Senaste nytt

Tillåtet att skippa utresa på tur- och returbiljett?

Nä, det tycker jag verkar rimligt. Ens egna föräldrar, egna barn och ens partner känns spontant som det rimligaste.

Och som jag beskrev så är jag verkligen inte sur/eller på annat sätt arg på varken försäkringsbolag eller Amex. Utan problemet var ju att SAS support gav fel svar, som gjorde att jag bokade en ny ToR för att kunna använda Tur (LH) och sedan gamla Returen (SK). Istället blev det att båda biljetterna vaskas på grund av helt fel support. Sedan att SK Returen ligger kvar just nu är ju rätt intressant i sig.
 

ZZZebra

Medlem
Och som jag beskrev så är jag verkligen inte sur/eller på annat sätt arg på varken försäkringsbolag eller Amex. Utan problemet var ju att SAS support gav fel svar, som gjorde att jag bokade en ny ToR för att kunna använda Tur (LH) och sedan gamla Returen (SK). Istället blev det att båda biljetterna vaskas på grund av helt fel support. Sedan att SK Returen ligger kvar just nu är ju rätt intressant i sig.

Har du försökt checka in online på hemresan? Får du ut ett boardingkort så lär du sannolikt kunna åka på biljetten
 
Har du försökt checka in online på hemresan? Får du ut ett boardingkort så lär du sannolikt kunna åka på biljetten

Det är så sjukt detta. Har nu testat och KUNDE både checka in från EWR till OSL och OSL till ARN och få boardingkort hela vägen. Ändrade även säten på båda flighter. Blir så matt på SAS. Går i princip aldrig att lita på supporten, oavsett vad de säger. Kanske borde bli en egen tråd. Alla som har hoppat över TUR och kunnat åka retur från olika delar av världen. Detta fel kostade mig runt 10 k. Ska nu prata med supporten igen.
 

Canadien

Medlem
Det är så sjukt detta. Har nu testat och KUNDE både checka in från EWR till OSL och OSL till ARN och få boardingkort hela vägen. Ändrade även säten på båda flighter. Blir så matt på SAS. Går i princip aldrig att lita på supporten, oavsett vad de säger. Kanske borde bli en egen tråd. Alla som har hoppat över TUR och kunnat åka retur från olika delar av världen. Detta fel kostade mig runt 10 k. Ska nu prata med supporten igen.

Att det gick är dock fel/misstag. Om du läser biljettreglerna noggrant så ser du att du genom att hoppa över ett segment har brutit kontraktet och SAS har inga skyldigheter att transportera dig övriga sträckor. Bolagen kämpar med näbbar och klor för att behålla detta system eftersom det ger dem fler möjligheter att konkurrera med direktlinje vs linjer med byten, och styra affärsresandet till dyrare biljetter genom krav på lördagsnatt-stay på de billigare biljetterna.
 
Att det gick är dock fel/misstag. Om du läser biljettreglerna noggrant så ser du att du genom att hoppa över ett segment har brutit kontraktet och SAS har inga skyldigheter att transportera dig övriga sträckor. Bolagen kämpar med näbbar och klor för att behålla detta system eftersom det ger dem fler möjligheter att konkurrera med direktlinje vs linjer med byten, och styra affärsresandet till dyrare biljetter genom krav på lördagsnatt-stay på de billigare biljetterna.

Jag förstår vad du säger och förstår varför. Problemet här var dock ganska enkelt. Jag köpte en ny biljett med LH efter att support bekräftade att det var ok... Sedan ändrade de på sig och sade att min retur skulle avbokas automatiskt om jag inte använda turen. Så de hade fel överallt. Förstår ditt svar i både T&C och affärsperspektiv. Mitt perspektiv var att få rätt information. Fick rätt, fel och slutsumman var 10 K. Och det är jag som har tillgång till Diamond support och med familjesjukdom som kommer leda till döden. Bara illa skött som fan. Och tråkigt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
Och det är jag som har tillgång till Diamond support
Gör inga stora förhoppningar. Du har ju precis upplevt att supporten kan ha fel eller att information inte stämmer. Att bara ordet diamond dyker upp framför support renderar inte väsensskilda svar...

I just det här fallet så borde/skulle din retur ha avbokats av systemen. Varför det inte gjordes, kan vara av vilken anledning som helst. Det är dock fel och jag hade inte själv vågat chansa på att åka ut till flygplatsen med endast en sådan biljett för att ta mig hem. Du hade tur, i din favör, men supporten verkar ju ha gett dig rätt svar: att om allt fungerar, så skall den avbokas.
 
Tack för inspel. På grund av supporten så kunde jag inte åka alls, köpte en extra biljett med LH som jag inte kunde använda alls. Så kontentan var att fel information ledde till ingen resa och extra utlägg på nästan 4k samt att orginalresan på över 6 k inte kunde användas heller. Förstår helt om olika regler och att fel kan göras. Att de felen resulterar i sådana konsekvenser borde inte bara få konsekvenser som mig som resenär.

Det var ju därför jag ringde i första hand. För att försäkra mig om att jag faktiskt kunde resa, använda en del av resan och köpa till en annan del. Istället gick inget av det. Att supporten inte erkänner grovt fel och att skadan för mig är ganska stor är inte ok. Att det sedan inte håller i rättslig prövning och att mina förhoppningar borde vara ganska begränsade håller jag helt med om.
Så idag ville jag testa detta. Och ringde igen.

Frågade om en resa längre fram så sade vederbörande person följande. "Det är absolut inga problem att bara använda en del av resan. Det fungerar både på utresa och hemresa". Jag ställde följande följdfråga. "är ni helt säkra och det finns inga destinationer eller reseklasser eller annat som avgör detta". Svar: "nej, det finns inga sådana. Har precis kollat med min supervisor som bekräftade det". Jag tackade och lade på. Bandade även samtalet. Det tragiska här är ju att det säkert drabbar flera människor. I mitt fall hade jag ju faktiskt kunna åka och det hade funkat. Eftersom biljetten inte avbokades, som det skulle gjort. Hade jag fått rätt information hade jag avbokat min SASresa. Som de sedan hade kunnat sälja om och de hade tjänat pengar på den nya resan. Lägger detta bakom mig nu. Vill bara poängtera att jag inte är bitter för pengarna om jag hade kunnat flyga, men det som hände gjorde ju att jag förlorade alla pengar och fick inte flyga. Och supporten felade två gånger av 3. Tack för mig och trevlig helg!
 
Frågade om en resa längre fram så sade vederbörande person följande. "Det är absolut inga problem att bara använda en del av resan. Det fungerar både på utresa och hemresa". Jag ställde följande följdfråga. "är ni helt säkra och det finns inga destinationer eller reseklasser eller annat som avgör detta". Svar: "nej, det finns inga sådana. Har precis kollat med min supervisor som bekräftade det". Jag tackade och lade på. Bandade även samtalet.
Var "inga destinationer" inom Europa, eller påstod de att man kan använda del av resan vartsomhelst man flyger i världen med SAS? För det är definitivt inte den accepterade visdomen...
 

palmen

Moderator
Var det inte ett rättsfall (eller åtminstone ARN) nyligen där en resenär fick rätt mot SAS då man skippat utresan till Tokyo (om jag kommer ihåg rätt) och sedan inte kunde resa hem då hela biljetten avbokats när man inte gör utresan?

Man dömde till fördel för resenären då det inte var tydligt nog på hemsidan vid bokning att det är så det fungerar. Har för mig det även diskuterats på forumet.
 
Toppen