Senaste nytt

Till Färöarna utan vare sig pass eller ID-kort

SK989

Medlem
För en vecka sedan ungefär skulle jag, Fru SK989 och SK989 jr 1 o 2 åka till Färöarna (på ett riktigt bra awardpris, 30 000 poäng för oss allihopa i Plus). Rutten var SAS från Arlanda med byte i Köpenhamn. Färöarna har ju en speciell status - de ligger inte i EU eller Schengen men omfattas av den nordiska passfriheten för nordbor. Om man reser dit från ett annat nordiskt land behövs - i teorin - bara någon form av id-handling med foto, såsom ett körkort, om man är nordisk medborgare. Dvs. vare sig pass eller nationellt id-kort är egentligen nödvändigt.

Nu är ju teori och praktik inte alltid samma sak, så för att undvika problem hade jag och Fru SK989 våra nationella id-kort med oss, de ligger ju alltid i våra plånböcker hur som helst. Barnen har ju bara pass, så för deras del fick det bli pass. Nu vart det dock inte så - ungefär samtidigt som taxin kom fram till Arlanda insåg jag att barnens pass ligger hemma nånstans. Att ordna provisoriska pass på Arlanda skulle vi inte hinna med. Hm... Vad göra? Vi bestämde oss för att chansa på att åka utan några som helst id-handlingar för barnen.

På Arlanda checkade vi in i automat o lämnade väskorna i self-drop. Inga problem där. Vid gaten på Arlanda för Köpenhamnsflyget ville ingen se id-handlingar o inte heller vid gaten på Kastrup för flyget till Färöarna. Puh. Nu återstod bara ankomsten till Färöarna - o inte heller där var det någon kontroll av något slag. Det fanns en tom passkontrollbur o en lika tom tullkontroll. Det här gick ju fint!

Inför hemresan skulle vi hinna ordna provisoriska pass åt barnen på svenska generalkonsulatet på Färöarna (hade kollat på nätet att ett sådant finns). Men det visade sig kosta hutlösa 1600 kr styck! Så vi sket i det o chansade på att det skulle gå lika smidigt att flyga hem utan några som helst id-handlingar. Och, tur för oss, det gick lika bra på hemvägen...
 

SK989

Medlem
Ja? Vad trodde du att ett provisoriskt pass kostade?

En ordentlig kostnad gör att det är färre som slarvar och tar upp ambassadens / generalkonsulatets tid i onödan, det tycker jag är bra!
I vårt fall var det förvisso slarv men att folk blir bestulna på sitt pass på resa lär väl vara en vanlig anledning till att man behöver ett provisoriskt pass. Att ta en avgift på 1600 kr för att utfärda ett A4-papper med en stämpel på (vilket är den typ av provisoriskt pass som utlandsmyndigheter utfärdar) har jag svårt att tro vara den egentliga kostnaden med tanke på att avgiften för ett vanligt pass utfärdat i Sverige är 350 kr. Rimligen bör staten ta ut avgifter som motsvarar statens kostnad men tar man ut mer än så är det snarare en form av skatt och bör då kallas det och inte avgift.

Intressant synsätt med att någon som vill ansöka om ett pass tar upp utlandsmyndigheternas tid "i onödan". Att handlägga konsulära ärenden är ju just en av utlandsmyndighetens uppgifter.
 

SK989

Medlem
För kännedom utfärdas inte provisoriska pass för resor inom nordiska passunionen. Vilket folk som fastnat i Köpenhamn efter gränskontrollerna i Hyllie fått lära sig.
Intressant! Jag läste nu den infornationen du skriver om på svenska ambassaden i Köpenhamns hemsida. Undrar dock om den avslagsgrunden skulle hålla vid prövning i förvaltningsrätten. Man får bara avslå en ansökan om pass på särskilt angivna grunder i passlagen och jag har svårt att få in ambassadens linje i någon av avslagsgrunderna när det finns tillfälliga gränskontroller inom Norden.
 

Sir Lemon

Medlem
Ja? Vad trodde du att ett provisoriskt pass kostade?

En ordentlig kostnad gör att det är färre som slarvar och tar upp ambassadens / generalkonsulatets tid i onödan, det tycker jag är bra!
Vad skulle vi göra utan denne ständigt långsiktigt konsekvenstänkande ordningsbefordrare? :) Du har ju lite för ofta rätt dessutom.
 

mha321

Medlem
avgiften för ett vanligt pass utfärdat i Sverige är 350 kr. Rimligen bör staten ta ut avgifter som motsvarar statens kostnad men tar man ut mer än så är det snarare en form av skatt och bör då kallas det och inte avgift.
Då får man alltså bidrag varje gång man hämtar ut ett nytt vanligt pass? För kostnaden för ett sådant inklusive all hantering är garanterat mångdubbelt mer än 350kr.
 

SK989

Medlem
I vårt fall var det förvisso slarv men att folk blir bestulna på sitt pass på resa lär väl vara en vanlig anledning till att man behöver ett provisoriskt pass. Att ta en avgift på 1600 kr för att utfärda ett A4-papper med en stämpel på (vilket är den typ av provisoriskt pass som utlandsmyndigheter utfärdar) har jag svårt att tro vara den egentliga kostnaden med tanke på att avgiften för ett vanligt pass utfärdat i Sverige är 350 kr. Rimligen bör staten ta ut avgifter som motsvarar statens kostnad men tar man ut mer än så är det snarare en form av skatt och bör då kallas det och inte avgift.

Det säger väl sig självt att enstaka manuell handläggning utförd av utlandsstationerad personal är mångdubbelt dyrare än handläggning och tillverkning på löpande band i Sverige?
 
För kännedom utfärdas inte provisoriska pass för resor inom nordiska passunionen. Vilket folk som fastnat i Köpenhamn efter gränskontrollerna i Hyllie fått lära sig.
Det måste väl ha varit i ID-kontrollen på Kastrup (som utfördes av transportföretaget) de fastnade, inte i gränskontrollen i Hyllie? När du väl är i Sverige har du som svensk medborgare alltid rätt att bli insläppt, pass eller inte.
 
Toppen