Senaste nytt

Ta med babyskydd eller inte?

nollbit

Medlem
Om en dryg månad åker vi till Japan med vår sexmånaders på Star Alliance-award.

För närvarande bokade via Frankfurt med Asiana F ut och Thai F hem. Anslutningsflyg är Lufthansa. Planen är såklart att boka om till LH F om vi kan. Bokningsläget ser ganska bra ut just nu, men man kan ju aldrig veta osv.

Bör jag ta med babyskydd? Hade barnet haft eget säte hade det ju varit givet att ta med, eftersom det är mycket säkrare för barn att resa i bilbarnstol/babyskydd.

Dock så vet jag ju att på anslutningsflygen så kommer det ju finnas blockat mittensäte där man potentiellt kan få sätta fast babyskyddet. Vi har platser längst bak i businesskabinen just nu för att minska chansen att man får cocktailbordet monterat på mittensätet.

Jag har även en svag förhoppning om att vid ett ev ledigt säte i förstaklasskabinen få montera babyskyddet där, förutsatt att det lediga sätet är i anslutning till våra säten osv.

Jag är helt på det klara med att detta helt i slutändan kommer bero på chans och huruvida CC är schyssta, så jag tar inget för givet. Det enda jag funderar på nu är huruvida jag ska köpa ett babyskydd som är godkänt för användning på flygplan (samt är litet nog att ta ombord som handbaggage) eller inte.

Hur skulle ni tänkt?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Samosaguas

Medlem
På de långresor vi gjort med infant har vi aldrig haft en tanke på att ta med babyskydd på flyget. För oss har det mest känts otympligt att släpa runt ett babyskydd på resorna.

Är det inte bättre att satsa på en plats med basinett? Eller är det säkerheten du tänker på med babyskydd?
 

Claes L

Medlem
Jag visste inte änns att det fanns babyskydd som är så små att dom är inom handbaggage måtten... Vi checkade alltid in vårat babyskydd för att ha det på plats ... hyrbil, Taxi etc

Men som @Samosaguas säger så kolla basinett, det har funkat kanon för oss (vet iofs inte om det finns i F, vi har bara använt det i C)
 

nollbit

Medlem
Är det inte bättre att satsa på en plats med basinett? Eller är det säkerheten du tänker på med babyskydd?

Säkerhet, vid turbulens hjälper ju inte att sitta i knä eller bassinet. Jag vet inte om Lufthansa har säkerhetsbälten för infant in lap? Såvitt jag förstått har man inte det.

Bassinet får vi troligtvis, även om det i LH F såvitt jag vet bara finns ett säte som kan ha bassinet och jag vet inte om man flyttar andra pax som råkar ha valt det sätet redan
 

Samosaguas

Medlem
Säkerhet, vid turbulens hjälper ju inte att sitta i knä eller bassinet. Jag vet inte om Lufthansa har säkerhetsbälten för infant in lap? Såvitt jag förstått har man inte det.

Bassinet får vi troligtvis, även om det i LH F såvitt jag vet bara finns ett säte som kan ha bassinet och jag vet inte om man flyttar andra pax som råkar ha valt det sätet redan
Ok förstår, dock väldigt osannolikt att råka ut för sådan turbulens att du inte kan hålla fast ditt barn.

Vi har alltid fått säkerhetsbälte för infant på alla våra resor, även med Lufthansa.
 

Wyll

Medlem
Eh? Det är jag rätt säker på att det är lagkrav på. Jag har aldrig sett någon som har en infant i knät utan säkerhetsbälte iallafall.



Vid start och landning ja, annars är det såklart inte lagkrav. Men iom att du har ett bälte kan du ju använda det under hela flighten om ni är bekymrade over turbulens.
Jag har rest med infant och skulle inte ta med babyskydd. På Thai F är sättet stort nog för er att sova med er infant (om ni är av normal size dvs).
 
Vid start och landning ja, annars är det såklart inte lagkrav. Men iom att du har ett bälte kan du ju använda det under hela flighten om ni är bekymrade over turbulens.
Jag har rest med infant och skulle inte ta med babyskydd. På Thai F är sättet stort nog för er att sova med er infant (om ni är av normal size dvs).
Sovande barn i bassinet väcks ju så fort "fasten seatbelt"-skylten tänds vid turbulens. Detta för att flyttas över till knät och bältas. Vet inte om det är ett lagkrav för vuxna heller att ha på bältet men gissar att personalen i slutändan kan bli lite upprörd om du inte följer vad de säger.
 
Toppen