Senaste nytt

Thailand/honkong/peking ev Australien

Eltoro76

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm helst
  2. Var är din destination? Jag behöver vara i Phuket 24/3-2/4 i övrigt är jag flexibel men skulle vilja se och hinna till bangkok, Hongkong, peking och gärna australien. Räcker med 2-3 dagar på respektive ort.
  3. När vill/behöver du resa ut? 18 mars +/- 3 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? Flexibel
  5. Hur länge vill du vara borta? 4-6v
  6. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  7. I vilken kabinklass? Långa flygningar gärna i business eller first.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) max 20.000 SEK per person, har oxå 250 000 eurobonuspoäng och 2-4-1-voucher.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Jag förstår att jag bara kan använda vouchern på en resa tor. Men frågan är vart/hur den resan lämpligast bokas? Sen misstänker jag att det blir till att boka separata biljetter i övrigt?

Tack på förhand för er hjälp. Om australien blir "omöjligt" så skippa den och föreslå en resplan som täcker in resten. Om det finns lösning från annan plats i europa som funkar bättre så får det väl bli så...
 
Jag skulle i så fall boka open-jaw med 2-4-1, tex ARN-FRA-PEK//BKK-LHR-ARN eller så. Hitta Thai first på hemvägen och hoppas på Lufthansa first på utvägen 14 dagar innan. Om du vill garantera en first på utvägen kanske du kan gå via Seoul (Asiana) eller Tokyo (ANA).
Till det lösa separata anslutningar PEK-HKG-HKT-BKK (kanske separata biljetter allihop, eller möjligen poängresor utan 2-4-1 inom samma zon (PEK-HKG och/eller HKT-BKK).
 

Eltoro76

Medlem
Tack för hjälpen så här långt :)
Förlåt en total newbie: vad betyder Open Jaw? Att jag kan resa ut till ett ställe och hem från ett annat?
Och det funkar med 2-4-1-vouchern?
 

Jensik

Medlem
Hur många 2-4-1 vouchers har du @Eltoro76 ? Om du har flera kan du boka OpenJaw som @gastronaut skriver.
Ett exempel på hur man kan göra är hur jag gjorde med mina resor i somras (fel världsdel för dig, men enbart ett exempel;)).
Jag bokade Arlanda-Köpenhamn-Boston och hemresa från Washington (via Köpenhamn) till Stockholm på voucher nr 1.
Sedan använde jag en annan voucher till för att flyga från NewYork-Panama, Panama-Washington.
Då jag ville stanna två dagar i Boston (maxtid mellan byte är 24hr på EuroBonusbiljetter) bokade jag en enkel biljett (för pengar) mellan Boston och NewYork
 
Precis så.
Ja, det finns vissa begränsningar vad gäller avstånden mellan de två "destinationerna", men i ditt fall tror jag att det borde fungera. Det ska räcka med en voucher för en open-jaw, men du måste ju själv hitta separata biljetter för att ta dig mellan orterna. På detta vis kan du se till att spendera tid på fler orter. Annars är det bara destinationen du får stanna på längre än 24 timmar med Eurobonus-award.
 

palmen

Moderator
Jag skulle i så fall boka open-jaw med 2-4-1, tex ARN-FRA-PEK//BKK-LHR-ARN eller så. Hitta Thai first på hemvägen och hoppas på Lufthansa first på utvägen 14 dagar innan. Om du vill garantera en first på utvägen kanske du kan gå via Seoul (Asiana) eller Tokyo (ANA).
Till det lösa separata anslutningar PEK-HKG-HKT-BKK (kanske separata biljetter allihop, eller möjligen poängresor utan 2-4-1 inom samma zon (PEK-HKG och/eller HKT-BKK).
Kan man verkligen göra en open jaw mellan två olika zoner? Hade för mig det måste vara inom samma zon.

Jag skulle lägga upp det med en utresa till Tokyo med ANA First och ändra till Lufthansa First 14 dagar innan. Vidare med ANA First till Singapore och sen Singapore Business till Bangkok(om det är möjligt). Hemresa från Bangkok till Tokyo med thai First och sen hem med ANA First till Europa.

Eventuellt kan du klämma in Singapore First från Singapore till Jakarta och Jakarta till Bangkok istället.
 

Eltoro76

Medlem
Vad tror ni om följande?

Open jaw ARN- Hongkong ut och peking-arn hem på 2-4-1-vouchern för 95 000 poäng i first

Hongkong-Sydney i business 110 000*0.6=66 000 poäng

Sydney-Phuket i business 110 000*0.6=66 000 poäng
Thai och ett litet stop i Bangkok?
Phuket-Peking i business 75000*0.6= 45000 poäng
Thai och ett litet stop i bangkok om man vill?!

Total poängkostnad: 272 000 poäng

Frågan är om jag kommer lyckas få ihop detta poängantal, saknas knappt 20 000 poäng....

Finns det annat sätt?
 

Eltoro76

Medlem
Någon som vet säkert hur det ligger till med open jaw i 2 olika zoner?
För skulle det funka skulle man få till det där mkt bättre ser jag!
 
Toppen