Senaste nytt

Taxfree när man flyger till EU land via icke- EU land?

taxvalp

Medlem
Ska om några veckor flyga till Barcelona via Zurich med Swiss. Frågan är om jag på Arlanda får handla taxfree då resan går via ett icke- EU land?
Någon med erfarenhet om det går eller ej?

Skakar liv i denna tråd då även jag ska flyga via ZRH till ett annat EU-land och för ovanlighetens skull önskar handla starkvaror redan på ARN.

Enligt infon på Arlandas sajtTaxfreeregler | Stockholm Arlanda Airport så får man inte handla skattefritt om slutdestinationen är inom EU, vilket den ju är även om det är byte i ZRH.

Å andra sidan handlar man ju skattefritt på färjan till Finland tack vare att de nuddar kajen på Åland och det är ju ungefär vad vi gör i ZRH också.

Har jag snurrat till det - eller kan jag handla på ARN?
 

Alf

Medlem
Skakar liv i denna tråd då även jag ska flyga via ZRH till ett annat EU-land och för ovanlighetens skull önskar handla starkvaror redan på ARN.

Enligt infon på Arlandas sajtTaxfreeregler | Stockholm Arlanda Airport så får man inte handla skattefritt om slutdestinationen är inom EU, vilket den ju är även om det är byte i ZRH.

Å andra sidan handlar man ju skattefritt på färjan till Finland tack vare att de nuddar kajen på Åland och det är ju ungefär vad vi gör i ZRH också.

Har jag snurrat till det - eller kan jag handla på ARN?

Klart du skall handla. Du behöver ju bara visa boardingkortet till ZRH.
 

taxvalp

Medlem
Det gick alldeles utmärkt att handla, trots att det framgick av boardningkortet att jag skulle vidare till en EU-destination. Så här i efterhand förstår jag inte varför jag valde att lita på infon från Arlanda snarare än den från forumet - att man aldrig lär sig!
 
Toppen