Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Hachans

Medlem
Någon som varit i New York efter mitten av maj och kan dela med sig av erfarenheter kring COVID samt mask-läget?

Försöker förstå vad dom nya riktlinjerna/rekommendationerna sen 17 maj innebär, från NYC Go;
Since May 17, 2022, the City has been in a “high” alert phase for Covid-19 transmission rates. In response, the NYC health commissioner issued an advisory. PDF File that high-quality (KN-95 or other medical grade) masks should be worn in indoor public settings. While short of a mandate, the recommendations represent the best-known way, along with vaccinations, boosters and common-sense precautions among those most at risk, to reduce the risk of transmission.

Hur strikt följs "advisory"; bär folk i KN95/N95/FFP2-mask inomhus? Bär folk mask ute på gatan också?

Det är en rekommendation att använda mask, det innebär också att fler ställen kan komma att kräva mask och hoppar de upp ett steg till kommer tvånget tillbaka. På gatan tror jag inte det är så många som har mask om det inte är extremt trångt.

USA ser stor spridning av Omicron just nu.
 
Hej på er, äntligen dags att åka på resa igen!
Jag ska resa till USA på semester med mina barn om ett par veckor. Barnens mamma följer inte med. Behöver jag ett dokument som visar att hon godkänner att jag reser ensam med dem? Och om ja, var hittar jag det dokumentet?

Jag skrev ihop ett eget efter lite googlande. Jag skrev att mamman känner till och godkänner att barnen reser med mig, vart vi skulle, vilka datum osv samt att vi skrev på det båda två samt två "vittnen" som intygade att vi skrivit våra egna namnteckningar. Dock behövdes det aldrig visas men kändes bra att ha med utifall att.
 

RickardG

Medlem
Hej på er, äntligen dags att åka på resa igen!
Jag ska resa till USA på semester med mina barn om ett par veckor. Barnens mamma följer inte med. Behöver jag ett dokument som visar att hon godkänner att jag reser ensam med dem? Och om ja, var hittar jag det dokumentet?
Jag har alltid använt bifogad mall när jag rest såväl utan ena föräldern till mina egna barn, som med barn till helt andra familjer. Jag har inte en enda gång behövt visa upp det men brukar ändå alltid ha med det för säkerhets skull.
 

Attachments

  • Consent Letter.pdf
    109,2 KB · Visningar: 160

palmen

Moderator

sh1pment

Medlem
Varför frågar du sas kundtjänst? 90% fel svar där ifrån mean du på forumet i 90% av fallen få rätt svar.

Ett av följande svar är korrekt:

  • För att jag älskar att sitta i telefonkö.
  • För att jag ville få det bekräftat av flygbolaget jag reser med.

Telefonlinjerna är öppna för röster!
 

palmen

Moderator
Ett av följande svar är korrekt:

  • För att jag älskar att sitta i telefonkö.
  • För att jag ville få det bekräftat av flygbolaget jag reser med.

Telefonlinjerna är öppna för röster!
Problemet är ju att kundtjänst på flygbolagen med högst sannolikhet ger dig helt fel svar. De som svarar har ingen erfarenhet hur det fungerar i verkligheten. Läs 3e budordet i länken jag postade.

Så om du gillar telefonköer så låter det ju rimligt att du ringde.
 

Jenkizzz

Medlem
Någon som varit i New York efter mitten av maj och kan dela med sig av erfarenheter kring COVID samt mask-läget?

Jag kom hem från New York i morse och det enda stället som många hade mask och det påmindes om detsamma var på flygplatsen och lokaltrafiken. På Finnair dit påpekade de även att alla av lag är tvungna att bära mask på flygplatsen vilket många gjorde men inte alla. Annars generellt var hade de flesta inte mask även fast det absolut är endel som har mask inne på affärer och liknande men även enstaka fall utomhus. Såg skyltar vid affärer om att man var tvungen att bära mask om man inte var fullt vaccinerad. Annars kändes det som att många där har börjat gå tillbaka till det nya normala, tillbaka på kontoren etc. Man ser gratis Covid test i små tält lite överallt men annars upplevde jag förvånansvärt mycket som det gamla vanliga NYC, jag upplevde inte som att jag såg mer hemlösa ute på stan än för 8-10 år sedan vilket jag sett andra har reagerat på.
 
Toppen