Senaste nytt

[Tävling] Vinn en Star Alliance bonusresa i Business class! (av AHO)

Dr. Miles

Expert
Uppdaterad: 2012-MAY-22
Tävlingen är avslutad

Vinnaren är Magino!

---
I och med BusinessClass.se har passerat 50.000 inlägg samt mina antal skrivna inlägg passerade 5.000, vill jag fira denna genom att dra igång en tävling med en bonusresa i Business class som pris!


Tävlingsregel:

Pris:
1:a plats
1 t/r bonusresa eller 2 enkelresor bonusresa mellan en av följande rutter med Star Alliance flygbolag(exkl. Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa och SWISS) i Business class.
  • Norden-Nordamerika(ej Hawaii) : Zone 3
  • Norden-Sydamerika : Zone 4
  • Norden-Afrika : Zone 6
  • Norden-Mellanöstern&Indiska subkontinent : Zone 5
  • Norden-Fjärran Östern : Zone 8
*Definition av zoner kan ni se här.

2:a plats
2 nätter på valfritt Hilton


Vem kan delta tävlingen?: (måste uppfylla alla krav)
  • BC.se medlem som har skrivit minst 10 inlägg. (Posting Run är ej inräknad)
  • Ej redaktionsmedlem.
  • En som inte brukar flyga i Business/First class. (Sorry, Senator, MarcusC, Rustscheff. Ni är diskvalificerade.;))
  • Delta http://www.businessclass.se/ovrigt/4454-quiz-finding-aho.html. (Det pågår fortfarande. :))

Tävling:
  • Skriv hur ditt resemönster ser ut
    1. hur ofta du flyger, i tjänst och i privat
    2. vilka flygbolag du brukar flyga med
    3. vilken kabinklass du brukar flyga i
  • Skriv vilken destination och routing/flygbolag(Star Alliance) du vill flyga med som bonusresa. Avreseort och destination måste vara mellan Norden-Nordamerika/Sydamerika/Afrika/Mellanöstern&Indiska subkontinent/Fjärran Östern.
  • Max 4(fyra) flygningar per enkelresa.
  • Om ditt val av rutt/flygbolag är ogiltig, diskvalificerar du dig från tävlingen.
    (t ex Stockholm-Addis Abeba-Beijing är ej tillåten routing och Stockholm-Frankufurt-Buenos Aires med Lufthansa är ej tillåten.)
  • Tävlingen avslutar 2012-MAY-21 kl. 14 svensk tid(sommmartid).

Hur utses vinnaren?:
Jag(AHO) bestämmer ensamt alltifrån medlemmens resemönster, routing, val av flygbolag.


Villkor:
  • Vinnaren får välja 1 t/r bonusresa eller 2 enkelresor bonusresa med routing och val av flygbolag som vinnaren har föreslagit i tävlingen.
  • Det går ej att välja Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa eller SWISS flygningar pga jag använder bmi Diamond Club miles.
  • Stopover i Europa zon(inkl. Turkiet/Ryssland etc) är ej tillåten.
  • Det går ej att boka First class på USA, Kina, Japan inrikes flygningar där det finns bara två kabinklasser.
  • Vinnaren själv kontrollerar platstillgångar för bonusresa. AHO bokar bonusresan.
  • Bokning av bonusresan måste ske senast 2012-MAY-24.
  • AHO kan inte påverka bonusresas platstillgångar.
  • Vinnaren står för kostnaden av skatter&bränsletillägg&avgifter. AHO står för kostnaden för Miles+Cash.
  • Det går ej att ändra bonusresa biljetten efter 2012-MAY-31 då bmi lämnar Star Alliance.
  • I fall ändring önskas före 2012-MAY-31 står vinnaren själv för ändringskostnaden.
  • Resenären(-erna) får ej avsluta bonusresa i dyrare zon. Jag debiterar mellanskillnaden till vinnaren ifall bmi debiterar straffavgift till mig.
  • Utebliven bokning/bonusresa återbetalas ej.
  • Det går ej att växla bonusresan mot pengar eller dylikt.
  • Vinnaren är skyldig att skriva trip report av bonusresan.:)

Du kan klämma en stopover t ex i Bangkok/Singapore/Hong Kong/Shanghai/Beijing/Seoul/Tokyo/Osaka när man tar bonusresa mellan Norden och Fjärran Östern.


