Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

igelkotten

Medlem
Lyckades få provisoriska pass efter 9 timmars köande på Skavsta, så resan till USA på söndag blir av! Vet att det avhandlats tidigare men saker förändras ju snabbt så vill bara dubbelkolla vad som behövs för inresa:

vaccinbevis - funkar det man får från covidbevis.se eller ska det vara något annat?
ESTA
Passenger attestation form?
Något jag missat?

OT... Men hur ser 9 timmar i kö ut rent praktiskt? Underhållning? Mat? Tog du ledigt från jobbet? Bara nyfiken :)
 

Hyveln

Medlem
OT... Men hur ser 9 timmar i kö ut rent praktiskt? Underhållning? Mat? Tog du ledigt från jobbet? Bara nyfiken :)

Hade jobbat 17 dagar i sträck innan så hade lite tid att ta av. Brassestol, hörlurar, tidning, mackor, dator och 27 grader varmt ute så det gick ingen större nöd. Det var lite festivalstämning på plats och jag pratade med många trevliga människor. Kommer minnas det som en trevlig dag trots det sjuka att man ska behöva göra det för att det tar över 8 veckor att få sitt ordinarie pass.
 

Bridgeman

Medlem
Kom till NY igår kväll efter resa arn-cph-zrh-ewr. På inget ställe frågades eller behövde visa några papper på covid bevis eller ces papper. Fick en fråga på zrh flygplats om jag var vaccinerad. I övrigt inget.
 

Hachans

Medlem
Kom till NY igår kväll efter resa arn-cph-zrh-ewr. På inget ställe frågades eller behövde visa några papper på covid bevis eller ces papper. Fick en fråga på zrh flygplats om jag var vaccinerad. I övrigt inget.

Det är så det varit under hela pandemin. Vid immigrationen gör de stickprov, och åker man dit blir man inte bara utvisad utan flygbolaget åker på en rejäl bot. Precis som när de flyger in folk med ogiltiga pass etc.
 

sembl

Medlem
Kom till NY igår kväll efter resa arn-cph-zrh-ewr. På inget ställe frågades eller behövde visa några papper på covid bevis eller ces papper. Fick en fråga på zrh flygplats om jag var vaccinerad. I övrigt inget.

Om du vill fira svensk midsommar så kan du dansa runt stången från 16 tiden nere i Battery park. Brukar vara knökfullt och hälften svenskar, resten folk som gillar sverige eller vill åka dit.
 

ssh9721

Medlem
Fyller i Attestation form, hela sektion 1 om test etc. är bara att lämna blank nu, och som fullvaccinerad är det enda som behöver fyllas i sektion 2, sedan bara signera som jag ser det?

Angående datum, är det nåt att det får vara ifyllt max x dagar innan avresa?
 

jb2731

Medlem

LarsCph

Medlem
Jeg flyver med Finnair fra København til Seattle i dag via København, det er min første rejse med Finnair oversøisk så det bliver spændende at prøve.

Det gik uden problemer at checke ind og få boardingkort på mobilen. Jeg har naturligvis CDC formularen, vaccinationsattest, ESTA, hotel reservation og flybilletter på papir og mit pas med. Så må vi se hvad der bliver brug for.
 
Toppen