Senaste nytt

Till Japan i business med Swiss och tillbaka med Turkish (och LCC till Okinawa!)

Samosaguas

Medlem
Dags att avsluta denna reserapport. Väl framme på Okinawa hyrde vi bil (glöm inte internationellt körkort!) och tog oss till Ritz-Carlton Okinawa. Ett mycket trevligt hotell med väldigt fin utsikt, grym frukost men relativt långt till stranden (hotellet ordnar med transport om man inte har egen bil).
Hotellet
IMG_9709.JPG

IMG_9711.JPG
IMG_9739.JPG

IMG_9534.JPG

Lobbyn
IMG_9491.JPG

Rummet
IMG_9498.JPG
IMG_9500.JPG

Stranden
IMG_9770.JPG
IMG_9758.JPG
IMG_9757.JPG


Vi besökte också Churaumi-akvariet som enligt Wikipedia är ett av världens största.
Stora fiskar
IMG_9569.JPG

Fula fiskar
IMG_9560.JPG

Glada fiskar
IMG_9793.JPG


Som alltid i Japan så var maten även på Okinawa mycket bra.

Lokala specialiteten sea grapes
IMG_9605.JPG

Lokal fika ;)
IMG_9602.JPG

Tonfisk
IMG_9603.JPG

...men fungerar bra med kött på riset också!
IMG_E9724.JPG

Glasklart eller hur?
IMG_9619.JPG


Efter fyra nätter på Ritz-Carlton var det dags att börja hemresan. Det blev en relativt lång historia där jag tror vi var på resa drygt ett dygn innan vi var hemma igen. Hemresan inleddes med en riktig lågbudgetflygning med Vanilla air från Naha (OKA) till Narita (NRT). Det visade sig att Vanilla air huserade i en gammal cargoterminal på OKA, dit man var tvungen att ta en speciell buss. Till och med Skavsta känns lyxig i jämförelse.
IMG_9817.JPG
IMG_9816.JPG


Det viktigaste var dock att vi kom fram i tid till vårt flyg från Narita, vilket vi gjorde! Hemresan från Narita (NRT) gick med Turkish airlines i business och var en mycket trevlig upplevelse. Bra service och helt ok mat också. Vi hade tre säten tillsammans på rad 1.
IMG_9834.JPG

Så här såg menyn och dryckesvalen ut på resan från Tokyo till Istanbul.
IMG_9835.JPG
IMG_9836.JPG
IMG_9837.JPG
IMG_9838.JPG
IMG_9839.JPG

Ber om ursäkt för lite dålig kvalitet på matbilderna, skyller på svåra ljusförhållanden.
Sake till sushin som inte fastnade på bild
IMG_9854.JPG

Ärtsoppa med wasabi
IMG_9856.JPG

Biffen
IMG_9857.JPG

Smarrig baklava med glass
IMG_9864.JPG

...och gott kaffe
IMG_9866.JPG

Och lite frukost innan vi landade tidigt tidigt på morgonen i Istanbul
IMG_9869.JPG


Vi spenderade sedan några timmar i den gigantiska Turkish Airlines-loungen på Istanbuls flygplats. Eftersom vi kom fram så tidigt på morgonen var det väldigt lugnt i loungen. En trevlig upplevelse med lite förströelser som man inte ser så ofta, exempelvis golfsimulator, spelkonsoler och en stor bilbana som gör vuxna till barn igen.
IMG_9877.JPG

Efter en något kaotisk ombordstigning för flyget till Arlanda (antar att vi hade vant oss lite med den japanska mentaliteten!) så kom vi ombord vår Airbus 330 som skulle ta oss till Stockholm. En glad överraskning att det var wide body på denna flygning. Jag hade inte kollat upp flygningen i förväg och sist jag åkte ARN-IST med Turkish så var det endast narrow body. Här kommer lite bilder från denna mycket trevliga avslutande flygning som gjordes i en halvfull businesskabin.
IMG_9879.JPG
IMG_9888.JPG
IMG_9889.JPG
IMG_9898.JPG
IMG_E9901.JPG


Stort tack till alla som orkade läsa så här långt! Hoppas att detta var starten på fler reserapporter från min sida.
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Terminalen var väldigt... intressant, men det är Japan så jag förmodar att det inte var några som helst problem med boarding i rätt ordning osv :)

Tack för rapporten!
 

Dr. Miles

Expert
Tack för en fin reserapport.

Efter fyra nätter på Ritz-Carlton var det dags att börja hemresan. Det blev en relativt lång historia där jag tror vi var på resa drygt ett dygn innan vi var hemma igen. Hemresan inleddes med en riktig lågbudgetflygning med Vanilla air från Naha (OKA) till Narita (NRT). Det visade sig att Vanilla air huserade i en gammal cargoterminal på OKA, dit man var tvungen att ta en speciell buss. Till och med Skavsta känns lyxig i jämförelse.
Visa bifogad bild 77663 Visa bifogad bild 77662
Vanilla Air har också börjat att flyga mellan Tokyo Narita (NRT) och Ishigaki (ISG).

Biljetten kostar från 7.480 JPY (ca 590 SEK) per enkelresa utan incheckat bagage.
バニラエア、石垣-成田・那覇開設 統合前最後の新路線、台風で欠航も


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Toppen