Senaste nytt

Swiss och ersättning från EU261/04

Gynna bolag som beter sig korrekt, SAS flyger SFO-CPH!!! (Med reservation för hur SAS beter sig med 261/2004-ersättning under strejken om ARN skulle ge resenärerna rätt)

Lite offtopic men... jag kan inte välja helt fritt pga. resepolicy - oftast blir det Lufthansa då de nästan alltid är några tusen billigare än SAS över Atlanten - nästan alltid med byte i Frankfurt på ditvägen och ofta i München på hemvägen. Dock träffade jag en tysk på ett möte jag var på och vi pratade lite flyg vid kaffeautomaten. Han hade samma problem fast tvärtom, han hade gärna flugit LH men för honom blev det nästan alltid SAS via CPH. Lagen on alltings jävlighet - alla ska lida maximalt! ;-)
 

danielhog

Medlem
Lite offtopic men... jag kan inte välja helt fritt pga. resepolicy - oftast blir det Lufthansa då de nästan alltid är några tusen billigare än SAS över Atlanten - nästan alltid med byte i Frankfurt på ditvägen och ofta i München på hemvägen. Dock träffade jag en tysk på ett möte jag var på och vi pratade lite flyg vid kaffeautomaten. Han hade samma problem fast tvärtom, han hade gärna flugit LH men för honom blev det nästan alltid SAS via CPH. Lagen on alltings jävlighet - alla ska lida maximalt! ;-)
En av er får byta namn, så bokar ni åt varandra!
 

Krotan

Medlem
Fast man förlorar nog inte speciellt mycket i anseende när i princip alla i branchen gör det. Om det fanns bolag som inte höll på så, så skulle det kosta mer.

Visst, t.ex. SAS är betydligt bättre än genomsnittet, men de är långt ifrån rakt på sak de heller.

Förvisso sant, men... Har även haft claims mot LOT och dom var fan snabbast av alla. Inget tjafs heller.
Så nog kan bolagen om dom vill. Av mina erfarenheter med SAS, Lufthansa, LOT och Swiss så var Swiss sämst i både bemötande och hantering generellt. Däremot är dom dyrast av dessa bolag för mina resor, som oftast är intra-europa, så det är ändå lite motsägelsefullt (från ett kundperspektiv).
Men jag förstår såklart poängen ur ett företagsekonomiskt perspektiv, men det ändrar inte min inställning som kund..
 

Mikeswe

Medlem
Jaha, då har svaret kommit - ett "goddag yxskaft" där de försöker ducka:

Your flight LX39 could unfortunately not land on time in Stockholm On behalf of SWISS and our cooperation partners, I apologize for the inconvenience you had as a result.

Ptja, eftersom LX39 inte flyger till Stockholm så hoppas jag verkligen inte det skulle landa där! :p

As you may know the reason for this delay was restrictions at airport of destination, an operational decision from the air traffic controller to fulfil the flight safety. Since this is independent from the airlines, I am afraid that I am unable to comply with your compensation request.

"restrictions at airport of destination"? Inget segment hade några väntetider inför landning när jag flög med dem. Det var avgång som var sent.

Är detta bara ett sätt att ducka, eller har de nåt att komma med här? Jag har svarat och bett om förtydligande, men skulle bli förvånad om det ger något. Så, vilken tredjepart rekommenderas? airhelp? refund.me? flightright? skycop? Verkar finnas tretton på dussinet...

Känner igen det !.. Har ett ärende som ligger hos Airhelp emot Swiss sedan 2016 (tre år nu) för en flygning i C, PVG-ZRH-MAD där vi blev försenade (tror det blev totalt ca 6-7h med massor följdproblem då vi hade separat biljett, hotell mm.) ;).. Piloten gick ut tydligt i PVG och sade att pga trasig väderradar kunde de inte lyfta, dock duckar Swiss och hävdar att detta inte ligger innanför ramen för EU261/04 utan är extraordinärt. Enligt Airhelp är det ett solklart EU261/04.

Eftersom flyget bokades MAD-ZRH-PVG-ZRH-MAD så är det ju spanska domstolar inblandade i det fallet, och ännu mer byråkrati som Swiss gömmer sig bakom.

