Senaste nytt

[Tävling] Vinn en Star Alliance bonusresa i Business class! (av AHO)

A380*G

Medlem
Vilket otroligt generöst och vackert erbjudande. Det är poesi! Blir rörd över den passion och gemenskap som finns här.
 

Dr. Miles

Expert
Drömresemål:
Jag tycker det skulle vara roligt, för egen del, men även för Businessclass.se att se en tur med TAP Portugal (finns det någon recension av deras business än?). För att inte utnyttja AHO's generositet har jag valt att se efter turer med "business-saver" och hyfsat låga poäng. Brasilien faller bort, då det är svårt att hitta Awards med TAP hela vägen och poängen är många... Lösningen är Kap Verde öarna och staden Praia! ARN- LIS-RAI. Dit går det hyfsat lätt att hitta Business award-biljetter för 45.000p enkel väg :). T.ex 1-8 Jan 2013, som jag tittat på.

Palazzi, det här går inte. BusinessClass.se är ett forum där man optimerar/maximerar sitt resande. När du får chansen ska du absolut sikta högt! ;)
Tanken är bra, men tänk en gång till om destination och routingen.

Det gäller för alla som deltar tävlingen, vänligen försök att maximera er resande inom reglers ramarna. Det vlir skoj att läsa om vad andra har kunnat hitta på med kluring lösning!

Ni behöver inte skriva privat information som ålder, riktiga namn osv om ni inte vill. Det är inget krav.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag påminner er deltagare för säkerhets skull.
Ni får inte välja följande flygbolag.
  • Austrian Airlines(OS)
  • Brussels Airlines(SN)
  • Lufthansa(LH)
  • SWISS(LX)
 

A380*G

Medlem
En fråga om routing, måste den starta i Norden eller kan man starta i exempelvis zon 8 med resa till Norden? :)
 

Dr. Miles

Expert
En fråga om routing, måste den starta i Norden eller kan man starta i exempelvis zon 8 med resa till Norden? :)

Det går bra att starta din resa ifrån antingen Norden eller en av de zonerna som står i mitt första inlägg på tråden.
Dock antingen destination eller avreseort måste vara i Norden.
 

Bryant

Medlem
Jag kommer ju ånga att jag inte försökte..:). Otroligt generöst AHO



Hur ofta du flyger, i tjänst och i privat

99% av mina flygningar är privata och det har blivit fler och fler med åren. En stor anledning till detta är att jag lämnade Luleå och flyttade hem till Stockholm där det är aningen lättare att hitta trevliga flygresor. Mitt bästa flygår i antal flighter var 2011 då jag kom upp i 80 flighter, detta ska jag försöka slå i år då jag redan är uppe i 41 st :). Jag gör många dagsturer där jag försöker klämma in olika bolag. Reser endast med direktflyg när jag reser med tjejen eftersom hon inte delar min hobby. (http://www.businessclass.se/reserapporter/4493-hur-dagstripp-i-europa-ut.html

Vilka flygbolag du brukar flyga med

Jag tillhör den kategorin som inte är(har varit) lojal mot diverse flygbolag. Mitt största syfte med mina flygningar är att flyga med så många olika bolag som möjligt, jag är nu uppe i 89 st. Efter att ha börjat att hänga på BC så så krockar detta intresse med att maximera mina miles :). Detta resulterade i att jag under förra året hade som mål att skaffa EBG och det lyckades jag med pga 40 enkelresor. Nu har jag övergått till att "samla" olika bolag igen. Det finns ju dock en hel del *A bolag som jag inte testat än vilket är en stor bonus då jag har lounge tillgång på dessa flighter. Min top 10 lista ser ut så här: (Man skulle nog kunna säga att jag iofs är hyfsat lojal mot SK)

1 SAS Scandinavian Airlines 390 49.2 %
2 Flynordic 60 7.6 %
3 Swedish Airforce 25 3.2 %
4 Braathens 22 2.8 %
5 Nordic East 20 2.5 %
6 Air France 20 2.5 %
7 Lufthansa 20 2.5 %
8 American Airlines 11 1.4 %
9 Ryanair 11 1.4 %
10 Skyways 11 1.4 %

Ja, Ryanair finns med där :). Det är ett bra bolag då man vill komma ut tidigt och billigt från Sverige för att flyga runt i Europa en heldag för att sedan landa in på ARN.

