Senaste nytt

"The Malaga project" - En saga om konsten att säkra sin status till vilket pris som helst.

Jonas C

Medlem
Lördag den 19 Januari 2019: Tredje vändan till Malaga.

Varje tisdagsmorgon mellan 0742 och 0758 kommer två mail från Turkish Airlines med titeln "transaction earn notification". SAS-flygningar krediteras per automatik tre dagar efter att flygningen har ägt rum och poängen krediteras alltid på samma klockslag. Tidigare skedde svepet mitt i natten mellan kl 0245 och 0252, men sedan systemuppdateringen i November förra året sker krediteringen på morgonen. Att få en mailpåminnelse om varje kreditering och debitering av poäng är något som jag gärna hade sett att SAS inför, i synnerhet då agerar som en slags varning när någon försöker sno dina poäng.

Det ljuva ljudet av två mail "pling" i tät följd väcker mig på tisdagsmorgonen och kontosaldot står nu på 11878 miles. Minussaldot löste turkarna genom att ändra mitt brytdatum från den 31 december till den 30 november. I praktiken innebär det att min Elite Plus status förkortas med en månad, men på uppsidan innebär det att även utresans poäng räknas till 2019 års återkval. Detta förutsätter förstås att poängen från Argentinaresan dyker upp, vilket de ännu inte har gjort.

Månadens tredje resa till Malaga börjar precis som föregående vecka, med en snabbdusch följt av en rask promenad till Södra station. Frukosten intas i vanlig ordning på Pontus och jag hinner med näppe sörpla i mig de sista dropparna kaffe innan det är dags att gå till gaten.

Till skillnad från de två tidigare veckornas flygningar bestod klientelet på dagens flygning nästan uteslutande av pensionärer. Flygningen var händelselös och jag hann läsa ett par kapitel i min bok innan det var dags för landning i Malaga.

IMG_0771.JPG

Kabinen var iskall under hela flygningen, så jackan förblev på.

Ankomst i Malaga sker en halvtimme efter ordinarie tidtabell och jag hinner rusa förbi loungen och trycka i mig en bit tortilla och en slev mystisk spenat och kikärtsgegga som serverades i trågen. På grund av kroniska magproblem äter jag dubbelt så långsamt som genomsnittspersonen och den korta tid jag hade på mig var inte tillräcklig för att få i mig en ordentlig portion mat utan att totalhaverera min matspjälkningsapparat. Jag gjorde därför en fuling och knyckte med mig två smörgåsar, ett paket kex och en burk tonic. I min mening helt rättfärdigat med tanke på den korta tid jag hade, men jag vet att många av er inte delar samma uppfattning. Om ditt blodtryck precis sköt i höjden, så ber jag om ursäkt för det.

Tillbaka ombord på Markus Viking hälsas jag välkommen av pursern, vars haka låg på golvet. "-Var inte du ombord alldeles nyss?" frågar hon. "-Jo det var jag, men jag glömde spisen på hemma" kontrar jag, innan jag fortsätter bak i kabinen. Hennes blick var obetalbar.

Flygningen upp till Stockholm ägnas åt slösurfande, kaffedrickande och stöldgodsätande. Pursern och jag hade även ett litet snack om mina okynnesresor. Misstänker dock att mitt osammanhängande babbel om fria uppgraderingar och bonusresor inte gav någon vidare upplysning.

IMG_0772.JPG

Solnedgång över Frankrike.

Ankomst till Arlanda sker en kvart före tidtabell, vilket gav mig tillräckligt med tid för att hinna med den tidiga bussen till Märsta. Klockan 2115 är jag åter hemma på den södra sidan av stan, efter en lång fjortontimmars resdag till ingenstans.

Fortsättning följer...
 

Erth

Medlem
Och inte tror jag att Jonas galna trippar till Malaga ToR skyndar på nånting... Mer än hans status. :rolleyes:

Jag älskar inspirerande krigare och trådstarten krigar på hårt. Nu vill kanske inte heller trådstartaren att hans mästerverk skall hijackas och bli en miljötråd.

Dock tror jag att jag har någon bokstavskombination för jag måste påpeka att det utan att jag är toppforskare på något vis att det är 100% omöjligt att det inte på något vis på marginalen inte bidrar till det som Travel skrev.

Sen är det väl kanske inte planeten som håller på att dö. Den finns nog kvar. Om man skall vara wesserbisser.
 

palmen

Moderator
Seriöst, fann du dig så snabbt och sa att du hade glömt spisen på hemma?
Jag önskar så att jag en enda gång i livet kunde vara så snabb!
Du skriver otroligt roligt Jonas, tack för läsning!
Eller så får man förbereda ett svar då man vet att just denna frågan kan uppstå på en MR som denna.
MR till Grekland - Säg att tzatzikin tog slut och du behövde köpa lite ny
MR till Spanien - Akut hungrig på Pata Negra skinka och dricka sangria
MR till Italien - Du blev akut sugen på pizza
osv...
 

Jonas C

Medlem
Lördag den 26 Januari 2019: En uppgradering till flygplanets främre del.

