Senaste nytt

Tack Rickard Gustafson

011430121

Medlem
Rickard Gustafson, hoppas att det rullar på nu när du är på nya jobbet hos SKF.

Jag tror inte du någonsin kommer att läsa detta, men jag vill tacka dig för de 10 åren du var hos SAS.
Jag har haft förmånen att träffat dig vid några tillfällen när SAS har haft events för oss passagerare, du har till och med tagit dig tid att lyssna på vad vi något vindruckna BC medlemmar har haft för synpunkter och minnen med SAS.

Det första jag tänker på när det gäller dina gärningar hos SAS är när du räddat bolaget från konkurs 2012, tillsammans med styrelsen och familjen Wallenberg måste det har varit tuffa dagar.
Om jag inte minns helt fel var det en söndag kväll ni "löste" problemet, satt själv på ett SAS flyg från Bangkok till Köpenhamn och räknade med att få ordna transporten till Arlanda från Köpenhamn på något annat sätt än med SAS.

Lösningen blev att avknoppa delar av SAS, och återigen en ny sparplan för att rädda bolaget och få det på fötter.
Allt är väl inte åtgärdat ännu, SGS eller heter det SGH nu, är väl fortfarande inom SAS

Sedan vet jag inte hur många sparplaner som du har aviserat efter 2012 där miljarder kronor skall sparas och jobben skall effektiviseras
Innan epidemin kom 2020 lyckades du och dina medarbetar vända SAS med miljard vinster under flera år, nya flygplan beställdes kändes att bolaget var på gång!

Under 2019 var det en grupp av dina anställda som lade ner arbetet därför de tyckte att de tjänade inte tillräckligt, jag tror den gruppen inte fick sympati hos allmänheten, några månader senare så såg vi medarbetare i sjukvården som slet 24 timmar om dygnet för att rädda liv med en månadslön som var ca 15% av den strejkade yrkesgruppen hos dig har.
Notan är väl inte helt betald till de drabbade passagerarna ännu efter ett domstolsbeslut skall de kunna kräva ersättning som kan kosta din förra arbetsgivare miljarder kronor.

Rickard bara oss emellan, hopps jag inte de "drabbade passagerarna" har full koll om de kan begära ersättning, nu när vi talar förtroligt till varandra tycker jag att EU261/2004 är i många punkter för generösa för passagerarna som t.ex. i detta fall när en yrkesgrupp strejkar.

Rickard, varför är det så många strejker inom flygindustrin oavsett vilken yrkesgrupp man tillhör?

Det måste ha varit ett mycket smärtsamt 2020 för dig på jobbet, att avskeda 50% av de anställda på grund av att mattan bara drogs undan för den verksamhet som du jobbar inom.
Tufft att komma med den informationen till ca 5000 medarbetare, många av dem ny anställda som kanske dragit på sig lån för bostäder nära flygplatserna, man hade ju fått jobb hos SAS och allt såg ljust ut.

Jag har inte många människor som jag beundrar eller ser upp till, men du gränsar till att jag skall göra det, när du har varit i medierna tycker jag att du har skött det perfekt och har förklarat SAS hållning på ett mycket bra sätt, minns speciellt lördags intervjun i SR P1
Även jag har börjat inse att miljöarbetet inom flygbranschen måste lösas snabbt, om vi skall kunna fortsätt flyga nu och inte förstöra miljön för kommande generationer.

Rickard jag får önska dig och de dina en trevlig sommar och att du åtminstone hittar några dagar att koppla av från nya jobbet.

Med vänlig hälsning
011430121
 
Toppen