Senaste nytt

Swiss och ersättning från EU261/04

Vindpilen

Medlem
Jaha, då har svaret kommit - ett "goddag yxskaft" där de försöker ducka:

Your flight LX39 could unfortunately not land on time in Stockholm On behalf of SWISS and our cooperation partners, I apologize for the inconvenience you had as a result.

Ptja, eftersom LX39 inte flyger till Stockholm så hoppas jag verkligen inte det skulle landa där!

As you may know the reason for this delay was restrictions at airport of destination, an operational decision from the air traffic controller to fulfil the flight safety. Since this is independent from the airlines, I am afraid that I am unable to comply with your compensation request.

"restrictions at airport of destination"? Inget segment hade några väntetider inför landning när jag flög med dem. Det var avgång som var sent.

Är detta bara ett sätt att ducka, eller har de nåt att komma med här? Jag har svarat och bett om förtydligande, men skulle bli förvånad om det ger något. Så, vilken tredjepart rekommenderas? airhelp? refund.me? flightright? skycop? Verkar finnas tretton på dussinet...
Har fått ungefär samma svar och väntar nu på förtydligande. De använder garanterat air traffic control som ett sätt att ducka för det falla under extraordinära omständigheter.

I mitt fall var planet sent in och vi missade vår slot tid vid avgång. Nu skyller de på air traffic control.

Jag kommer inte ge mig i första taget och kommer be att få tala med någon om jag inte får en korrekt förklaring.

Sista steg för mig blir Airhelp om jag helt enkelt inte orkar mer men jag är inte där ännu.
 

mattley

Medlem
Har fått ungefär samma svar och väntar nu på förtydligande. De använder garanterat air traffic control som ett sätt att ducka för det falla under extraordinära omständigheter.

I mitt fall var planet sent in och vi missade vår slot tid vid avgång. Nu skyller de på air traffic control.

Jag kommer inte ge mig i första taget och kommer be att få tala med någon om jag inte får en korrekt förklaring.

Sista steg för mig blir Airhelp om jag helt enkelt inte orkar mer men jag är inte där ännu.
Jag försökte tjabba i månader av samma anledning som du hade. Hände inte ett skit. Skickade flera nya requests och ringde ett antal gånger, de ignorerade alla eller ljög om att de hade svarat. Airhelp fixade biffen. Hade varit bättre om de betalade mig istället att gynna dessa företagen.
 

Vindpilen

Medlem
Jag försökte tjabba i månader av samma anledning som du hade. Hände inte ett skit. Skickade flera nya requests och ringde ett antal gånger, de ignorerade alla eller ljög om att de hade svarat. Airhelp fixade biffen. Hade varit bättre om de betalade mig istället att gynna dessa företagen.

Tråkigt att höra och jag måste säga att det är extra tråkigt att ett bolag som Swiss håller på så här. Nu har jag bara åkt Swiss inom Europa men min bild är att de hela tiden gör det lilla extra jämfört med andra bolag. Som exempel så har de när jag landat i Business på en liten flygplats sett till att alla business-passagerare får gå av först och får en separat buss, oavsett hur kort sträcka det är till terminalen.

När de beter sig så här dock så drar det ner hela känslan. Det är trots allt när något oförutsägbart händer som bolag får visa sina sanna sidor (inte bara inom flygindustrin) och detta känns mer som Ryan Air än Swiss.

Kan tillägga att jag aldrig tidigare försökt få ersättning för EU261 och skulle fullt respektera om de kom med en anledning som gör att detta faller utanför EU261 men än så länge så får jag blandade otrevliga svar med antingen lögner eller inkorrekt information.

Fortsättning följer...
 

Krotan

Medlem
Tråkigt att höra och jag måste säga att det är extra tråkigt att ett bolag som Swiss håller på så här. Nu har jag bara åkt Swiss inom Europa men min bild är att de hela tiden gör det lilla extra jämfört med andra bolag. Som exempel så har de när jag landat i Business på en liten flygplats sett till att alla business-passagerare får gå av först och får en separat buss, oavsett hur kort sträcka det är till terminalen.

När de beter sig så här dock så drar det ner hela känslan. Det är trots allt när något oförutsägbart händer som bolag får visa sina sanna sidor (inte bara inom flygindustrin) och detta känns mer som Ryan Air än Swiss.

Kan tillägga att jag aldrig tidigare försökt få ersättning för EU261 och skulle fullt respektera om de kom med en anledning som gör att detta faller utanför EU261 men än så länge så får jag blandade otrevliga svar med antingen lögner eller inkorrekt information.

Fortsättning följer...

Jag har exakt samma bild. Otroligt nöjd med Swiss som carrier, deras plan, service, mat etc. Men den här typen av behandling svärtar deras namn och jag tänker ivf efter en gång extra innan jag väljer en Swiss-flight. Orkar inte med att dom ska blåneka och bara dumma sig ända in i kaklet så fort det är strul.
 

mattley

Medlem
Tråkigt att höra och jag måste säga att det är extra tråkigt att ett bolag som Swiss håller på så här. Nu har jag bara åkt Swiss inom Europa men min bild är att de hela tiden gör det lilla extra jämfört med andra bolag. Som exempel så har de när jag landat i Business på en liten flygplats sett till att alla business-passagerare får gå av först och får en separat buss, oavsett hur kort sträcka det är till terminalen.

