Senaste nytt

Sydney till Peking med Air China i Business Class

David

Medlem
Under kinesiska nyårsledigheten i januari tog jag och min ständiga reskamrat Martin och åkte till Sydney. Resan dit med Air China i ekonomiklass var inget minnesvärt… jag bestämde mig därför för att uppsöka Air Chinas biljettkontor i Sydney och uppgradera min flygning tillbaka till Kina med hjälp av poäng. Business class hade gott om lediga platser även ett par dagar innan och därför hoppades jag på att jag skulle kunna få loss en uppgradering med poäng även om det inte fanns någon tillgänglig i bokningsklass I enligt Expertflyer. Detta ordnades utan problem genom att biljettkontoret ringde till Air China i Peking som genererade en.

Sydney Kingsford Smith International Airport
Vi anlände SYD i god tid för att min reskamrat skulle kunna få en nödutgångsplats, han var nämligen inte intresserad av en uppgradering(!?). Vid incheckningsområdet var det lugnt, det stod några personer i ekonomiklasskön och väntade då incheckningsdiskarna inte hade öppnat än (3h innan avgång är det som gäller). Vi hamnade, inte helt oväntat, först i businessclasskön och det tog inte mer ett några minuter innan diskarna var öppnade och vi kunde påbörja incheckningen.

Att få en nödutgångplats var absolut inga problem, de är nämligen blockade tills dess att incheckningen på flygplatsen öppnar och eftersom vi var framme först fanns det självklart tillgång. Det enda som skulle kunna hindra det var ifall några Air China Platinumkorthållare hade förbokat de blockade stolarna, vilket de tydligen kan, men de inte hade.

Incheckningen gick inte riktigt som vi hade förväntat oss. Vi hade en biljett till Beijing och sedan skulle vi vidare på en annan biljett, men fortfarande Air China, till Tokyo Narita. Systemet klarade inte att checka in oss hela vägen och inte heller skicka bagaget utan det skulle vi behöva hantera på plats i Peking vid transferdisken. Detta tycker jag är väldigt konstigt, det skall ju inte spela någon roll att vi inte flyger på samma biljett båda flygningarna, eller hur? (Detta har aldrig varit ett problem tidigare och diskuterades även i en annan tråd här på forumet) Det gick även en sväng till supervisor och han bekräftade tyvärr detsamma och vi fick nöja oss med PEK på väskor och boardingkort, ett fast track-kort för immigration och säkerhetskontroll samt en inbjudan till Air New Zealands businesslounge.

IMG_4173.jpg

Vi var egentligen inte i behov av någon fast track eftersom det inte var någon kö varken i immigrationen eller säkerhetskontrollen. Det tog därför inte manga minuter innan vi stod i den enorma taxfreebutik som väntar airside.

Jag blev förvånad när jag landade några dagar tidigare hur liten SYD kändes. Jag hade av någon anledning föreställt mig en stor flygplats med långa avstånd men så var ju inte alls fallet. Vi pratar en ytterst kort stund från avstigning till bagagebandet, via passkontroll.

Lounger
Vi började leta efter *A-lounger och fann skyltar till såväl Air New Zealands som Singapore Airlines. Jag vet inte ifall det var vi som hade fått i oss några kalla för mycket, gott väder och Australian Day borgar för fest även tidigt på dagen, men skyltarna verkade visa oss i olika riktningar. Det visade sig att den ena visade på hiss och den andra på trappa och att man kanske inte skulle kolla på någon annan skylt än den som fanns närmst. :)

IMG_4169.jpg

Vid ankomst till Singapore Airlines lounge blev vi först hänvisade vidare till NZs p.g.a. min businessbiljett men jag sa att vi gärna sitter här en stund först, och att jag ju har *A-guldkort och att det borde vara ok. Här tvekade den trevliga kvinnan bakom disken då hon bestämt hade för sig att Air China inte var medlemmar i Star Alliance. Även om jag uppvisade mitt faktiska kort med *A-logga och allt så var hon väldigt tveksam och sa: Jaja, vi får väl se vad systemet säger när jag lägger in ditt kort…

Det gick ju självklart bra och vi stegade in till vänster (gå till höger om du är förstaklassresenär) om disken och satte oss en stund i businessclass-delen men blev vid entrén ombedda att lämna så snart utropet om boarding av Singapore Airlines nästa flight hördes då de stänger loungen efter det. Det gav oss dock en halvtimme att kika lite på utbudet och ta ett glas mousserande samt lite mat.

Jag tog några bilder när de andra resenärerna hade lämnat och sen gick vi med. Kan tänkas bli en lounge guide framöver.

