Senaste nytt

Telenor utökar "gratis surf" till fler länder, bla USA

danielhog

Medlem
Det får man hoppas. Syna villkoren noga.

Det tog en jäkla tid innan Telenor "slopade" roaming avgifterna i Thailand trots att de äger operatören ditac i Thailand sen länge.

Sånt har fått mig att sluta lita på Telenor och andra svetsartyper som sitter fast i sovjettiden.
Fast bara för att man äger underleverantören måste de väl inte slopa roamingavgiften? Företagets enda uppdrag är att leverera aktieägarvärde.
 

fly4fun

Medlem
Finns naturligtvis en begräsning, det har alla operatörer

Om du, under en fyramånadersperiod, befinner dig fler dagar i ett EU/EES-land än i Sverige räknas det som en permanent utlandsvistelse.

Användande av abonnemang/kontantkort vid längre vistelse i EU/EES | Telenor

Nu vet jag inte exakt vad som gäller för Telenor men Telia har en liknande formulering i sina avtal och jag har ett Teliakort som befann sig i Spanien i 9 månader utan att Telia sa nått.
 
Jag har köpt Respass av dom tidigare och har aldrig behövt betala för dom här SMSen, antar att Surfpass som dom ersatt respass med är mycket mer kostsamt och åtstramat.
Det är gratis att kontakta supporten så jag har antagit att den här "tjänsten" ska vara gratis. Hur ska jag annars få veta hur mycket surf jag har kvar, jag tycker det så klart ska ingå att kunna kolla hur mycket jag förbrukat. Men det kanske bara är jag som tycker det...

Fel enligt Telenor att jag fick betala för det, får det strykt på fakturan och återbetalat för tidigare gånger jag det hänt. Bara lite FYI om någon bryr sig
 

apknug

Medlem
Fast bara för att man äger underleverantören måste de väl inte slopa roamingavgiften? Företagets enda uppdrag är att leverera aktieägarvärde.
Visst, kruxet var bara att Telenor hymlade och mörkade att man inte kunde ringa i Thailand för samma pris som hemma som de använde som catch för att sälja abonnemang.

Se har jag ofta funtat på hur man kan äga en underleverantör? Då torde det vara samma bolagssfär, och inte leva upp till kriteriet för underleverantör. Det är ett koncernbolag.

( Mest för att referera till SAS Irland som föraktfullt kallas underleverantör även i finanspress)
 

chazzie

Medlem
Samma villkor i Schweiz som EU/EES skulle vara ytterst önskvärt. Vecka Världen fungerar, men denna resa under veckan som varit spenderade jag endast en dag i Schweiz så då känns varken 299kr för VV eller 25kr/MB speciellt lockande :)

I Lichtenstein var det däremot fri surf/samtal likt inom EU, förmodligen fö att de är med i EES till skillnad från Schweiz.

Sen skulle så klart USA smaka väldigt bra också som Teliakund!
 

Kris

Medlem
I Danmark har Tre ett bra erbjudande, "3LikeHome", som ger samma taxa som i Danmark i 59 olika länder.
Yes, sjukt nice och prisvärd produkt. Har det själv privat. Har tillkommit några länder om året dessutom. Flat rate att ringa familjen eller surfa från exempelvis stranden i Thailand å Bali, eller Kina och Usa.
 

Dr. Miles

Expert
Yes, sjukt nice och prisvärd produkt. Har det själv privat. Har tillkommit några länder om året dessutom. Flat rate att ringa familjen eller surfa från exempelvis stranden i Thailand å Bali, eller Kina och Usa.
Jag vet inte hur det är i Sverige och Danmark men både Three i Storbritannien och Hutchson Three i Hong Kong inte tillåter tethering (internetdelning), om jag kommer ihåg rätt.
 

Kris

Medlem
Jag vet inte hur det är i Sverige och Danmark men både Three i Storbritannien och Hutchson Three i Hong Kong inte tillåter tethering (internetdelning), om jag kommer ihåg rätt.
Jag har använt mitt 3-abonnemang för datatrafik med laptop/tablet etc. utan problem i många länder. Tror inte att det otillåtet. Det funkar i alla fall för mig.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har använt mitt 3-abonnemang för datatrafik med laptop/tablet etc. utan problem i många länder. Tror inte att det otillåtet. Det funkar i alla fall för mig.
Jag måste dementera gällande tethering på Hutchson Three i Hong Kong.
Sedan sommaren 2017 går det att ha tethering med deras abonnemang.
http://web.three.com.hk/files/pr/20170720/20170720_3HK_roaming_e_FINAL.pdf

Däremot Three i Storbritannien begränsar fortfarande tethering för 3LikeHome.
Three
 
Toppen