Senaste nytt

Thai Airways ansöker om konkurs

011430121

Medlem
En fråga från en novis: Ngn som vet varför Thai behövde stå på ARN så många timmar?
Thai Airways flyger till CPH TG950 en gång i veckan nu och då avgår maskinen på morgonen ifrån BKK landar vid lunch och går till baka till BKK runt 14, 50 vet inte om den flyger pax eller enbart Cargo
Den 3 februari hade ARN ett besök av TG960 som landade vid lunch och återvände som TG961 vid 15,30 både CPH och ARN flygs med en A350-900
 
SAS hade liknande upplägg när dom flög till Bangkok. Planet landade vid 3 på eftermiddagen och avgick vid midnatt.
Lufthansa och Austrian landar fortfarande på eftermiddagen och avgår vid midnatt.


Under några år flög de vidare till Singapore och sen tillbaka till BKK på kvällen för att sedan avgå 0025 mot CPH
 

micke99

Medlem
Hej kanske någon kan hjälpa mig.

Hade en bokning 3 biljetter med thai april 2020 den blev sedan flyttad till april 2021. Bokad med resebyrå och betalad med amex plat.

Nu för 3 månader sedan krävde jag full återbetalning pga flygen inställda. Men inget händer de väntar bara besked.

Finns de något att göra? Sitta lugnt i båten och vänta? Ringa amex?

Någon annan som är har varit i denna situation med TG?
 

samet

Medlem
Hej kanske någon kan hjälpa mig.

Hade en bokning 3 biljetter med thai april 2020 den blev sedan flyttad till april 2021. Bokad med resebyrå och betalad med amex plat.

Nu för 3 månader sedan krävde jag full återbetalning pga flygen inställda. Men inget händer de väntar bara besked.

Finns de något att göra? Sitta lugnt i båten och vänta? Ringa amex?

Någon annan som är har varit i denna situation med TG?

Väntar på pengar från Thai för vår inställda hemresa i maj 2020. Fått allt bekräftat på mail om utbetalning osv... men inga pengar och inga svar från dem sedan förra hösten.

Kan du få dem tillbaka via Amex hade jag gjort så, trodde dock att det bara funkade 1år bakåt i tiden. Jag kunde inte få det via Amex, då halva resan var genomförd.
 

011430121

Medlem
Hej kanske någon kan hjälpa mig.

Hade en bokning 3 biljetter med thai april 2020 den blev sedan flyttad till april 2021. Bokad med resebyrå och betalad med amex plat.

Nu för 3 månader sedan krävde jag full återbetalning pga flygen inställda. Men inget händer de väntar bara besked.

Finns de något att göra? Sitta lugnt i båten och vänta? Ringa amex?

Någon annan som är har varit i denna situation med TG?

Du skriver ”de väntar bara på besked” vilka är de, är det resebyrån eller Thai kundservice i Stockholm?

Om jag inte missminner mig så är Thai under någon typ av rekonstruktion så då kan det vara svårt att just nu få ersättning just nu.
Nu kan ju det vara ett annat förfarande när det gäller regler mellan Thailand och Skandinavien när det gäller rekonstruktioner men både Norwegian och BRA kunderna fick vänta på ersättning.
 

micke99

Medlem
Du skriver ”de väntar bara på besked” vilka är de, är det resebyrån eller Thai kundservice i Stockholm?

Om jag inte missminner mig så är Thai under någon typ av rekonstruktion så då kan det vara svårt att just nu få ersättning just nu.
Nu kan ju det vara ett annat förfarande när det gäller regler mellan Thailand och Skandinavien när det gäller rekonstruktioner men både Norwegian och BRA kunderna fick vänta på ersättning.

Det står hos resebyrån att de har lämnat in ansökan om återbetslning till thai och väntar besked.

De är mer än 1 år sedan jag bokade men mindre än 1 år sedan jag ändrade resan och då betalade en mellanskillnad.
 
Det står hos resebyrån att de har lämnat in ansökan om återbetslning till thai och väntar besked.

De är mer än 1 år sedan jag bokade men mindre än 1 år sedan jag ändrade resan och då betalade en mellanskillnad.

Jag hade en flight med Thai (tjänsteresa) som blev inställd och fick besked härom veckan att återbetalning är "aktiv" men att det kan dröja.. ingen info om när men jag kan få en voucher.

Detta gick ut till alla som hade bokade flighter (förra året) - Så resebyrån kommer få sina pengar förr eller senare. Jag kan tycka att du borde kunna kräva tillbaka dina pengar och att byrån får ligga ute tills dom får tillbaka. Men dom har det säkert tufft ekonomiskt också... Hatar f.ö resebyråer :)

Dear Valued Customers,


Thai Airways Public Company Limited (“THAI”) has filed a petition for business reorganization with the Central Bankruptcy Court on 26 May 2020. Currently, the petition is pending the Central Bankruptcy Court's consideration. In the future, should the court grant the Company's business reorganization and appoint the planner, there will be the process of debt repayment filing with the official receiver within a period of 1 month from the date where the court’s order on the appointment of the planner is published in the Royal Gazette. This process is expected to begin around early September to October 2020 or afterwards.


THAI hereby affirms that our policy is to facilitate and accommodate all refund-requesting customers to the best of our ability so as to minimize any burden of the customers. We discussed with the nominated planner to specify conditions in the business reorganization plan to ensure coverage and entitlement of all refund-requesting customers. Thus, each customer shall be safeguarded from any inconvenience and expenditure due to the debt repayment filing with the official receiver during the business reorganization proceeding because their right shall be preserved under the business reorganization plan.


In this regard, the Company would like to further accommodate the refund-requesting customers as they might wish to verify information with respect to their rights. Therefore, we are developing an IT feature to enable our customers in so doing via the online channel. Any updates shall be notified to you soon.


THAI sincerely apologizes to our customers regarding the business reorganization proceeding, which temporarily barred us from proceeding with the airfare refund. On this occasion, we would like to express its gratitude for your kind understanding and longstanding patronage. We have high hope to return to our normal services following the easing of Thailand’s COVID-19 surveillance, prevention, and control measures in respect of inbound and outbound flights.


Sincerely yours

Thai Airways international Public Company Limited
 

011430121

Medlem
Thai Airways räddning har fått grönt ljus från fordringsägare, på onsdagen meddelade Thai Airways tillförordnade vd Chansin Treenuchagron Thailands börs att 91,56 procent av de fordringsägare som deltog i ett borgenärsmöte på onsdagsmorgonen accepterade Thais Airways förslag
Flygbolaget är skuldsatt och skulden uppgår nu officiellt till 13,4 miljarder US DOLLAR.
 
Toppen