IMG_4171.jpg

Den stora *A-loungen i Sydney sköts av Air New Zealand och tar förutom *A även hand om SkyTeam, Virgin och några till.

Det var en trevlig lounge NZ hade att erbjuda och den gav bra utsikt genom sina stora panoramafönster. De hade en hot dog-vagn som tyvärr inte var i bruk, hade inte suttit fel med en korv med bröd då. Det blev därför lite annan mat från buffén, ett glas bubbel och en kaffe.

Boarding
Även på vägen till gate tyckte vi att skyltarna inte riktigt stämde men till slut hittade vi gate där ombordstigning hade påbörjats före utsatt tid. Det fanns dock Priority boarding och vi kunde snabbt och enkelt hamna först i kön.

I första rummet ombord på denna Airbus 330-200 var 10 av 18 platser tagna och i andra endast 2.

IMG_4178.jpg

Pre-departure
Fick med en gång, lite för snabbt för jag hade fortfarande inte hunnit lägga upp mitt bagage eller sätta mig på min plats 13L, en varm handduk och när jag väl satt mig kom ett par tofflor och ett amenity kit märkt L’Occitane. Efter en stund fick jag en tidning, The Sydney Morning Herald, och en pre-departure drink med val mellan vatten, apelsinjuice eller bubbel. Självklart valde jag bubblet men vet inte vilken typ det var. Drinken kom dock så sent att vi redan börjat taxa ut när jag tog första klunken.
Säkerhetsdemonstration visades på de stora skärmarna och här var det även dags att stänga av iPaden på vilken jag skrev TR i realtid (tänk att det ändå skall ta sån tid innan jag kommit för mig att posta här). :)

IMG_4379.jpg

IMG_4181.jpg

Matorder togs upp under taxning, det fanns dock ingen meny vilket jag blev lite besviken på. Jag gillar att läsa lite och fundera på vad jag vill ha och inte bara få frågan: räxor, kyckling, lamm eller vegetariskt. Detta är kanske typiskt Air China?
Jag bad om ytterligare ett glas bubbel efter vi kommit upp i luften och senare en öl till maten.

Up in the air
Beställt bubbel serverades omgående när vi kommit upp i luften och kapten släckt lampan för säkerhetsbältena och till den även skål med blandade nötter. En andra varm handduk erbjöds även.

Jag hade nu insett att skärmen vid 13L inte fungerade men eftersom det inte satt någon i 13K så flyttade jag dit innan middag.

Maten kom in samlad på en bricka, såsom bilden visar och både lax och lamm smakade väldigt bra även om jag efter en sen större lunch downtown och 2,5 timme med loungebuffé faktiskt inte var speciellt hungrig. Till detta kom som synes även en sallad och det erbjöds ett par olika brödsorter samt två olika side-snacks, räkspett eller/och ank-kanapé.

IMG_4186.jpg

Jag hittade roligt nog en film som utspelade sig i min nuvarande bostadsort Chongqing och den passade bra att ha i bakgrunden till middagen. Förstod med hjälp av synopsis innan start ungefär vad den handlade om men eftersom allt tal var på kinesiska saknades en del detaljer. Det gjorde således inte så mycket om jag missade lite under perioderna man fokuserade på maten eller en F/A kom och erbjöd påfyllning av bröd eller dryck.

Middagen avslutades med erbjudande om dessert vilket jag önskade lite senare, jag var helt enkelt för mätt. Det skulle visa sig att senare aldrig skulle bli av och jag kan därför inte förmedla vad denna dessert bestod av.

Efter maten kände jag mig riktigt trött och flyttade tillbaka till 13L där stolen stod i liggläge men jag tyckte faktiskt inte det var någon höjdare i det läget. Jag brukar i och för sig aldrig fälla hela vägen utan halvligga när jag sover och det blev så även denna natt. Även med 2m längd var det dock inga konstigheter på längden. Konstigt nog var jag inte alls trött när allt väl kom omkring, jag kunde iaf inte sova utan satte mig, och gick igenom AVOD-systemet istället och hittade lite blandat att titta på innan jag till slut somnade sittandes.

Vaknade igen gjorde jag när kabinen tändes upp, vid 7:00 australiensisk tid eller 4:00 kinesisk tid. Frukosten fanns i två varianter, kinesisk och västerländsk, jag valde det senare och fick en bricka enligt nedan.

IMG_4190.jpg

Efter frukost gick tiden väldigt fort och vi var plötsligt nere på marken. Efter en stunds väntan då det var problem att få fram bryggan (finns ju viss risk att sådär kl 5:50 då flygplatspersonalen inte verkade helt alerta).

