Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

fcx

Medlem
Känner att det inte är helt rätt tråd men ändå USA-länkat :oops:
Vad säger ni om minimum transfer tid på JFK (New York)?

Hittat flyg från Sverige till Miami med mellanlandning i New York på 3.30 tim. Inrikesflyget är med JetBlue.... Vi brukar undvika mellanlandning i USA pga immigration + hämta bagage men priset för denna resa mot direkt eller mellanlandning i Europa skiljer sig avsevärt åt (60% dyrare!)

Vad är era erfarenheter? :)
På genomgående biljett är det inga problem. Är det bokat med separata flyg så är det i regel säkrast att ha en natt mellan flygen.
 

sh1pment

Medlem
Är jag helt bränd? I Klarity-appen kan jag endast lägga till ett gäng virus etc jag är vaccinerad mot. Hittar ej hur jag laddar upp mina testresultat?
har appen på iPhone om det har någon betydelse.
 

Lasse Kongo

Medlem
Gjorde ett test nu med Klarity. Hade testpaket hemma. Märket på testet fanns inte med ibland dom man fick välja på så valde nåt på måfå. Fick mitt intyg på 10 minuter. Riktigt smidigt.
Testade även kundservice då jag lyckades få mitt konto avstängt. Även där svarade dom på under 10 minuter och efter lite missförstånd löste dom allt smidigt.
 

MajaKlara

Medlem
Har jag uppfattat rätt att det nu är PCR test + vaccinbevis + ESTA + PASS som krävs för inresa i USA? Tidigare var det ytterligare ett dokument, som jag tyvärr inte minns namnet på, som man skulle uppvisa. När jag söker på CDC:s hemsida hittar jag ingen information om det - betyder det att det dokumentet inte längre behövs?
 

Tomas E

Medlem
Har jag uppfattat rätt att det nu är PCR test + vaccinbevis + ESTA + PASS som krävs för inresa i USA? Tidigare var det ytterligare ett dokument, som jag tyvärr inte minns namnet på, som man skulle uppvisa. När jag söker på CDC:s hemsida hittar jag ingen information om det - betyder det att det dokumentet inte längre behövs?
Nästan men inte riktigt, det som krävs är
- covid-test max en dag gammalt (antigen/lateral flow räcker, PCR behövs inte och är nog mest onödigt då den form av test är dyrare, känsligare och svaret tar längre tid) - alternativt max 90 dagar gammalt tillfrisknandebevis ("documentation of recovery") vilket väldigt få har möjligheten att få i Sverige. Obs att max en dag gammalt innebär när som helst under avresedagen eller dagen innan, så ett test på morgonen dagen före avresedagen funkar även om det är >24 h.
- vaccinbevis
- ESTA
- pass
- en blankett "Combined Passenger Disclosure and Attestation to USA" som flygbolagen normalt tillhandahåller, endera genom en länk som kan skrivas ut (så gjorde bl.a. Finnair inför min resa kommande vecka) eller genom att pappersversion finns att fylla i på plats (så har SAS gjort ibland, åtminstone tidigare i år). En anledning till att det kan vara svårt att googla fram blanketterna från CDC är att flygbolagen numera har sina egna anpassade versioner, t.ex. fanns det en Finnair-logga på den som jag skulle fylla i.
- och så måste man lyckas ta sig genom säkerhetskontrollen i tid :D

Edit: här är länken till Finnairs blankett om du vill se hur den ser ut.
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Nästan men inte riktigt, det som krävs är
- covid-test max en dag gammalt (antigen/lateral flow räcker, PCR behövs inte och är nog mest onödigt då den form av test är dyrare, känsligare och svaret tar längre tid) - alternativt max 90 dagar gammalt tillfrisknandebevis ("documentation of recovery") vilket väldigt få har möjligheten att få i Sverige. Obs att max en dag gammalt innebär när som helst under avresedagen eller dagen innan, så ett test på morgonen dagen före avresedagen funkar även om det är >24 h.
- vaccinbevis
- ESTA
- pass
- en blankett "Combined Passenger Disclosure and Attestation to USA" som flygbolagen normalt tillhandahåller, endera genom en länk som kan skrivas ut (så gjorde bl.a. Finnair inför min resa kommande vecka) eller genom att pappersversion finns att fylla i på plats (så har SAS gjort ibland, åtminstone tidigare i år). En anledning till att det kan vara svårt att googla fram blanketterna från CDC är att flygbolagen numera har sina egna anpassade versioner, t.ex. fanns det en Finnair-logga på den som jag skulle fylla i.
- och så måste man lyckas ta sig genom säkerhetskontrollen i tid :D

Edit: här är länken till Finnairs blankett om du vill se hur den ser ut.

Den där cpd-blanletten behövs väl inte längre? Iaf inte på mina senaste 2 usa-resor där ingen varken frågade eller tittade på den.
 

Tomas E

Medlem
Den där cpd-blanletten behövs väl inte längre? Iaf inte på mina senaste 2 usa-resor där ingen varken frågade eller tittade på den.
Så vitt jag vet har den aldrig efterfrågats i USA, men däremot (för det mesta) av flygbolagen vid incheckning? Har bara gjort en inresa och då var det blankett som gällde, vi får se hur Finnair gör till veckan.
 

MajaKlara

Medlem
Nästan men inte riktigt, det som krävs är
- covid-test max en dag gammalt (antigen/lateral flow räcker, PCR behövs inte och är nog mest onödigt då den form av test är dyrare, känsligare och svaret tar längre tid) - alternativt max 90 dagar gammalt tillfrisknandebevis ("documentation of recovery") vilket väldigt få har möjligheten att få i Sverige. Obs att max en dag gammalt innebär när som helst under avresedagen eller dagen innan, så ett test på morgonen dagen före avresedagen funkar även om det är >24 h.
- vaccinbevis
- ESTA
- pass
- en blankett "Combined Passenger Disclosure and Attestation to USA" som flygbolagen normalt tillhandahåller, endera genom en länk som kan skrivas ut (så gjorde bl.a. Finnair inför min resa kommande vecka) eller genom att pappersversion finns att fylla i på plats (så har SAS gjort ibland, åtminstone tidigare i år). En anledning till att det kan vara svårt att googla fram blanketterna från CDC är att flygbolagen numera har sina egna anpassade versioner, t.ex. fanns det en Finnair-logga på den som jag skulle fylla i.
- och så måste man lyckas ta sig genom säkerhetskontrollen i tid :D

Edit: här är länken till Finnairs blankett om du vill se hur den ser ut.
Tack för svar! Nu är det lite tydligare!:)
 
Toppen