Eftersom Spanska domstolarna åtminstone 2016 sade att bolagen hade rätt att kräva printade boardingkort vid ansökan om ersättning enligt EU261/04 (som Swiss personal i Peking snabbt plockade på sig i utbyte emot det LH flyg vi blev erbjudna efter en massor timmar) hävdar man att det är ett ogiltigt case, advokaten ifrån Airhelp har fått begära ut massor information endast för att förbigå självklara saker, såsom att vi var bokade och incheckade på flyget. Men det hjälper inte, Swiss hela tiden förhalar..

Har lite gett upp hoppet på kompensation ifrån Swiss, men vem vet ;).. Skall säga att jag tycker Swiss har riktigt bra service ombord (iallafall i C), men efter denna processen känns det iallafall ifrån min erfarenhet som att man inte skall lita på dem att ersätta enligt EU261/04 och att de med näbbar och klor försöker skuffa undan sådana ärenden.

Har faktiskt t.om. räknat in detta vid vissa situationer där jag bokat resa, där jag helt enkelt valt bort Swiss (t.ex short connection i USA till andra Star Alliance bolag osv.).
 
Nu har jag fått utbetalningsinfo från AirHelp, €450 kvar av €600 efter deras avgifter. Pengarna skickade som banköverföring med IBAN, lär ha pengarna på kontot inom en vecka. Valde att inte göra någon valutakonvertering (dvs. min bank gör det) så får vi se om jag gjorde en bättre deal. Ruggigt så svag kronan blivit förresten.


Fy skäms på sig Swiss, ni kunde ha behållt mig som (mer än) nöjd kund men nu schabblade ni bort nåt ni visste att ni skulle förlora och dessutom föder ni ett bolag som gör att ni kommer förlora ännu mer.


Tanke: Går det att investera i något av alla dessa flygrättshjälpsbolag - de verkar ju skära guld med täljkniv??
 
Pengarna på kontot. Blev erbjuden 10,64kr av airhelp (när jag postade senast), fick 10,59kr av SEB (i förrgår). Vet inte om det berodde på kursändring eller mindre fördelaktig växelkurs.

Fortfarande sur på Swiss kundtjänst.

Min arbetsgivares resebyrå har skickat 3 automatiserade påminnelsemail om att jag borde anlita just airhelp så jag antar att de har nåt affiliate-avtal.

/J
 

Berglund

Medlem
Pengarna på kontot. Blev erbjuden 10,64kr av airhelp (när jag postade senast), fick 10,59kr av SEB (i förrgår). Vet inte om det berodde på kursändring eller mindre fördelaktig växelkurs.
...
Min arbetsgivares resebyrå har skickat 3 automatiserade påminnelsemail om att jag borde anlita just airhelp så jag antar att de har nåt affiliate-avtal.
SEB brukar/brukade väl ta en liten avgift på 50 SEK vid valutaväxling?! På ett belopp av €450 så kan det möjligtvis påverka några ören.

Många resebyråer/OTAs har affiliate-avtal med AirHelp och läser du noggrant igenom dessa avtal ser du snabbt att ärenden som registreras genom dessa affiliate-länkar ger ännu lägre ersättning än om du själv går direkt till AirHelp! Det visar sig nämligen att AirHelp inte är villiga att dela med sig av sin del av kakan utan ger ut provision för det förmedlade ärendet genom att ta ytterligare en liten del av kakan ur passagerarens ersättningsdel och ger denna till resebyrån.
 

drW

Medlem
Försenad på ersättningsflyg med Swiss under strejken i våras. De vägrade i sten att ersätta. Lämnade till ifdelayed som nu fått ersättning för 3 av fyra resenärer (den sista på separat bokning) otroligt pinsamt att de ska hålla på såhär. Deras hantering av försenade passagerare på plats i Zürich lämnade också mycket övrigt att önska.
Dålig kundvård.
 
Försenad på ersättningsflyg med Swiss under strejken i våras. De vägrade i sten att ersätta. Lämnade till ifdelayed som nu fått ersättning för 3 av fyra resenärer (den sista på separat bokning) otroligt pinsamt att de ska hålla på såhär. Deras hantering av försenade passagerare på plats i Zürich lämnade också mycket övrigt att önska.
Dålig kundvård.
Hur stort arvode tog ifdelayed?
 
Toppen