Här slutade min resa men inte mitt äventyr. Härnäst väntade en transfer och sedan en flight till Tokyo. Den upplevelsen skriver jag om en annan gång.

IMG_4180.jpg

Stolen
Jag tycker att denna stol var mycket bekväm, men har ärligt talat inte så många andra i minnet att jämföra med. Inställningsmöjligheterna var den klart största negativa faktorn, även om det inte råkade vara ett problem för mig så kan det ju bli för andra. Ett bra sittläge med möjlighet till att fälla upp benstöd fanns det men det enda andra läget var säng men man kunde såklart stanna var man ville under fällningen. Dock hittade jag inte någon möjlighet till individuellt justering av rygg vilket gjorde att dynan tyvärr lutade lite för mycket framåt när man ville ha fälld rygg för att kolla lite på film innan läggdags.

IMG_4182.jpg

IMG_4192.jpg

Kan tilläggas att stolen inte är helt nedfälld på sista bilden, då går den hela vägen fram till fotpallen.

Fotpallen tyckte jag verkligen om, skönt att lägga upp benen med stöd under fötterna och inte bara vaderna. I fotpallen fanns rikligt med förvaringsutrymme för skor eller dyl. Den gav dock inte något speciellt solitt kvalitetsintryck.

Det fanns även en mugghållare under centerarmstödet där även knappen för skiljeväggen och fjärrkontrollen samt eluttaget satt. Bordet som fälldes ut ur mittkonsolen var robust och större än vad jag vill minnas andra C-produkter jag flugit varit.

IFE
Det erbjöds ett 50 tal filmer, de flesta kinesiska och utan engelska undertexter, och drygt hundra TV-avsnitt som också mest var kinesiska men det fanns några engelska och sevärda såsom Top Gear, Blue Bloods, Two and a half men och The office. Det fanns även "broadcast" som var en av Kinas rikstäckande kanaler CCTV som sände. Utöver detta fanns spel och information om flygplanet samt en kartbild. Överlag inte direkt något som imponerade och även om jag sov en stund kändes det som om jag nog tittar på allt sevärt som fanns i systemet.
 

Tjaeng

Medlem
Intressant att Air China har en rad 13 på sina kärror, jag tycker mig se att de flesta bolag hoppar över numreringen 13, och för kineser som är ännu mer vidskepliga (fanns rad 4 och 14?) kan det kanske förklara varför grannsätet var tomt :rolleyes:

Vad gäller själva reportaget så var det skickligt skrivet. Är det så att Air China har en vansinnigt oekonomisk layout på sin A330-business class? 2+2+2 med 2m flatbed utan staggering eller vinkling/herringbone? Sen verkar ju pitchen extremt rymlig, med en fotpall som inte ses på Air Chinas virtual cabin tours. (Air China International) Måste vara någon ny Businessprodukt som inte finns på ens hela A330-flottan ännu. Kombinera med förvirringen kring deras separata Business class på 747or och nya 773ER (där business callas First och First heter "Luxury First") förvärrar det bara snårskogen...
 

Dr. Miles

Expert
Alla Business class stolar på Air China A330 är trevliga, i alla fall jämfört med på Boeing B777 (ej på Boeing B777-300ER)

Så här ser Air China Business class på Boeing B777
Air China Business class, PEK-NRT_03.jpg

Foton är tagen på Beijing-Tokyo, men det är samma Boeing B777 som används till Beijing-Stockholm.
 

Jacob

Medlem
Xiè xiè och tack för en trevligt rapport!

Personalen i Singapore Airlines loungen i Sydney är ökända för att göra allt de kan för att inte släppa in passagerare som reser med andra flygbolag. Men bara man står på sig brukar det gå.

Nu är ju iofs Air NZ loungen betydligt trevligare i min mening.
 

Tjaeng

Medlem
Personalen i Singapore Airlines loungen i Sydney är ökända för att göra allt de kan för att inte släppa in passagerare som reser med andra flygbolag.

Min erfarenhet säger att samma attityd genomsyrar i princip allt som Singapore Airlines överhuvudtaget gör/säger/tänker/står för. Finns det något annat *A-bolag som lika konsekvent agerar som om de har något specialmedlemskap i alliansen med opt-outs för *G-bestämmelser?
 
Last edited:

Elsson

Medlem
Tack för en bra rapport.

Jag tycker det ser ut som att det är samma stolar som TK har i business och dom är ju väldigt trevliga.
 
Toppen