Senaste nytt

Tågstrejk på Öresundstrafiken

ulagun

Medlem
Tog bilen över bron till Kastrup igår.
Blev stressigt då det bildades en lång kö efter avfarten från motorvägen vid de evigt röda trafikljusen. Uppenbarligen många som tog bilen.
Konsekvens var att flera av P-husen var helt fullbelagda, fick irra omkring en stund innan jag fann en plats.
Tips är att lägga på minst en x-tra kvart tidsmarginal.
 
Ingen som åker med SJ? :cool:

Jeg prøvede at tage SJ hjem fra Malmö træffet sidst, det var f*ndme ved at blive en dyr affære! Der findes åbenbart 3 slags billetautomater på Malmö C og jeg havde købt billet i den forkerte... Kan være svenskerne heller ikke kan finde ud af at købe SJ billetter ;)

Jeg holder dog stadig på at den nemmeste vej er via Arlanda! :D
 

ChabbeT

Medlem
Hej! Ska till kongress i CPH på lördag tåget jag skulle tagit byter i Lund till sk öresundståg. Går det att ta SJ som vanligt över???

Edit: enl sj kundtjänst så går sj tågen som vanligt men nackdelen är ju att man måste boka om hela grejen borde iofs gå med svarta kortet.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Ja, det går att ta SJ över.

Tågstrejk i Sydsverige
Den varslade strejken på Öresundstågen och Snälltåget trädde i kraft kl 03:00 natten till 2 juni.
För dig som har en biljett med anslutande trafik till något av dessa bolag ber vi dig kontakta respektive tågoperatör. SJ´s trafik berörs inte av strejken.

SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Start

Det ska sägas att SJ inte går ofta så du for nog se till att pricka in det i så fall (Öresundståg går normalt tre ggr i timmen). Notera även att SJ inte stannar mellan Kastrup och Köpenhamn H.
 

Agö

Medlem
Idag tog jag SJ-avgången 08:28. Vilken lyx i jämförelse med Öresundståg! ;) Fungerande internet, bekväma stolar, inget stök, i god tid. Framme på Malmö C 08:56, tre minuter före utsatt ankomsttid. 75 kronor. Synd bara att tågen går så sällan som sagt. Och att serveringen öppnar först halvvägs över bron.

SJ har nog några goda dagar här i södra Sverige. Det var mycket folk ombord.
 

telelina

Medlem
Tyvärr går SJ tågen med 2h mellanrum när jag ska åka. Såg att DSB sätter in togbus om jag med ett mirakel skulle hinna med den måste jag veta exakt var jag ska gå. Är det någon som vet var man hittar togbus?
 

Agö

Medlem
Tyvärr går SJ tågen med 2h mellanrum när jag ska åka. Såg att DSB sätter in togbus om jag med ett mirakel skulle hinna med den måste jag veta exakt var jag ska gå. Är det någon som vet var man hittar togbus?

Ja, "tågbussen" går precis utanför Terminal 3 vid taxistoppet på höger sida när du kommer ut genom tullen (du kan inte missa det, det står hur många bussar som helst, har du tur får du en fräsch charterbuss med WiFi, har du otur får du en vanlig Movia-gulbuss från Köpenhamns lokaltrafik). Tågbussen kör dig över bron till Hyllie. På Hyllie station måste du byta till Pågatåg in till Malmö C. Räkna med att det tar lite tid. Pågatåg har inte satt in extra tåg från Hyllie (det vore strejkbryteri...) men går ändå relativt ofta.

Enjoy! Detta kan bli en långvarig konflikt.
 

ulagun

Medlem
Alternativ för de som utgår från t.ex Landskrona eller lite längre norrut i Skåne är Pågatåg till Helsingborg. Färja Helsingör samt Kystbanen ner till Kastrup.
 
Toppen