Senaste nytt

Test av Europas 1:a klass-kabiner 2013 (Planering)

Homer

Medlem
Tåg är helt klart underskattat! En kompis åkte från London till Singapore med tåg (och lite buss), tror det tog drygt tre veckor. .det kan inte ha varit särskilt billigt heller. Men då fick hon ju en upplevelse för livet kan man anta :)

Har du rutten? Transsibiriska, eller vilken (järn)väg tog hon?

Såhär kanske?

trans-siberian-map1.jpg
 

Palazzi

Medlem
Antagligen den linjen :) Det går att åka silkeslinjen genom centralasien också, men då måste man ha ännu flera visum...

Om man endast åker Moskva-Peking kostar visumen mer än en biljett i 3:e klass
 

Homer

Medlem
Jag tar gärna emot fler tips, ).


Allegro Helsingfors-St Petersburg
Helsingin Sanomat - International Edition - Home
Allegro (St. Petersburg - Helsinki) | Russian Railways

Sapsan St. Petersburg - Moscow - Nizhny Novgorod
Sapsan (St. Petersburg - Moscow - Nizhny Novgorod) | Russian Railways


När du är klar med Europa kan du testa
Makkah-Madinah train set to roll by January 2014 | ArabNews

Once the 280-mile line is finished, five trains will shuttle between Mecca and Medina every hour. Trains will be air conditioned with first class, business and economy class tickets.

och kungen ska ha ett eget tåg
Saudi Arabia commissions gold-leaf train | World news | guardian.co.uk
 

Palazzi

Medlem
Tack för tipsen!

Allegro kanske jag har möjlighet att testa :)

Om jag ska testa det ryska tåget måste jag dit bara för tågtestet, och även kvittera ut ett visum (lite omständigt alltså).

Lyxtågen vore ju kul, men då lär jag få betala 100.000SEK innan testet är avklarat:p Vet att de Spanska tågen är EXTREMT DYRA:eek:
 

Homer

Medlem
Lyxtågen vore ju kul, men då lär jag få betala 100.000SEK innan testet är avklarat:p Vet att de Spanska tågen är EXTREMT DYRA:eek:

Men du kan ju spara in lite genom att göra vissa av de andra turerna mindre omfattande.
Du kan t.ex åka Birmingham-Manchester istället för London-Manchester så sparar du minst £15
 

Palazzi

Medlem
Men du kan ju spara in lite genom att göra vissa av de andra turerna mindre omfattande.
Du kan t.ex åka Birmingham-Manchester istället för London-Manchester så sparar du minst £15

Haha:D Ja, då blir det ju bara 99.835kr ;)

Ett annat problem som uppstår är att jag fortfarande måste ta mig till/från Birmingham till London för att fortsätta resan med Eurostar:p

Jag får nog söka sponsring! :cool:
 

Homer

Medlem
En £15 besparing är inte att förakta, det räcker ju till att åka Indien runt i 2:a klass :)

Finns det ingen 1:a klass på norska inrikes tåg?
Rutter som Bergen-Oslo bjuder garanterat på vackrare vyer än Manchester-London
 

Palazzi

Medlem
En £15 besparing är inte att förakta, det räcker ju till att åka Indien runt i 2:a klass :)

Finns det ingen 1:a klass på norska inrikes tåg?
Rutter som Bergen-Oslo bjuder garanterat på vackrare vyer än Manchester-London

Norge är ett bra tips! Vet dock inte hur deras första klass ser ut, men jag kör ett test!

Danmark kanske också bör recenseras?
 

hoss

Medlem
Den bästa 1:a klass upplevelse jag haft inom Europa är linjen Trondheim-Bodö. Detta var på 90-talet och tyvärr tror jag att dom vagnarna är tagna ur trafik. Resan tog väl ca 10 timmar men det var en ren njutning. Fantastisk komfort och utrymme, samt gardiner man kunde dra runt sig för extra avskildhet. Har också åkt Malatya, Turkiet till Aleppo, Syrien. Med ett tåg som går (gick?) en gång i veckan från Teheran till Damascus. Syrien är väl inte att rekommendera just nu men för bara några år sedan hade jag en mycket trevlig vistelse där. Därifrån åkte jag till Istanbul, med ett tåg som också avgick bara en gång i veckan.
 
Toppen