Vilken kabinklass du brukar flyga i

Jag försöker oftast att resa så billigt som möjligt men mitt medlemskap här på BC har fått mig att snegla mer och mer på C klass biljetter och jag måste erkänna att det blivit ett par tre st. Mitt A3 guld fick jag exempelvis genom en t/r med TK till Sao Paulo.. Just nu kliar det i fingrarna att flyga med Egyptair i C till Asien. Men när jag letar biljetter tänker jag alltid "det går säkert att hitta något billigare" och det brukar det göra.


Mitt val av destination:

Jag har valt Miami av två skäl. Det första är för att det är en riktigt trevlig stad och jag får möjligheten att testa Amerikanska bolag i C, som så många har åsikter om :). Den andra och största anledningen är närheten till Karibien. Hade tänkt att flygluffa runt bland öarna med diverse exotiska bolag. Ett stopp på bl.a. SXM är ett måste.

Stockholm/ARN-New York/EWR: United
New York/EWR-Charlotte/CLT: US Airways
Charlotte/CLT-Miami/MIA: US Airways

/destination/

Miami/MIA-Lisabon/LIS: TAP
Lisabon/LIS-Geneve/GVA: TAP
Geneve/GVA-Stockholm/ARN: SAS



Great Circle Mapper
 
Last edited:

mrflyt

Medlem
1. Hur ofta du flyger, i tjänst och i privat
Jag flyger ca 4-5ggr under ett år i tjänst och 1-2ggr privat.

2. Vilka flygbolag du brukar flyga med?
Då jag efter att jag började läsa detta forum i höstas skaffade mig ett eurobonus så gör jag alla resor med Star Alliance.
Sas, Thaiair och Turkish airlines är de som jag åkt med sen dess.

3. vilken kabinklass brukar du flyga i?
Det blir nästan uteslutande ekonomi då företaget har policyn "as cheap as possible" Lyckades att få åka Premium Economy med Turkish vid senaste resan till Hong Kong och av detta blev jag helt lyrisk. Om jag skulle vinna och få åka business måste ju göra mig helt euforisk i så fall.

Drömresan
Jag har alltid haft som mål att en gång åka till Las Vegas. Så min rutt blir ju naturligtvis med Las vegas som destination.
Har valt flygbolag och destinationer som jag inte hittat några reportage om på sidan, så förhoppningsvis kan en reserapport från denna routing generera intresse för sidans läsare.

Köpenhamn/CPH-Stockholm/ARN: SAS Måste ju upp och tacka AHO för vinsten:cool:
Stockholm/ARN-London/LHR: SAS
London/LHR-Toronto/YYZ: Air Canada
Toronto/YYZ-Las Vegas/LAS: Air Canada

/destination/

Las Vegas/LAS-Houston/IAH: United
Houston/IAH-Miami/MIA: United
Miami/MIA-Lisabon/LIS: TAP
Lisabon/LIS-Köpenhamn/CPH: SAS


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Palazzi, det här går inte. BusinessClass.se är ett forum där man optimerar/maximerar sitt resande. När du får chansen ska du absolut sikta högt! ;)
Tanken är bra, men tänk en gång till om destination och routingen.

Det gäller för alla som deltar tävlingen, vänligen försök att maximera er resande inom reglers ramarna. Det vlir skoj att läsa om vad andra har kunnat hitta på med kluring lösning!

Ni behöver inte skriva privat information som ålder, riktiga namn osv om ni inte vill. Det är inget krav.

Haha, ska bli! ;)
 
Toppen