Indikation av skatter&bränsletillägg:
  • Stockholm-(SK)-Frankfurt-(SQ)-Singapore-(SQ)-Hong Kong-(NH)-Tokyo per enkelresa: ca 272 GBP
  • Stockholm-(SK)-London-(NZ)-Los Angeles-(AC)-Vancouver per enkelresa: ca 232 GBP
  • Stockholm-(SK)-Frankfurt-(JJ)-Sao Paulo-(JJ)-Buenos Aires per enkelresa: ca 117 GBP (Det blir billigare från andra hållet.)
  • Stockholm-(SK)-Frankfurt-(SA)-Johannesburg-(SA)-Mauritius per enkelresa: ca 290 GBP


Hur skriver man routing/flygbolag i tävlingen?

exempel:

Stockholm/ARN-London/LHR: SAS
London/LHR-Los Angeles/LAX: Air New Zealand
/stopover/
Los Angeles/LAX-San Francisco/SFO: United

/destination/

San Francisco/SFO-New York/EWR: United
/stopover/
New York/EWR-Stockholm/ARN: SAS


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tips:
Kolla routingen med platstillgångar på datum du/ni vill flyga innan du föreslår routingen.
Om det inte finns platstillgångar på datumen du/ni vill flyga, är det nästan ingen mening att föreslå routingen.

Förtydligande: (uppdaterad: 2012-MAY-19 19:57)

  1. Vissa städer har flera flygplatser och de räknas som samma stad. T ex Tokyo Haneda(HND) och Tokyo Narita(NRT) är co-terminals och de räknas som samma stad.

  2. Qatar Airways(QR) är ej Star Alliance medlem därför kan ni inte välja flygningar med dem.
    (Alla Star Alliance flygbolag exkl. Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa och SWISS)

  3. En stopover är tillåten per enkelresa, alltså man kan ta två stopover för t/r förrutom destination.

  4. Om ni vill flyga med Singapore Airlines Airbus A380(388), A340-500(345) eller Boeing B777-300ER(77W)
    i Business class, är det nog bäst att ringa till bmi Diamond Club(tel: +44-1332 648768) och kolla om award plats verkligen finns på ditt önskade resedatum.
    Jag kommer inte ringa och fråga runt om platstillgångarna senare vid bokning.

  5. Det går också att boka som Open Jaw. Ni kan t ex flyga så här:
Exmepel 1:
Stockholm/ORD-Chicago/ORD: SAS
/stopover/
Chicago/ORD-Mexico City/MEX: United

/open jaw/ (resa på egen hand)

Cancun/CUN-New York/EWR: United
/stopover/
New York/EWR-Stockholm/ARN: SAS​

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Exmepel 2:
Köpenhamn/CPH-Singapore/SIN: Singapore Airlines
Singapore/SIN-Hong Kong/HKG: Singapore Airlines
/stopover/
Hong Kong/HKG-Beijing/PEK: Air China

/open jaw/ (resa på egen hand)

Shanghai/PVG-Bangkok/BKK: THAI
/stopover/
Bangkok/BKK-Köpenhamn/CPH: SAS​

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

David

Medlem
Jättekul, och mycket generöst, initiativ AHO! Tyvärr var jag inte med i föregående quiz, gäller att vara mer aktiv i framtiden på alla möjliga håll! :)
 
Jättekul, och mycket generöst, initiativ AHO! Tyvärr var jag inte med i föregående quiz, gäller att vara mer aktiv i framtiden på alla möjliga håll! :)

Gud vad tråkigt!

Jag försöker läsa här varje dag men har missat "Quizen"!

Nåväl, lycka till och ha en jävla bra resa.. den som nu blir den lyckliga saten! :cool:
 

Dr. Miles

Expert
Jag skrev lite otydligt angående Quizen.
Det pågår gissningsleken fortfarande och delta gärna, då kvalificerar ni en av kriterierna! :D
 
Toppen