Senaste nytt

Ta del av uppgraderingar och poäng fast bokat på annan sajt?

maba

Medlem
Hej

Jag undrar om man kan ta del av uppgraderingar och få poängen om man har guldkort eller platinakort på olika hotellkedjor, men inte har bokat på deras egen hemsida utan på exempelvis booking.com eller hotels.com?

Dessutom undrar jag hur det fungerar när man uppgraderar sig med kortet, måste man säga till eller sker det automatiskt? Hur fungerar det? Om det någon som vet så kan ni gärna skriva en rad.
 
Som tidigare nämnts i tidigare trådar. Bokar du t ex. på Booking.com betalar du antingen i förväg eller på plats. Betalar du i förväg dras depositionen direkt utav hotellet. Vid de typer av bokningar får du alltid poäng och dylikt om du är medlem.
Bokar du genom t ex. hotels.com, agoda, hotelweb etc där du betalar till dem får du normalt inga poäng. Har inte hört talas som någon utav de hemsidorna som ger dig poäng. Det beror på att hotellen kontraktrerar dessa priser med t ex. hotels.com. Hotels.com får ett lägre pris, mot att de avsäger sig alla typer av förmåner, t ex. bonuspoäng.

En tumregel, betalar du direkt till hotellet får du poäng. Bokar och betalar du direkt till expedia, hotels, hotelweb får du inga hotell.

Vad gäller uppgraderingar med nivåkort har jag bara erfarenhet med Hilton Hhonors. Oftast på morgonen drar de ut en lista med statusmedlemmar. När de sedan rumsfördelar dessa gäster så uppgraderar man efter nivå på kortet. Dvs. först Diamond och sedan Gold. Oftast när jag checkar in på Hilton har de redan förberett mitt nyckelkort och redan blivit tilldelat ett rum.

Ett tips, bokar du genom booking.com och har ett gold kort hos t ex. Hilton. Kontakta hotellet och be dem lägga in ditt medlemsnummer så att du inte missar eventuella uppgraderingar.
 

tourist

Medlem
Hos en del hotellkedjor får du statusförmåner oavsett hur du har bokat, hos andra bara om du bokat via deras egen hemsida. De hotell som delar ut kvällens rum under dagen brukar också fixa uppgraderade rum då, under förutsättning att hotellet vet om att du är elitmedlem, och det är ju inte säkert att de vet om du bokat via en annan kanal.

Det skadar väl aldrig att hala fram kortet vid incheckningen för att visa att man är elitmedlem samtidigt man dubbelkollar att poängintjäningen är registrerad. Sedan är det väl mest en personlighetssak om man bara lägger upp det på disken och inväntar en reaktion eller om man säger "Jag är guldmedlem, har du ett extra trevligt rum till mig idag?".
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, maba!
Som andra har redan skrivit, man får räkna med att du inte får några poäng om du betalar till något annat än till hotellet.
 

ulagun

Medlem
Beträffande HH så kan du logga in dig och kolla din bokning samma dag som du ska övernatta. Där framgår nämligen om du är uppgraderad eller ej och vilken uppgradering, superior room eller "högsta vinst" executive floor.
 

Gnopps

Medlem
Jag har lyckats rätt väl med att få förmåner (ej poäng) när jag bokat hotell på rabatterade sidor (läs Priceline). Som tidigare tipsats brukar jag kontakta hotellet i förväg och be dem lägga in mitt nummer, sedan också visa kortet när jag checkar in. Detta har lyckats på Hyatt, Hilton, Holiday Inn, mfl.
 

maba

Medlem
Tack allihop för era svar och värdefulla tips, kommer absolut att använda mig av dem i framtiden :)
 

Aramisa

Medlem
Jag har jobbat inom hotellvärlden i runt 10 år, och ganska nyligen bestämde min kedja att poäng bara ges om man bokar direkt med hotellet & hotellets egna bokningskanaler, aldrig via tredjeparter, alltså booking.com, expedia etc. Dock ser vi så klart ändå efter våra medlemmar när det gäller uppgraderingar osv. vart de än bokat!
 
Toppen