Senaste nytt

Taxfreeregler på denna sträckning

agehall

Medlem
I USA är det vanliga att man måste in i landet för att göra transit. Vet inte hur det är i Houston specifikt dock.

edit: Men om du ändå tänkt smuggla spriten, så är ju frågan helt irrelevant.
 

fcx

Medlem
Exakt. I USA är det max 1 liter över gränsen som gäller (dessutom måste man vara minst 21 år), så där åker man dit om man tar ut väskan.

Sen åker man dit igen vid ankomst till Sverige. Är det vidare med inrikesflyg i Sverige så ska spriten deklareras på slutdestinationen, och inte på Arlanda om man inte själv tar ut väskan.
 

joa

Medlem
I USA är det vanliga att man måste in i landet för att göra transit. Vet inte hur det är i Houston specifikt dock.

edit: Men om du ändå tänkt smuggla spriten, så är ju frågan helt irrelevant.
Nja, irrelevant vet jag inte. Syftet med frågan är ju att försöka följa reglera även om det kommer att bli svårt då det finns några flaskor jag vill ha som inte går att få tag på så lätt/billigt i Sverige.
Trodde i min enfald att den där jäkla enlitersregeln skulle tas ur spel på något vis...
 

fcx

Medlem
259 kronor i skatt per liter utöver ransonen är det som gäller.
Vill man komma runt enlitersregeln så måste man vara flera personer som reser
 
Väskan behöver plockas av från bandet och passera tullen innan den kan lämnas in igen direkt efter tullen. Och någonstans ska ju spriten förtullas då maxgränsen till Sverige är en liter. Teoretiskt borde det väl i och för sig att flyga till något land i EU som har generösare införselregel (läs: givmildare ranson) och (slippa) tulla där, och sedan resa hem till Sverige på en annan biljett.

OT: Jag flög USA-Stavanger-Oslo-Sverige för några månader sedan. Jag fick gå igenom tullen i Stavanger men kollade inte om väskan var på bandet där eftersom tullpersonalen meddelade att det inte skulle behövas; väskan skulle åka med alla flighterna och förtullas på slutdestinationen. Däremot blev det käbbel från SAS-personalen vid boardingen för att jag inte hade plockat upp väskan och lämnat vid bag-droppen efter tullen. Jag skulle ha flugit USA-Stavanger-Köpenhamn-Sverige men blev ombokad, så den där förtullningen kan dyka upp lite oväntat ibland.
 

nota bene

Medlem
Eventuellt kan du göra en transiteringsdeklaration av spriten i USA. Jag har ingen erfarenhet av att göra det, men har transiterat varor i t.ex. Norge och där är det mycket enkelt så länge man sökt reda på rätt blankett att använda.

Om du tar ut väskan i USA måste du förtulla där, antingen genom transitering eller genom att betala importavgifter. Samma gäller den punkt i EU som du går igenom tullen med bagaget (i detta fallet ARN).
 
Last edited:

Per N

Medlem
Antar man måste visa kvitto på att alkoholen är inköpt i ett EU land om man blir stoppad i tullen på Arlanda oavsett från vilket land man ankommer.
 

FF#1

Medlem
Vad jag har erfarit så är Tullen numera oftast helt ointresserade av någon enstaka liter sprit.
Har hört om folk som har blivit stoppade i rutinkontroll och de har sagt att det är inte prioriterat att jaga enstaka flaskor när narkotika och annat flödar in. Dock så kan det ju vara någon som har en dålig dag på tullen och kniper en.
 
Toppen