Senaste nytt

Taxi i Dubai - hur stora/små sedlar är bra att ha med?

agehall

Medlem
Tror gästarbetare har lite mer rättigheter idag, men om det blir klagomål så ryker dessa nog fort ändå.

Det existerar i princip inte oseriösa taxichaffisar i UAE, iaf inga som jag stött på. De är ett föregångsland vad gäller taxi.
 

SFC

Medlem
Har för mig att man får räkna med 150Dhr om man ska ner till Media City med omnejd och det dubbla ifall du ber hotellet hämta dig. Men jag är faktiskt lite osäker. Kan ha varit hotellets pris som var 150..

Från DXB till Dubai Marina och JBR (området vid "The Walk), vilket är längre än till Media City tror jag, har jag betalat 70-80 Dirham (taxameterpris), lite beroende på trafik. Transport arrangerad av hotell brukar ligga runt 150, precis som du säger.

Värt att notera är också att minimipris för en taxiresa enligt taxametern är 10 Dirham, dvs när man är framme och taxametern slås av så hoppar den upp till 10, oavsett längd på resan.
 

segra

Medlem
Här kommer lite bilder med priser på taxi i Dubai. Priset i första bilden är från Jumeirah Emirates Tower till
Jumeirah Zabeel Saray ute på Palm Jumeirah. 60,50 AED för den sträckan är billigt. Ca 107 Sek

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Hoppas det går att se ordentligt.

En sak som vi har upptäckt är att vi tar ofta en Lexus taxi från hotellen, det är inte så dyrt som många tror.
Bara man tar en som har taxameter så är det nästa lika billigt som vanlig taxi. I stället för 3 AED i framkörning
Så tar de 3,50 AED . Bra att göra när det är lång kö till taxi. Går mycket snabbare att få transport då. Enligt
Taxi chaufförer som vi pratat med så finns det snart lika många Lexus taxi som vanliga taxi i dubai, om det stämmer
Eller inte har jag ingen aning om men man ser onekligen en himla massa Lexus som glider omkring.
 
Last edited:

MarSecLtd

Medlem
Vi betalar 200 AED för 3hrs med luxury cars firman med företagsavtal ( Lexus 350IS) ink allt. Normal pris 300 AED . På 3 timmar hinner man se mycket och de har tillstånd att parkera och vänta på vissa ställen som kostar extra normalt. Har direkt nummer, så om någon behöver så hojta till i PM bara.
 

mash

Medlem
Har ett hett "businessclass-tips" angående taxi i Dubai, DTC det stora och enda taxibolaget(?) erbjuder numera VIP-taxi. Väldigt nya och fräscha bilar (Infiniti M37 och Lexus S350), går att boka via den vanliga bokningsväxeln. Prismässigt så är startkostnaden 50AED mot 20AED för vanlig taxi från flygplatsen, kilometer priset är marginellt högre än vanlig taxi (2AED mot 1.71AED). Om dom har bilar lediga så brukar dom stå ett snäpp längre bort jämfört med dom vanliga bilarna.

DTC VIP Taxi service
 
Last edited:

segra

Medlem
Har ett hett "businessclass-tips" angående taxi i Dubai, DTC det stora och enda taxibolaget(?) erbjuder numera VIP-taxi. Väldigt nya och fräscha bilar (Infiniti M37 och Lexus S350), går att boka via den vanliga bokningsväxeln. Prismässigt så är startkostnaden 50AED mot 20AED för vanlig taxi, men sen är kilometer-priset lägre, 2AED mot 3AED.

Det innebär att det till och med kan bli billigare att åka VIP-taxi än vanlig, break-even går ju vid 30 km om man jämför med vanlig taxi från flygplatsen. Om dom har bilar lediga så brukar dom stå ett snäpp längre bort jämfört med dom vanliga bilarna.

DTC VIP Taxi service

Nu är det ju bara från flygplatsen den "vanliga taxin" tar 20 AED i startkostnad. Stoppar du en på gatan eller från hotellen så är startkostnaden 3 - 3.50 AED beroende på tidpunkt eller 6 - 7 AED vid förbokning. Så det blir aldrig billigare eller ens breakeven med VIP taxi. Men trevligare kanske. :cool:
 

mash

Medlem
Nu är det ju bara från flygplatsen den "vanliga taxin" tar 20 AED i startkostnad. Stoppar du en på gatan eller från hotellen så är startkostnaden 3 - 3.50 AED beroende på tidpunkt eller 6 - 7 AED vid förbokning. Så det blir aldrig billigare eller ens breakeven med VIP taxi. Men trevligare kanske. :cool:

Helt korrekt, jag var ute och snurrade och hade fått för mig vanlig taxi kostade 3AED/km. Har ändrat mitt inlägg så det förhoppningsvis stämmer :)
 

swede77

Medlem
Efter att ha bott flera år i Dubai mellan 2007-2009 lärde jag mig fort att kraftigt ogilla Dubai taxichaufförer. Problemet av en växande stad, utan riktiga adresser och kartor, taxichaufförerna var på tiden 90% eller fler från samma geografiska område i Pakistan's glesbygd och helt nya. Dom visste INGENTING samt att dom var rädda.

Detta i en kombination med olika trick, har ingen växel tricket, köra omväg tricket, taxameter trasig tricket osv, glömma köra av på rätt avfart så man får åka 1 mil till på motorvägen osv.:mad:

En gång visste killen inte ens hur man slog på taxametern men vägrade köra utan den på. Följden blev att jag jämförde hans ansikte med licensen och det var ju en helt anna kille. Han förklarade detta med att hans ''bror" var sjuk och han hade hoppat in. Vi lyckades till slut få igång taxametern. Han kunde knappt köra, kontnuerlig pumpbromsning under hela resan, han kunde inte hålla jämn fart. Så jag formligen flög fram och tillbaka i baksätet. På den blev det rapport till taxibolaget!!

Till slut har jag blivit jagad av en taxichaufför i öknen, han försökte köra på mig, hävdade att jag brutit av mittkonsolen i Taxin..

Taxi i Dubai´= nej tack

Tar metro eller hyr privatbil och chaufför.
 
Toppen