Tre veckor har nu gått och poängen från Argentina resan är fortfarande spårlöst försvunna, detta trots flera samtal till den hopplösa Elite Plus linjen och tre olika e-post formulär. Efter lite grävande på FlyerTalk fick jag tipset om att skriva till dem direkt via Facebook meddelande, vilket jag ansåg vara en sista utväg i detta ärende. Det dröjer en halv dag innan jag möts av ett autosvar och mitt hopp är så gott som borta.

Tre dagar senare vaknar jag upp av fyra mail i tät följd. Poängen har äntligen kommit och saldot står nu på 24564 status miles. Målet börjar närma sig och om mina resterande SAS-flygningar krediteras utan problem så har jag mitt Elite Plus kort säkrat mot slutet av mars.

Månadens fjärde vända till Malaga börjar precis som vanligt med en snabbdusch kl 0630 följt av en rask promenad till Södra station och en timmeslång pendeltåg + bussresa till Arlanda via Märsta station. Ankomst på Arlanda sker kl 0827 och en kvart senare är frukosten serverad på Pontus.


IMG_0770.JPG
Frukost innan dagens flygning till Malaga och hem igen

Efter frukost är det dags att röra sig mot gaten för ombordstigning. Fem dagar innan resan fick jag ett erbjudande av en vän på SAS om jag ville flyga i cockpit under start och landning, ett erbjudande som jag med glädje tackade ja till. Att göra en vänstersväng när man boardar en Airbus A320 hör inte till vanligheterna och väl ombord står cockpitdörren öppen och jag välkomnas att stiga in.

Cockpitbesättningen på dagens flygning var Köpenhamnsbaserad och bestod av en dansk kapten och en svensk styrman. Danska är för mig ett närmast obegripligt språk och jag gjorde mitt bästa för att urskilja orden. Kaptenen skämtade om att jag kommer att kunna tala flytande danska när vi är tillbaka på Arlanda ikväll.

I cockpit råder strikt fotoförbud, så det blev tyvärr inte så många bilder från starten och landningen. Jag hann dock ta en smygbild på mig själv som bevisbörda åt mina vänner, tvivlare och kritiker, som var övertygande om att cockpithistorian var en enda stor bluff.

IMG_0730.JPG
Redo för avgång mot Malaga ombord på SK1583.

På grund av det sena inkommande flygplanet var tankbilen ännu inte på plats och jag instruerades att inte spänna fast säkerhetsbältet innan tankningen var klar. Förseningen ledde till en missad slottid och kaptenen jobbade hårt för att säkra en ny slottid.

Med tankningen klar var det dags att spänna fast sig. Pushback sker kl 1033 och i samband med att motorerna startar tar vi på oss våra headsets, och påbörjar vår taxning till startbanan. Starten bjöd på spektakulära vyer över Stockholm och när vi nått vår marschhöjd på 38000 fot tackar jag för mig och går tillbaka till min sittplats 12F.

Resterande del av flygningen ägnas åt bokläsning följt av en tupplur, innan jag blir väckt av pursern för landning. Inflygningen till Malaga bjöd på spektakulära vyer över berg och kustlinje innan hjulen tog mark. Ankomst skedde en kvart efter ordinarie tidtabell och vi lyckades flyga igen en stor del av förseningen från Arlanda..

Väl inne i terminalen hinner jag med ett snabbt besök på herrarnas, följt av tax-free butiken för köp av lite gåvor till besättningen, innan det är dags att kliva ombord igen.

Aldq%JDARWWvbZzQlUiweQ.jpg
Avgång enligt tidtabell, trots sent inkommande flyg.

Avgång från Malaga följer samma rutiner som från Arlanda, och under start bjuds vi på vackra utsikter över staden och Gibraltars sund, med Marocko synligt strax över horisonten. Jag stannar kvar i cockpit en bra stund in i flygningen, innan det var dags att röra sig bak till kabinen för måltidsserveringen.

Min ursprungliga sittplats hann bli upptagen, men pursern erbjuder mig en sittplats i Plus med tillhörande service. Något som uppskattades stort då jag inte hunnit få i mig någon mat sedan frukost.

FB036E32-98A3-4DD1-B7EF-13D81E703B35.jpeg
Middagskub i SAS Plus.

IMG_0744.JPG
Grillad kyckling med potatis, linssallad och muhammara. Väldigt gott.

Maten smakade riktigt gott och det märks att den lokala spanska cateringfirman har ryckt upp sig ordentligt på senare år. Efter maten serverades en kopp kaffe och chokladboll.

KUcPyZ7mS9KiSodv+NG6cA.jpg
Kaffe och chokladboll.

5EC49298-A970-4261-82B2-991B4B895BAE.jpg
Avslappnad stämning i kabinen under flygningen.

Efter en lugn och behaglig flygning är det dags att förflytta sig till cockpit för landning. Inflygningen till Arlanda var inte lika spektakulär som till Malaga, men att sitta i en nedsläckt cockpit under en stjärnklar himmel var något alldeles magiskt. Ankomst till Arlanda sker en kvart innan ordinarie tidtabell och jag tackar piloterna för en mycket trevlig flygning, innan det var dags att röra sig hemåt.

Allt som allt en upplevelse utöver det vanliga, och efter 23 år i luften känns det riktigt kul att äntligen ha fått chansen att flyga i cockpit på ett passagerarflygplan.

Fortsättning följer...
 
Toppen