Senaste nytt

Thai Airways Stockholm-Bangkok-Melbourne del 2

yopeyo

Medlem
forsättning från del 1


TG461 BKK-MEL
Tittar ut på planet som ska ta mig ned till Australien. En Boeing 777-200ER, vilken tur att det inte var en 777-300 som sist hem från MEL. Det här planet har Thai:s nya Business säten med mer utrymme, bättre och större skärm, samt inte minst 2-2-2 och inte 2-3-2 i kabinen.

854-boeing-777-200er.jpg


Pre-boarding och reser man i Royal Silk har man separat ingång till planet :cool:

868-seat.jpg
869-seats.jpg


Slår mig ner i fåtöljen, i princip tomt i kabinen. Lugnt och skönt! Sätena är inte flatbed utan ca 170°, men känns betydligt bekvämare än SAS stolar. Jag har i alla fall lättare att hitta en bra position, och massageknappen fungerar vilket den sällan gjort hos SAS.

851-champagne.jpg


Blir erbjuden ett glas champagne och funderar på vad de har för regler för alkoholservering på denna flight, klockan är ju trots allt bara 07.30. Men hemma är den ju 01.30 så visst, champagne tack!

Blir erbjuden att flytta till annat valfritt säte om jag vill. Varför inte, jag kan behöva röra på mig lite till så jag bestämmer mig för att prova servicen i andra gången och hoppar över till motsvarande plats på andra sidan.

870-more-champagne.jpg


Blir genast tillfrågad om jag vill ha påfyllning av mitt glas :D

852-flight-info.jpg
871-runway-takeoff.jpg


Dags för avfärd. Tomt på runway, skönt! Sist jag var på väg hem från MEL gjorde vi en aborted landing 100 m över den här banan på grund av att det stod ett plan där, fast det hade jag ju sett sen länge på skärmen...

Frukost

Uppe i luften är det dags för min andra frukost.

859-breakfast.jpg


Fyra alternativ att välja på, jag satsar på lite kallskuret.

862-breakfast-plate.jpg
863-breakfast-coldcut.jpg


Bläddrar igenom filmutbudet och det är massivt med allt från helt nya filmer till gamla klassiker. Jag fastnar för en favorit som känns passande i sammanhanget eftersom jag kommer att tillbringa nästa två veckor i en cubicle :eek:

860-movie.jpg


Filmen är slut och jag läser ut boken Människohamn (bra bok, fast den fick mig att sakna min familj), vrider på huvudet och funderar över hur stort Australien egentligen är.

864-australia-big.jpg


Solen sänker sig sakta över vidderna.

866-sunset-over-desert.jpg


I kabinen känns det nästan som man är på klubb, bara musiken som saknas.
Ljuset tonar sakta över mellan olika färger, väldigt behagligt för ögonen jämfört med att ha neddimmade lysrör.

865-red-light.jpg
876-blue-light.jpg


Klubbkänslan trappas upp när champagne serveras ihop med en mise-en-bouche och snacks.

872-mise-en-bouche.jpg


Middag

Klockan har blivit 17.45 och det är dags för middag.

856-menu-dinner.jpg
857-wine-list.jpg
858-drinks.jpg


Menyn var annorlunda mot ARN-BKK men vin- och drinklistan innehöll samma urval.

Till förrätt serveras melon, parmaskinka och marinerad lax som har rest från Norge.

873-entry.jpg


Till varmrätt provar jag en av Thai:s signatures dishes, kyckling med vitlök, basilika och chili. Fantastiskt god!!!

874-dinner-plate.jpg


Dags för lite frukt och ost, jag börjar kunna konceptet nu...

867-cheese.jpg


Som avslutning, kaffe, cheesecake med halloncoulis och, Kahlua??!!?
Jag får väl skylla på att man efter 23 timmars resande inte är helt med på vad man beställer i alla lägen, men den slank ned i alla fall.

875-dessert.jpg


MEL

Pling, laddning på Tullamarine airport om 15 minuter.

878-map-arrival.jpg
879-runway-arrival.jpg


Inget plan på banan, landningen går bra.

En fördel med att resa i Royal Silk class är att man får tillgång till fast track vid ankomsten (och vid avresan).

880-voucher.jpg


Jag har emellertid aldrig behövt använda mig av denna voucher vid ankomst. De gånger jag varit här har det alltid gått väldigt snabbt genom immigration och tull ändå. Däremot vid avresan har den hjälpt mig att komma snabbare till loungen.

Står och väntar på väskan och funderar på om jag packat ned något olämpligt, tog jag ur trämasken???

881-quarantine-sign.jpg


En snabb sniff av hunden på väskan, så passerar jag tullen och kan hoppa in i en taxi mot Radisson. 24 timmar efter att jag klev ut från mitt hus hemma i Sverige kliver jag in i mitt rum på andra sidan jorden för två veckor av intensivt arbete i mysiga Melbourne.

