Senaste nytt

Tillåtet att skippa utresa på tur- och returbiljett?

swadabe

Medlem
Långt inlägg men jag försökte få med så mycket detaljer jag kunde hitta..

Premisser:
  • Flygbolag: SAS (men intresserad av denna regel för alla bolag)
  • Arlanda-Malmö tur och retur för en person.
  • Endast Malmö-Arlanda för en person.
  • Har en 2-4-1-voucher jag vill använda då jag sannolikt inte kommer ha någon nytta för den resten av året (blir dåligt value, jag vet, men bättre än att låta den förfalla).

Alternativ:
  • Tur och retur för två personer med en 2-4-1-voucher kostar 15000 Eurobonuspoäng.
  • Tur och retur för en person och enkel för en person kostar 15000+12000 EB. Skulle med vouchern då kunna spara 7500 EB = totalt 7500+12000=19500 EB.
    • Antar här att jag inte kan använda vouchern för en tur— och returresa och en enkelresa, eller går det?
  • Tur och retur en person för 7500 EB med voucher och 1500 kr för enkelresan. Betalar givetvis hellre 7500 EB (eller 12000 EB) än 1500 kr.

Summa summarum verkar det första alternativet vara bäst, men då jag inte kan flyga utresan Arlanda-Malmö vill jag veta huruvida detta är tillåtet utan att hemresan avbokas. Har letat så gott jag kan på forumet. Det mest relevanta jag hittat är ett två år gammalt memo från EU-kommissionen (European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Översyn av flygpassagerarnas rättigheter– vanliga frågor och diverse äldre trådar som nämner att nedanstående från memot ännu ej är bestämt:

“Passagerare som inte checkar in (delsträckor/returflygningar)

Efter klagomål från passagerare fastställs det i förslaget att en passagerare inte får nekas ombordstigning på en returflygning med motiveringen att han eller hon inte har utnyttjat utresebiljetten.

Är det bestämt/lagstadgat/infört nu?


Någon annan tråd sade att SAS behandlar tur- och returbiljetter som två enkelbiljetter, och att det därför är tillåtet. En annan tråd sade att man alltid ska räkna med att returresan avbokas om man inte flyger utresan. Och så finns den enorma (EG) 261/2004-tråden som knappast går att läsa igenom om man inte följt den från början..


Har också tittat på SAS Conditions of Carriage: Allmnna transportvillkor - SAS men den känns otydlig - känns mer som att den väcker frågor än besvarar dem.

Från PDF:en:

3.3.1 Den biljett du har köpt gäller endast för den transport som framgår av biljetten, från avreseorten via eventuella avtalade uppehåll till det slutliga resmålet. Det pris du har betalat är baserat på vår tariff och gäller för den transport som framgår av biljetten. Det utgör en nödvändig och väsentlig del av vårt avtal med dig. Biljetten kommer inte att godkännas och den förlorar sin giltighet om alla kupongerna inte används i den ordning som anges på biljetten.

Ovanstående verkar tydligt, men så kommer nedanstående undantag...

3.3.1 Artikel 3.3.1 gäller inte för biljetter som köps för flygningar som genomförs av SAS om biljetten utfärdas på ett SK/117-dokument och flygningen påbörjas i Europa med användning av SAS OneWay konceptpriser inom Europa. Om alla flygkupongerna för utresan är helt outnyttjade kan flygkupongerna för inresan användas.

Vad är ett SK/117-dokument? Vad är SAS OneWay konceptpriser och hur vet jag om det är det jag köper? Gäller det när man betalar med EB-poäng? Vad innebär det att alla flygkuponger för utresan måste vara helt outnyttjade om biljetten är för två personer och en av oss flyger? Gäller detta per biljett eller person..?

3.3.6 Om du inte infinner dig till en flygning utan att informera oss i förväg kan vi ställa in din returresa och vidare reservationer. Om du informerar oss i förväg kommer vi dock inte att ställa in dina vidare flygreservationer, men artikel 3.3.4 kommer att gälla i detta fall.

