THAI Business class config mellan Bangkok-Stockholm?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av SYDCommuter, 31 Maj 2012.

  1. CaptainM

    CaptainM Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag gjorde en sökning på data.flight24.com och fick fram följande resultat.

    Av de 20 st 747 som Thai har registrerade är det 9 st som flugit på CPH den senaste månaden. Av de 9 har jag hittat bilder på 4 st med ny inredning, 1 med gammal inredning (bild från 2011) och övriga på de 4 finner jag ingen bekräftelse.

    HS-TGA – byggd 2001 – okänd inredning
    HS-TGB – byggd 2001 – okänd inredning
    HS-TGF – byggd 2003 – okänd inredning
    HS-TGG – byggd 2003 – okänd inredning
    HS-TGK – byggd 1991 – NY inredning
    HS-TGL – byggd 1991 – NY inredning
    HS-TGM – byggd 1992 – NY inredning
    HS-TGN – byggd 1992 – NY inredning
    HS-TGZ – byggd 1999 – GAMMAL inredning (2011)

    Något nördigt att lägga ner tid på detta men kanske någon som kan fylla i luckorna.
     
    3 personer gillar detta.
  2. xmit

    xmit Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    HS-TGG "Pathoomawadi" - GAMMAL inredning ( Mars 2012 )
     
  3. CaptainM

    CaptainM Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Uppdatering TG950/951


    HS-TGA - Sri Suriyothai - 2001 - okänd
    HS-TGB - Si Satehanalai - 2001 - OLD (april 2012)
    HS-TGF - Suramaree - 2003 - okänd
    HS-TGG - Pathoomawadi - 2003 - OLD (mars 2012)
    HS-TGK - Alongkorn - 1991 - NEW
    HS-TGL - Theparat - 1991 - NEW
    HS-TGM - Chao Phraya - 1992 - NEW
    HS-TGN - Simongkhon - 1992 - NEW
    HS-TGX - Sirisobhakya - 1997 - NEW
    HS-TGZ - Phimara - 1999 - OLD (april 2012)
     
    Last edited: 23 Juni 2012
  4. StarFlyer

    StarFlyer Medlem

    Thai har 4 olika säteskonfigurationer av 747-400, alla flygplansindivider är byggda mellan 1990 och 2003 (tror HS-TGJ är äldst i flottan och HS-TGG yngst). Under de senaste åren är det Thais yngsta flygplansindivider som trafikerat ARN och CPH och som sålts enligt C14, U50 och Y325, dessa 6 plan har dock haft kvar original säteskonfigurationerna som dom levererades med i början av 2000-talet.

    Nu har TG äntligen börjat uppgradera sina kabiner men det skapar även en väldig förvirring i utbudet av olika säten och klasser eftersom processen tar tid. Nedan använder jag samma benämningar på konfigurationerna som TG själva använder internt, alltså inte säkert att man ser samma i bokningssystemen. Det är ett par månader sen jag senast uppdaterade mig så det är inte säkert att det stämmer till 100% även idag, men det ger en hyfsad bild av 747 flottan.

    747: F14 C50 Y325 (äldsta sätena och det är dessa 6 plan som används på ARN även i dagsläget, det är HS-TGA/TGB/TGF/TGG/TGY/TGZ).
    744: F10 C40 Y325 (något nyare F och C kabiner men samma Y utan AVOD som 747, troligen dessa som CPH trafikeras mest av i dagsläget).
    74R: F10 C40 Y325 (samma F och C som 744, uppgraderad Y med AVOD).
    74N: F9 C40 Y325 (sviter i F, tror även nya C säten och AVOD i Y).

    Kan konstatera att ARN de senaste 28 dagarna har fått 747 27 gånger och 744 1. För CPH ser det lite bättre ut, 747 10 gånger och 744 18.
     
  5. CaptainM

    CaptainM Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Kanoninfo StarAlliance!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×