Senaste nytt

Taxi Stockholm kräver förbokning på Arlanda

nlu

Medlem
Just anlänt ca 300 pers i taxikö. Taxi sthlm vägrar ta emot bokningar eller skicka in bilar i normala taxikön.
Är det ett statement?

Känner de av konkurensen från galnegunnarbilarna eller uber?

Nya rekommendationen är boka flygtaxi?!?

Har jag missat ngt sista månaden då jag varit utomlands?

Tacksam för råd :)
 

Bryant

Medlem
Efter att ha stått och väntat på taxi runt 22-23 på Arlanda så förbokar jag alltid taxi. Nu behöver vi barnstol och det krånglar säkert till det. Taxi Sthlm har en riktigt bra app.
 

agehall

Medlem
Hörde någon stolle på radio imorse som hävdade att Uber var dåligt för oseriösa förare kunde blåsa kunder. Han försökte hävda att man inte fick ordentlig loggning på körningarna mm. Självklar jobbade han för de traditionella taxibolagens organisation.
 

johhenrik

Medlem
Hörde någon stolle på radio imorse som hävdade att Uber var dåligt för oseriösa förare kunde blåsa kunder. Han försökte hävda att man inte fick ordentlig loggning på körningarna mm. Självklar jobbade han för de traditionella taxibolagens organisation.

Intressant... Är det någon som hört talas om en blåsning av Uber? Jag kan inte minnas mig höra någon som varit missnöjd iaf.
 

agehall

Medlem
Intressant... Är det någon som hört talas om en blåsning av Uber? Jag kan inte minnas mig höra någon som varit missnöjd iaf.

Jag var rätt missnöjd med dem i början eftersom deras app var lite otydlig med att man behövde verifiera sig även där innan man kunde beställa. Men när det väl löste sig så har jag varit supernöjd med tjänsten.

Killen på radion pratade även om att de inte använder taxameter utan priset kan bli hur som helst. Det är inte min erfarenhet iaf. Jag har alltid fått betala det lägsta pris som de uppskattat när jag bett om en quote.

Är rätt övertygad om att det till största del handlar om att de traditionella taxibolagen är oroliga för konkurrensen. Uber är ju oftast billigare (iaf med UberX!) och har bättre bilar (om man tar UberBlack).
 

mha321

Medlem
Jag var rätt missnöjd med dem i början eftersom deras app var lite otydlig med att man behövde verifiera sig även där innan man kunde beställa. Men när det väl löste sig så har jag varit supernöjd med tjänsten.

Killen på radion pratade även om att de inte använder taxameter utan priset kan bli hur som helst. Det är inte min erfarenhet iaf. Jag har alltid fått betala det lägsta pris som de uppskattat när jag bett om en quote.

Är rätt övertygad om att det till största del handlar om att de traditionella taxibolagen är oroliga för konkurrensen. Uber är ju oftast billigare (iaf med UberX!) och har bättre bilar (om man tar UberBlack).

De fall jag har hört om folk som "råkat illa ut" så har det alltid handlat om UberX, och inte Uber. Och framförallt i USA, där t.ex. bakgrundskollar och licenser och liknande ser helt annorlunda ut. Men det är å andra sidan UberX som är den som är billigare - vanliga Uber brukar ju vara dyrare (men bättre), om man jämför med de traditionella bolagen. Och folk åker ju på blåsningar av de vanliga taxi-bolagen också titt som tätt också, så var skulle skillnaden ligga i det?

Har råkat ut några gånger för att priset blir dyrare än fare-quote, framförallt om det blir oväntat mycket trafik. Skillnaden där är att om man bokar med apparna från några av våra lokala taxibolag så får du ett garanterat fastpris oberoende av vart du åker - inte bara till och från flygplatser. Däremed ligger "risken för att betala för köer" hos taxibolaget och inte hos dig - med Uber ligger den hos dig, och du får betala mer om det händer. Och påslaget för denna tjänst hos "de vanliga" är förvånansvärt låg. Det är väl egentligen den enda fördelen de "vanliga" bolagen har, utöver att de har fler bilar.
 

agehall

Medlem
Jag råkade ut för att behöva göra transfer LCY-LHR en av dagarna när det var tunnelbanestrejk i London. Bokade en UberX och fick en quote på £35-45.

Eftersom jag var tokförkyld så däckade jag i baksätet och vaknade upp 2,5h senare när vi svängde in till LHR T5. Till min förvåning kom kvittot på £35, så det är inte alltid kunden får stå för att det tar längre tid...
 

Fedup

Medlem
Intressant... Är det någon som hört talas om en blåsning av Uber? Jag kan inte minnas mig höra någon som varit missnöjd iaf.

Den största kritiken mot Uber i USA ligger bland annat på Surge Pricing, där priset kan öka markant. I övrigt är feedbacken rätt så positiv. Fortsättningsvis ligger kritiken också en hel del på det faktum att chaufförerna är underbetalda (enligt egen utsago, då).
 
Toppen