Senaste nytt

Taxi Stockholm kräver förbokning på Arlanda

johhenrik

Medlem
Den största kritiken mot Uber i USA ligger bland annat på Surge Pricing, där priset kan öka markant. I övrigt är feedbacken rätt så positiv. Fortsättningsvis ligger kritiken också en hel del på det faktum att chaufförerna är underbetalda (enligt egen utsago, då).

Fast Surge Pricing får man väl reda på innan man beställer va? Skulle ju vara rätt ruttet om det applicerades under körning utan att man vet om det vid beställning. :)
 

Fedup

Medlem
Fast Surge Pricing får man väl reda på innan man beställer va? Skulle ju vara rätt ruttet om det applicerades under körning utan att man vet om det vid beställning. :)

Yes, du får informationen om Surge Pricing innan du kallar på en Uber. Jag tycker egentligen inte det är något fel på det - demand and supply, men du har ingen "Surge Pricing" när det kommer till t.ex taxi, däri ligger kritiken. Men försök få en taxi när det regnar i New York ;)..
 

henke12

Medlem
Behöver man förboka taxi numera?
Senaste gångerna har jag förbokat Taxi Stockholm och då verkar fastpris vara 765kr,
I söndags gick jag bara ut och då var priset 670kr vill jag minnas, (också Taxi Stockholm)


Dessutom är det rätt ofta jag hinner ut före min förbokade bil har fått köra in i taxifållan och jag får vackert vänta
 
Behöver man förboka taxi numera?
Senaste gångerna har jag förbokat Taxi Stockholm och då verkar fastpris vara 765kr,
I söndags gick jag bara ut och då var priset 670kr vill jag minnas, (också Taxi Stockholm)


Dessutom är det rätt ofta jag hinner ut före min förbokade bil har fått köra in i taxifållan och jag får vackert vänta
Jag åkte från Arlanda vid 22:15 tiden igår och det var helt lugnt. Fanns många bilar och ingen kö alls!
Men det kan ju variera från dag och tider beroende på hur många maskiner som kommer in osv.
 

mha321

Medlem
Behöver man förboka taxi numera?
Senaste gångerna har jag förbokat Taxi Stockholm och då verkar fastpris vara 765kr,
I söndags gick jag bara ut och då var priset 670kr vill jag minnas, (också Taxi Stockholm)


Dessutom är det rätt ofta jag hinner ut före min förbokade bil har fått köra in i taxifållan och jag får vackert vänta

Taxi Stockholm reserverar inte bilar till sina bokningar mer än några minuter innan. Efter att ett antal gånger landat till ett sms med "tyvärr det finns ingen bil till dig, en förare ringer upp dig om om och när vi hittar någon" så har jag helt lagt ner förbokning åt det hållet. De gånger den faktiskt behövs så får man den inte, och vid andra tillfällen betalar man för något man inte behöver.

Jag kör numera nästan uteslutande Uber. Även gå ut till kön funkar men om det är en resa som ska in på reseräkning är det så väldigt mycket enklare kvitto hantering med Uber....
 
På många flygplatser får inte Uber bilarna så bland dom vanliga taxin. Hur är det på Arlanda om man vill förboka en bil?
 

mha321

Medlem
På många flygplatser får inte Uber bilarna så bland dom vanliga taxin. Hur är det på Arlanda om man vill förboka en bil?
Tror inte du kan förboka - gör du det så funkar det som på taxi Stockholm att de lägger en beställning några minuter innan. Däremot funkar det bra att beställa "live" när man kliver av planet.

Uber hämtar normalt upp i yttersta raden på taxi uppställningen. Någon enstaka gång har jag blivit hämtad där de som har förbokning parkerar längst in, men gör de rätt så är det yttersta raden. Är faktiskt till och med skyltat där igenom man letar noga (med andra ord inte bra skyltat).
 

SK989

Medlem
Behöver man förboka taxi numera?
Senaste gångerna har jag förbokat Taxi Stockholm och då verkar fastpris vara 765kr,
I söndags gick jag bara ut och då var priset 670kr vill jag minnas, (också Taxi Stockholm)


Dessutom är det rätt ofta jag hinner ut före min förbokade bil har fått köra in i taxifållan och jag får vackert vänta
Jag har de tre senaste gångerna (alla i juni) fått följande fasta pris mellan innerstan och Arlanda med Taxi Stockholm, alla förbeställda:

730 kr (till Arlanda)
850 kr (från Arlanda)
763 kr (till Arlanda)

Det är jobbet som betalar så jag har inte orkat bry mig men skyltningen om fast pris på 750 kr som sitter på bilarna känns inte helt korrekt. När jag åkte från Arlanda senast sa chauffören att jag hade tur som fick en bil - jag hajade inte vad han menade då jag ju förbeställt men som jag förstår det av inläggen i den här tråden är det tydligen ingen garanti för att man faktiskt får en bil.
 

ssh9721

Medlem
Det är jobbet som betalar så jag har inte orkat bry mig men skyltningen om fast pris på 750 kr som sitter på bilarna känns inte helt korrekt. När jag åkte från Arlanda senast sa chauffören att jag hade tur som fick en bil - jag hajade inte vad han menade då jag ju förbeställt men som jag förstår det av inläggen i den här tråden är det tydligen ingen garanti för att man faktiskt får en bil.
Tidigare sa Taxi Stockholm att om man beställde en av deras finare (dyrare) bilar var man garanterad bil även på Arlanda. Minns inte vad tjänsten hette tidigare, kan bara det som de nu kallar Business (https://www.taxistockholm.se/sv/business/)?
 

mha321

Medlem
Tidigare sa Taxi Stockholm att om man beställde en av deras finare (dyrare) bilar var man garanterad bil även på Arlanda. Minns inte vad tjänsten hette tidigare, kan bara det som de nu kallar Business (https://www.taxistockholm.se/sv/business/)?
Kollade priser just nu från Arlanda till kontoret inte alltför långt från centralen. 850 för vanlig, 1135 för business. Som hittat.

Uber ligger på 540 för X och 844 för black till samma adress.

Jag har svårt att motivera den skillnaden i kostnad oberoende av vem som betalar. Tidigare kände jag att taxi Stockholm hade markant bättre service som var värd att betala för. Men de har bit för bit sänkt sin servicenivå samtidigt som de höjt priserna.

Tex, på en vanlig förbokning börjar de tex normalt debitera väntekostnad om du är ca 15 sekunder sen till din förbokade tid. Däremot om de själva är 15 minuter sena att hämta upp dig utgår såklart inget avdrag. På förbokad Uber ingår 5 min på x och 15 på black.
 
Toppen