Senaste nytt

Swiss och ersättning från EU261/04

Krotan

Medlem
Hej hej,

Råkade ut för inställt flyg mellan Köpenhamn-Zürich i november, missade därmed ansutande flyg till Miami.
Har claimat direkt till Swiss, försening blev ca 3 tim 30 min. Har tyvärr efter läsning här inga större förhoppningar på att komma igenom med min claim, utan räknar med att behöva blanda in ombud, troligen AirHelp, som verkar varit lyckosamma mot Swiss.

Keep you posted.
/kedja

Du får berätta hur det går.
Swiss är notoriska nej-sägare till alla claims ja och försöker så långt det bara går att inte betala för sig.
Förstår inte riktigt hur man tänker. Varumärket i övrigt vill man ju hålla som ett högt märke som motiverar lite dyrare priser ofta. Går dåligt ihop när man hantera problemsituationer och tillhörande kompensation riktigt dåligt. Det är liksom inte Norwegian vi pratar om här..
 

Ancistrus

Medlem
Hej!

Ibland kan tydligtvis Swiss vara snabba. Flög förra veckan av olika skäl Köpenhamn-Zürich-Stuttgart. Precis när boardingen skulle öppna i Zürich för den korta anslutande flighten till Stuttgart kom ett mail på telefonen att avgången var inställd. Gatepersonalen visste inget mer utan bad alla att gå till Transferdesken. Jag blev ombokad via München och kom fram till Stuttgart ca 4 timmar senare än planerat. Hade varit surt om jag hade någon tid att passa - nu blev det öl och mat i loungerna i Zürich/München i stället för motsvarande på hotell/restaurang i Stuttgart.

Så här gick det sen:

Onsdag: Ansökte om kompensation på https://www.swiss.com/ch/EN/customer-support/complaints-and-compliments
Torsdag: Fick svar att de ville ha mina kontouppgifter
Fredag: Fick svar att jag skulle få ca 2500 kr i kompensation, att betalas ut inom 14 dagar
Tisdag: Pengarna utbetalade
 
Jag kommer enligt de omboknings-SMS jag fått vara exakt 3.00 timmar sen från SFO till ARN med Swiss. Olidligt spännande, första gången jag önskat mig ytterligare 5 min försening! Undrar om det är "mer än" eller "3 eller mer än" som gäller.. ;)
 
Jag kommer enligt de omboknings-SMS jag fått vara exakt 3.00 timmar sen från SFO till ARN med Swiss. Olidligt spännande, första gången jag önskat mig ytterligare 5 min försening! Undrar om det är "mer än" eller "3 eller mer än" som gäller.. ;)
Är flyget inom en vecka? Gränsen går vid exakt 3h och det är när dörren öppnas som gäller.
 
Full poäng på flygruttsgissningen!

Skulle ha flugit LX39 + LX1254 och landat 18:50 på ARN men så LX39 var sen till SFO och därmed för sen iväg för att jag skulle hinna med LX1254 så blev jag automagiskt ombokad till LH1197 och SK674.

Trött å sliten så blev jag lite låg när LH1197 var 50min sen iväg från ZUR så jag skulle missa SK674 men då även SK674 var sen (piloten skyllde på Luleå!) så slapp jag bli strandad i Frankfurt iallafall utan kom hem igårkväll.

Dörren på SK674 öppnades 23:03. Jag tolkar det som drygt 4h försening från ursprunglig bokning.

Ska kika på formuläret på swiss.com under dagen och fylla i mina claims så får vi se hur det går. De lär väl skylla på USA-vädret.

SK674 var f.ö. halvfullt av finländare som alla missade sina diverse anslutningar. Blev nog många hotellnätter SAS fick betala igår...
 
Jaha, då har svaret kommit - ett "goddag yxskaft" där de försöker ducka:

Your flight LX39 could unfortunately not land on time in Stockholm On behalf of SWISS and our cooperation partners, I apologize for the inconvenience you had as a result.

Ptja, eftersom LX39 inte flyger till Stockholm så hoppas jag verkligen inte det skulle landa där! :p

As you may know the reason for this delay was restrictions at airport of destination, an operational decision from the air traffic controller to fulfil the flight safety. Since this is independent from the airlines, I am afraid that I am unable to comply with your compensation request.

"restrictions at airport of destination"? Inget segment hade några väntetider inför landning när jag flög med dem. Det var avgång som var sent.

Är detta bara ett sätt att ducka, eller har de nåt att komma med här? Jag har svarat och bett om förtydligande, men skulle bli förvånad om det ger något. Så, vilken tredjepart rekommenderas? airhelp? refund.me? flightright? skycop? Verkar finnas tretton på dussinet...
 
Toppen