Lördag den 26 Januari 2019: En uppgradering till flygplanets främre del.
Tre veckor har nu gått och poängen från Argentina resan är fortfarande spårlöst försvunna, detta trots flera samtal till den hopplösa Elite Plus linjen och tre olika e-post formulär. Efter lite grävande på FlyerTalk fick jag tipset om att skriva till dem direkt via Facebook meddelande, vilket jag ansåg vara en sista utväg i detta ärende. Det dröjer en halv dag innan jag möts av ett autosvar och mitt hopp är så gott som borta.
Tre dagar senare vaknar jag upp av fyra mail i tät följd. Poängen har äntligen kommit och saldot står nu på 24564 status miles. Målet börjar närma sig och om mina resterande SAS-flygningar krediteras utan problem så har jag mitt Elite Plus kort säkrat mot slutet av mars.
Månadens fjärde vända till Malaga börjar precis som vanligt med en snabbdusch kl 0630 följt av en rask promenad till Södra station och en timmeslång pendeltåg + bussresa till Arlanda via Märsta station. Ankomst på Arlanda sker kl 0827 och en kvart senare är frukosten serverad på Pontus.
Frukost innan dagens flygning till Malaga och hem igen
Efter frukost är det dags att röra sig mot gaten för ombordstigning. Fem dagar innan resan fick jag ett erbjudande av en vän på SAS om jag ville flyga i cockpit under start och landning, ett erbjudande som jag med glädje tackade ja till. Att göra en vänstersväng när man boardar en Airbus A320 hör inte till vanligheterna och väl ombord står cockpitdörren öppen och jag välkomnas att stiga in.
Cockpitbesättningen på dagens flygning var Köpenhamnsbaserad och bestod av en dansk kapten och en svensk styrman. Danska är för mig ett närmast obegripligt språk och jag gjorde mitt bästa för att urskilja orden. Kaptenen skämtade om att jag kommer att kunna tala flytande danska när vi är tillbaka på Arlanda ikväll.
I cockpit råder strikt fotoförbud, så det blev tyvärr inte så många bilder från starten och landningen. Jag hann dock ta en smygbild på mig själv som bevisbörda åt mina vänner, tvivlare och kritiker, som var övertygande om att cockpithistorian var en enda stor bluff.
Redo för avgång mot Malaga ombord på SK1583.
På grund av det sena inkommande flygplanet var tankbilen ännu inte på plats och jag instruerades att inte spänna fast säkerhetsbältet innan tankningen var klar. Förseningen ledde till en missad slottid och kaptenen jobbade hårt för att säkra en ny slottid.
Med tankningen klar var det dags att spänna fast sig. Pushback sker kl 1033 och i samband med att motorerna startar tar vi på oss våra headsets, och påbörjar vår taxning till startbanan. Starten bjöd på spektakulära vyer över Stockholm och när vi nått vår marschhöjd på 38000 fot tackar jag för mig och går tillbaka till min sittplats 12F.
Resterande del av flygningen ägnas åt bokläsning följt av en tupplur, innan jag blir väckt av pursern för landning. Inflygningen till Malaga bjöd på spektakulära vyer över berg och kustlinje innan hjulen tog mark. Ankomst skedde en kvart efter ordinarie tidtabell och vi lyckades flyga igen en stor del av förseningen från Arlanda..
Väl inne i terminalen hinner jag med ett snabbt besök på herrarnas, följt av tax-free butiken för köp av lite gåvor till besättningen, innan det är dags att kliva ombord igen.
Avgång enligt tidtabell, trots sent inkommande flyg.
Avgång från Malaga följer samma rutiner som från Arlanda, och under start bjuds vi på vackra utsikter över staden och Gibraltars sund, med Marocko synligt strax över horisonten. Jag stannar kvar i cockpit en bra stund in i flygningen, innan det var dags att röra sig bak till kabinen för måltidsserveringen.
Min ursprungliga sittplats hann bli upptagen, men pursern erbjuder mig en sittplats i Plus med tillhörande service. Något som uppskattades stort då jag inte hunnit få i mig någon mat sedan frukost.
Middagskub i SAS Plus.
Grillad kyckling med potatis, linssallad och muhammara. Väldigt gott.
Maten smakade riktigt gott och det märks att den lokala spanska cateringfirman har ryckt upp sig ordentligt på senare år. Efter maten serverades en kopp kaffe och chokladboll.
Kaffe och chokladboll.
Avslappnad stämning i kabinen under flygningen.
Efter en lugn och behaglig flygning är det dags att förflytta sig till cockpit för landning. Inflygningen till Arlanda var inte lika spektakulär som till Malaga, men att sitta i en nedsläckt cockpit under en stjärnklar himmel var något alldeles magiskt. Ankomst till Arlanda sker en kvart innan ordinarie tidtabell och jag tackar piloterna för en mycket trevlig flygning, innan det var dags att röra sig hemåt.
Allt som allt en upplevelse utöver det vanliga, och efter 23 år i luften känns det riktigt kul att äntligen ha fått chansen att flyga i cockpit på ett passagerarflygplan.
Fortsättning följer...