När de beter sig så här dock så drar det ner hela känslan. Det är trots allt när något oförutsägbart händer som bolag får visa sina sanna sidor (inte bara inom flygindustrin) och detta känns mer som Ryan Air än Swiss.

Kan tillägga att jag aldrig tidigare försökt få ersättning för EU261 och skulle fullt respektera om de kom med en anledning som gör att detta faller utanför EU261 men än så länge så får jag blandade otrevliga svar med antingen lögner eller inkorrekt information.

Fortsättning följer...
Jag har bojkottat Swiss nu. Oerhört dålig support och jag vill inte ta den risken igen om nått skulle strula. För övrigt så är vouchern på 30 CHF för mat i restaurangen på Radisson Blu Zurich otillräcklig. Man får en Pizza och en läsk för de pengarna. Jag efterfrågade det dubbla så jag skulle kunna beställa något vettigt, det gick inte. Rummen är inte heller nån höjdare. Slitna, små och tråkiga.
 
Jaha, det gick fort. Fick precis följande email från Airhelp:

Goda nyheter! Swiss International Air Lines har accepterat ditt kompensationsärende för flyget från San Francisco International Airport (SFO) till Stockholm Arlanda Airport (ARN).
Vänligen observera att även om flygbolaget godkänt ditt ärende så kan det ta det ta ett tag innan du får ut din ersättning. Vi kommer att göra vårt bästa för att se till att dina pengar betalas ut så snart som möjligt och kommer att hålla dig uppdaterad om hur ditt ärende framskrider.

För jäkla dåligt att de nobbar privatpersoner som ansöker men direkt godkänner de firmor som satt det i system. Hade de betalat ut direkt till mig så hade jag varit fortsatt nöjd kund. Nu göder de ett tredjepartsbolag och jag är grinig över att ha behövt bråka med dem trots att jag sannolikt får en slant.
 

Senator

Moderator
Från boken och filmen "The Rainmaker" av John Grisham:

“Dear Mrs. Black: On seven prior occasions this company has denied your claim in writing. We now deny it for the eighth and final time. You must be stupid, stupid stupid, stupid!”
― John Grisham

Så verkar tyvärr Swiss hantera dessa ärenden.
 

NotRyan

Medlem
Jaha, det gick fort. Fick precis följande email från Airhelp:

Goda nyheter! Swiss International Air Lines har accepterat ditt kompensationsärende för flyget från San Francisco International Airport (SFO) till Stockholm Arlanda Airport (ARN).
Vänligen observera att även om flygbolaget godkänt ditt ärende så kan det ta det ta ett tag innan du får ut din ersättning. Vi kommer att göra vårt bästa för att se till att dina pengar betalas ut så snart som möjligt och kommer att hålla dig uppdaterad om hur ditt ärende framskrider.

För jäkla dåligt att de nobbar privatpersoner som ansöker men direkt godkänner de firmor som satt det i system. Hade de betalat ut direkt till mig så hade jag varit fortsatt nöjd kund. Nu göder de ett tredjepartsbolag och jag är grinig över att ha behövt bråka med dem trots att jag sannolikt får en slant.
Swiss vet att dom har fel, och dom vet också att dessa ambulansjägare kommer att stämma dom i domstol, vilket du troligtvis inte gör. Därför nekar Swiss att ge dig rätt. Om folk skulle bojkotta bolag som håller på sådär kanske vi skulle få ett slut på det. Gynna bolag som beter sig korrekt, SAS flyger SFO-CPH!!! (Med reservation för hur SAS beter sig med 261/2004-ersättning under strejken om ARN skulle ge resenärerna rätt)
 

Krotan

Medlem
Jaha, det gick fort. Fick precis följande email från Airhelp:

Goda nyheter! Swiss International Air Lines har accepterat ditt kompensationsärende för flyget från San Francisco International Airport (SFO) till Stockholm Arlanda Airport (ARN).
Vänligen observera att även om flygbolaget godkänt ditt ärende så kan det ta det ta ett tag innan du får ut din ersättning. Vi kommer att göra vårt bästa för att se till att dina pengar betalas ut så snart som möjligt och kommer att hålla dig uppdaterad om hur ditt ärende framskrider.

För jäkla dåligt att de nobbar privatpersoner som ansöker men direkt godkänner de firmor som satt det i system. Hade de betalat ut direkt till mig så hade jag varit fortsatt nöjd kund. Nu göder de ett tredjepartsbolag och jag är grinig över att ha behövt bråka med dem trots att jag sannolikt får en slant.

Exakt samma för mig. Dom blev bara otrevliga mot mig och slutade svara på mina mail i ärendet med "this is the final say in this matter".
Sen när Airhelp kom, då gick det relativt fort.
Ekonomiskt kan man till viss del förstå Swiss ur ett kortsiktigt perspektiv, men långsiktigt gynnar dom en bransch som ingen egentligen vill se, så långsiktigt tror jag inte Swiss vinner på det.
Lägger man på det det förlorande anseendet hos oss kunder, så vinner dom definitivt inte på det imho..
 

mha321

Medlem
Lägger man på det det förlorande anseendet hos oss kunder, så vinner dom definitivt inte på det imho..
Fast man förlorar nog inte speciellt mycket i anseende när i princip alla i branchen gör det. Om det fanns bolag som inte höll på så, så skulle det kosta mer.

Visst, t.ex. SAS är betydligt bättre än genomsnittet, men de är långt ifrån rakt på sak de heller.
 
Toppen