Jaha.. 3.3.1 säger att man måste använda kupongerna i den ordning som anges på biljetten, men enligt ovanstående är det helt ok att inte göra det - bara man informerar i förväg. “I förväg”.. räcker det med att ringa SAS en minut innan avgång, eller be den som reser på samma biljett att säga till?

3.3.4 Du bör vara medveten om att samtidigt som vissa typer av förändringar inte leder till en förändring av biljettpriset kan andra, exempelvis en ändring av avreseorten (till exempel om du inte flyger det första segmentet) eller en vändning av riktningen på din resa, leda till en prisökning. Många priser gäller bara på de datum och för de flygningar som framgår av biljetten och ändringar kanske inte tillåts alls, eller bara mot betalning av en tilläggsavgift.

Bör, kanske, kan, exempelvis, många, kanske.. en hel hög med oklarheter i detta stycke.


Jag får ingen tydlighet i detta. Vad är det egentligen som gäller enligt lag? Och vad gäller enligt praxis/förordningar? (De behöver ju inte vara samma sak). Och är det samma regler vid köp med kontanter som med poäng?
 

Dr. Miles

Expert
Om det är med SAS och inom Europa (inkl. norden), kan du avboka endast utresa och behålla hemresan, förutsatt att du har bokat direkt på SAS.
Däremot om du har bokat via någon resebyrå kan det gälla andra regler / rutiner.
 

swadabe

Medlem
Innefattar "boka direkt på SAS" telefonsamtal till Tallinn? Nu finns ju möjligheten att använda 2-4-1-vouchern direkt på hemsidan men ändå. Referens? (erfarenhet?)

Kan man behålla hemresan även utan att avboka utresan (no-show på utresan)?

Gäller detta även vid biljettköp med poäng? Som jag tolkar punkt 3.3.4 i Conditions of Carriage skulle SAS kunna ändra priset för min tur- och returbiljett till priset för en enkelbiljett. Hur det då funkar med poäng, vouchers osv lär bli knepigt.. 15k + 6k? 27k/2? 7,5k + 12k? ..
 

Valley

Medlem
I ett fall kan jag med säkerhet säga att det fungerar att skippa utresan och bara använda returen.
Om det beror på att det var en gruppbiljett i kombination med specifikt flygbolag, vet jag inte.
 

agehall

Medlem
Jag är lite orolig att 2-4-1-vouchern ställer till det. De regler som @swadabe listar i sitt första inlägg ger ingen antydan om detta, men alla detaljer kring 2-4-1-vouchern är ju rätt hemliga, dvs de finns inte tydligt utskrivna någonstans på ett sätt som känns som att de är kompletta och inte förenklade.

Med vanliga biljetter skulle det som sagt inte vara något problem, men frågan är ifall det finns något krav på att alla som reser på 2-4-1-bokningen ska resa tillsammans.

Jag skulle nog ställa frågan till SAS skriftligt och se till att ha med mig en kopia på svaret när jag kommer till flygplatsen om jag skulle pröva detta.
 

NotRyan

Medlem
Svarar mig själv: Det är kombinationen av IATA designator och IATA 3-digit code: IATA - Current Airline Members

Tolkar det som att ett SK/117-dokument är samma sak som "en biljett utfärdad av SAS och ingen annan, t.ex. en resebyrå". Korrekt?

Nej, det är en biljett utfärdad på SKs biljettstock, normalt blir det detta också när en resebyrå utfärdar biljetten om första flygningen är med SAS.
 

bossefin

Medlem
Jag hade bokat en 2-4-1 för mig och Frubossefin för ett år sedan ToR PMA via CPH. Några månader innan utresa så ställdes dock CPH-PMA in och vi skulle få ett stop-over i CPH på 17 timmar. Att åka dagen efter var inget alternativ (vi skulle fira vår 20åriga bröloppsdag). Ringde då och ville ställa in utresa (kan tilläggas att det ju då var gamla voucher-reglerna då enkelresor inte kunde bokas). Det gick inte - då sade jag att jag i så fall kanske skulle ta en no-show på utresan. Då fick jag beskedet att skulle vi inte dyka upp på utresan så avbokades returen automatiskt.
 
Toppen