Senaste nytt

Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

NotRyan

Medlem
Jag tycker att Ving har varit och är riktigt usla med sin kommunikation. Det står exemplelvis att bara Thomas Cook Airline är berörda, men faktum är ju att hela Thomas Cook är i konkurs, alltså även Ving. Resenärerna lär få vända sig till kammarkollegiet för att få tillbaka pengar om nu inte konkursförvaltaren driver Thomas Cook Northern Europe vidare, då den delen faktiskt har varit lönsam.
 

Homer

Medlem
Ja man kan undra, 4 st ca 20 år gamla a330 och en knippe nyare a320 vilka är leasade.

DI spekulerar i om riskkapitalbolag ett Triton skall lägga bud igen.

Analytiker: Efter konkursen – räkna med nytt bud från Triton

Kan vara betalvägg.


Någon annan som tvivlar på att det här stämmer, åtminstone inte valutan.

Till skillnad från den brittiska verksamheten är den nordiska delen av Thomas Cook lönsam.
Den skandinaviska delen av det brittiska bolaget redovisade ett resultat på 95 miljoner pund i fjol
samtidigt som den brittiska verksamheten förlorade 7 miljoner pund.
 

apknug

Medlem
Någon annan som tvivlar på att det här inte stämmer, åtminstone inte valutan.

Till skillnad från den brittiska verksamheten är den nordiska delen av Thomas Cook lönsam.
Den skandinaviska delen av det brittiska bolaget redovisade ett resultat på 95 miljoner pund i fjol
samtidigt som den brittiska verksamheten förlorade 7 miljoner pund.
Ja Ving har ju iof haft snordyra charterresor riktiga uppmarket priser och Ving gick igår ut med, tror det var en radiointervju, att den nordiska delen levererade miljard resultat men det låter för bra för att vara sant det gör det. Vem vill inte ta över det?
 

apknug

Medlem
Jag tycker att Ving har varit och är riktigt usla med sin kommunikation. Det står exemplelvis att bara Thomas Cook Airline är berörda, men faktum är ju att hela Thomas Cook är i konkurs, alltså även Ving. Resenärerna lär få vända sig till kammarkollegiet för att få tillbaka pengar om nu inte konkursförvaltaren driver Thomas Cook Northern Europe vidare, då den delen faktiskt har varit lönsam.
Har Stockholms tingsrätt försatt Thomas Cook Northern Europe AB samt Ving Sverige AB i konkurs nu på förmiddagen? Vet du vem som lämnade in konkursansökan?
 

igelkotten

Medlem
Någon annan som tvivlar på att det här stämmer, åtminstone inte valutan.

Till skillnad från den brittiska verksamheten är den nordiska delen av Thomas Cook lönsam.
Den skandinaviska delen av det brittiska bolaget redovisade ett resultat på 95 miljoner pund i fjol
samtidigt som den brittiska verksamheten förlorade 7 miljoner pund.

Valutan kan vara korrekt om kallan ar en koncernredovisning, men ja, sjalva beloppet later ju ratt hogt for en skandinavisk reseverksamhet...
 

NotRyan

Medlem
Har Stockholms tingsrätt försatt Thomas Cook Northern Europe AB samt Ving Sverige AB i konkurs nu på förmiddagen? Vet du vem som lämnade in konkursansökan?
Faller inte dessa också när moderbolaget försätts i konkurs? I varje fall lär det väl vara en tidsfråga? Om nu inte konkursförvaltaren driver bolaget vidare då TCNE varit lönsam.
 

M.K

Medlem
Mer än jag visste, men SAS utför tydligen ett begränsat antal flygningar även åt Ving. Deras stora ramavtal är dock med Apollo.

Ett flyg med 90 pax skulle gått från Trondhem till Larnaca idag men är givetvis kansellerat.

SAS sjunker på börsen idag men troligen mer beroende på dystra siffror från Tyskland. Jag hävdar fortsatt att denna KK påverkar SAS positivt.
 

apknug

Medlem
Faller inte dessa också när moderbolaget försätts i konkurs? I varje fall lär det väl vara en tidsfråga? Om nu inte konkursförvaltaren driver bolaget vidare då TCNE varit lönsam.
Nä faktiskt inte, inte per nån automatik, det är en tillgång i konkursboet nu. Risken att de också försätts i konkurs finns naturligtvis jag skulle inte boka en Ving resa nu kanske.

Här är det intressant för det finns helt tydligt ett värde i den vinstdrivande nordisk verksamheten, den skulle jag vilja sälja externt utan att den konkat först om jag var konkursförvaltare.

Sen är frågan om det rent praktiskt går att driva Ving när moderbolaget kanske står stilla åtminstone i det korta perspektivet.
 
Toppen