Slutsats

Thai erbjuder en väl fungerande och bekväm väg ned till Australien. När jag reser i jobbet vill jag ta mig från punkt a till b så snabbt och bekvämt som möjligt. Med Thai undviker jag ett första och sista matarflyg på mina resor, vilket sparar tid och risk för strul. Det finns ett alternativ på sträckan som tar någon timme mer och det är Qatar Airways som flyger ARN-DOH-MEL. Men eftersom jag vill posta poäng till mitt eurobonus har det blivit Thai. Nästa gång är det nog ändå dags för något nytt.

747 mellan ARN och BKK har inte den mest moderna kabinen, men Premium Economy känns ändå hyfsat fräsch, speciellt på övre däck. Servicen är betydligt bättre än vad som erbjuds i economy extra hos SAS, skillnaden mot Royal Silk är minimal. Försök att välja fönsterplats på övredäck. Vill du ha extra benutrymme ska du satsa på rad 16 som är nödutgång.

Spa i Bangkok är skönt som omväxling mot de vanliga loungerna :cool:
 
Last edited:

rob74

Medlem
Trevlig läsning!
Har åkt den där rutten ett par gånger - i Economy en gång och i Business två gånger. Smidig och bra service för att ta sig över klotet. I Economy fick jag dock lite benutrymmesproblem mellan BKK och MEL. Fast det var 2001, som studerande, i en äldre 777:a. Pursern sa då att många hade klagat på den kabinlayouten. Jag fick faktiskt fylla i en blankett om detta. Han fixade i alla fall så att jag fick sitta vid nödutgång. I övrigt var det i princip fullt i alla klasser.
Börjar bli dags att besöka Australien och mina vänner i MEL igen. Frågan är bara om man ska köra österut och NZ denna gång. NZ går ju inte av för hackor...
 

Gnopps

Medlem
Toppeninledning på reserapportsforumet, tack! Kul att se att premium economy är så bra på Thai, riktigt fint såg det ut.
 

Daniel P

Medlem
Mycket trevlig läsning!

Vad ligger en biljett på Stockholm-Melbourne på med Thai i premium economy?

Fick du flyga i business class mellan Bangkok och Melbourne när du köpte en biljett i premium economy från Stockholm?
 

yopeyo

Medlem
Man flyger Premium Economy till BKK och sen Royal Silk (Business) till MEL, Premium Economy finns inte på den sista sträckan.
Biljetten denna gång gick på ca 25'. Hade jag valt att flyga i Royal Silk hela sträckan hade det landat på ca 40' (har svårt att tro att det är värt 15' till, men det kanske finns ngn som rest Royal Silk ARN-BKK som kan berätta om så är fallet). Hela resan t/r ger ca 29 000 EB-poäng.
 
Man flyger Premium Economy till BKK och sen Royal Silk (Business) till MEL, Premium Economy finns inte på den sista sträckan.
Biljetten denna gång gick på ca 25'. Hade jag valt att flyga i Royal Silk hela sträckan hade det landat på ca 40' (har svårt att tro att det är värt 15' till, men det kanske finns ngn som rest Royal Silk ARN-BKK som kan berätta om så är fallet). Hela resan t/r ger ca 29 000 EB-poäng.

Det låter som mycket för pengarna faktiskt! Har du jämfört med att flyga SAS Z-class till BKK och komplettera med Thai C till MEL?
 

Gnopps

Medlem
Thais premium economy Stockholm-Bangkok-Melbourne kostar inkl. alla skatter & avgifter från 19848 kronor och uppåt. Precis som tidigare skrivet är det premium economy till Bangkok (U-klass) och sedan affärsklass därifrån (J-klass).

Andra exempelpriser
Stockholm-Bangkok: 10200 kronor
Stockholm-Bali: 14550 kronor
 

yopeyo

Medlem
bjornstrom skrev:
Har du jämfört med att flyga SAS Z-class till BKK och komplettera med Thai C till MEL?

Som EBG kollade jag naturligtvis det alternativet först :)

Förutom att det blir ett matarflyg ARN-CPH som kan strula, så flyger SK på nedresan kl 23 på kvällen från CPH, sen får man 10h stay i BKK och landar två dygn senare runt lunch i MEL. Med Thai får jag halva lördagen med familjen eftersom jag flyger först 14.30 från ARN, sen 3h stay i BKK (= lagom för massage och snabb lounge) och landar söndag 19.30 i MEL. Snabbt in till hotellet för att dyka i säng (jag försöker vara vaken hela nedresan) och jag är pigg och fräsch på kontoret vid 8 på måndag morgon ;-)

Hemresan skulle man kunna ta med SK från BKK då anslutningen är i princip samma tid som TG. Fördelen med TG är att jag är innanför dörren hos mig runt 07.30 på morgonen och kan äta frukost med familjen innan jag börjar jobba (på hemresan försöker jag sova max).
Med SK får jag äta SAS frukost över södra Sverige för att sen vara igång med jobbet runt lunch.

Hade jag inte rest i jobbet så hade jag nog ställt andra krav på resan än att den skulle vara snabbast, effektivast och hyfsat bekväm :)
 
Last edited:
Toppen