Senaste nytt

Swiss och ersättning från EU261/04

Krotan

Medlem
Liten update i mitt case och efterföljande uppdateringar i tråden, ref:
Swiss och ersättning från EU261/04 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag har ett case loggat hos ClaimAir - Your flight angels och dom har väntat på svar från Swiss.
Som väntat så har dom(Swiss) helt ignorerat kraven även från Claimair.
När nu två månader gått kommer därför Claimair lämna in stämningsansökan mot Swiss i Italien (ursprunget för resan, även medlem i EU).
Dom kommer förvisso ta 50% av ersättningen om vi vinner, men det handlar inte om pengarna för min del så det spelar ingen roll. För mig handlar detta om hur Swiss beter sig och relaterar sig till gällande lagar och regler.

Återkommer hur det går. Dom beräknar att det kan ta upp till sex månader att driva en legal action till sitt slut, så det kan ta ett tag innan uppdatering sker från mig.
 

jsn

Medlem
Bra att du orkar jaga hela vägen in i kaklet! Alltför många företag har satt i system att trötta ut och nöta ner motståndarna (förlåt, kunderna) så dessa ger upp. Detta är ett oskick och borde generera åtminstone ett par extra smällar på fingrarna för berörda bolag.
Så håll ut! Mentalt står jag bakom dig :)
 

Tostarp

Medlem
Swiss är riktig dåliga och verkar vara på dekis. Har medvetet undvikit dom ett par år men tog mod till mig förra veckan och bokade fyra ben intra EU i C. Fy vad dom underpresterade. En av benen blev försenad med 8h och det enda jag blev erbjuden var en voucher för en macka och en vatten. När jag bad om att ev få någon annan (=bättre) kompensation bad dom mig i princip dra åt h-e. Dom har alltså inte bättrat sig ett dugg. Ett av dom absolut sämsta flygbolagen jag känner till. Jag är helt statuslös och jag tror det är en del av deras beteende, men jag vet inte. Usch! Hoppas du lyckas slå dom på fingrarna ordentligt.
 

Tostarp

Medlem
Var tvungen att ta ett flyg med Swiss igår (ZRH-SIN). Satt i Businesskabinen nästan längst fram (framför galley). Man blir inte förvånad när personalen står o häller tillbaka slattar i Champagne-flaskan efter start. Detta bolag är inte bra...
 

011430121

Medlem
Var tvungen att ta ett flyg med Swiss igår (ZRH-SIN). Satt i Businesskabinen nästan längst fram (framför galley). Man blir inte förvånad när personalen står o häller tillbaka slattar i Champagne-flaskan efter start. Detta bolag är inte bra...
Jag är lite nyfiken, varför var du tvungen att ta Swiss?
I ditt inlägg ovanför skriver du ett bolag på ”dekis” vad menar du med det?
 
Har en kompis som var bokad till Sydamerika på tisdag Göteborg-Zurich-Sao Paolo. Någon gång har Swiss ställt in flyget och bokat om honom till ett flyg som går från Zurich på morgonen på onsdag istället men med samma flyg från Göteborg till Zurich på tisdag. Att flyget ställts in och att han har blivit ombokad har han inte fått något meddelande om.

Det finns inga flyg mellan Göteborg och Zurich på onsdag morgon som gör att det är möjligt att ta sig till Zurich innan nästa flyg avgår.

Han ringde Swiss och ville bli ombokad till något annat flyg, exempelvis har Lufthansa flyg. Alternativt så ville han att Swiss skulle stå för hotell i Zurich natten mellan tisdag till onsdag. Swiss kundtjänst ville varesig omboka honom eller ordna med hotell till honom, utan hänvisade till service-disken på flygplatsen.

Såsom jag tolkar det har han rätt till dels ombokning till ett likvärdigt alternativ, dels ersättning enligt EU-förordningen och dels omhändertagande i form av mat, hotell mm. (Om jag har missuppfattat något så hojta till)

Om nu Swiss inte vill boka om honom, kan han då köpa ny biljett med t ex Lufthansa och kräva Swiss på detta efteråt tro? Swiss alternativ gör att han kommer fram 16 timmar senare än alternativet med Lufthansa, trots att Lufthansa avgår senare från Göteborg.
 

Tostarp

Medlem
’Tvånget’ bestod av tillgänglighet och passandet av tider.

Min subjektiva bedömning är att man har slutat att ha kunden i fokus, man ses mer som ett ’nödvändigt ont (Hänvisar till exempel från mina förra inlägg).

Denna resan bara fortsatte det:
- Kommer på några dagar innan att Swiss har öppnat en ny First-lounge i ZRH och tänker spontant att det hade varit trevligt att testa den. Sagt o gjort. Ringer till Svenska Swiss-numret för att se om min C-biljett kan uppgraderas till F. Kommer efter lite surr fram till ett call-center på Fiji (!!). Snackar med en man som säger att deras datorer är nere och ber mig återkomma. Ringer en timme senare och får då vänta i ca 15 min men dom kan inte lösa detta årende, dom får mitt nummer och ber att få ringa upp senare. 24h senare ringer jag tillbaks då dom inte ringt tillbaks som lovat. Hamnar hos en annan man på Fiji som säger att det absolut inte finns några anteckningar om mitt ärende och kollar igen. Återkommer och säger att det går inte att lösa. Efter några frågor ger jag upp då jag aldrig får veta varför. Spårar upp det Schweiziska numret och hamnar på ett call-center i Tjeckien. Förklarar mitt ärende och efter en lååång väntan återkommer damen och säger att det ska kosta ca €7200 att uppgradera ena benet av resan. Jag frågor om detta verkligen stämmer då det låter alldeles för mycket. Hon ska kolla, tar mitt nummer och ska återkomma. Ingen återkommer. Där tappade dom mig som ’F-kund’.
- Några dagar senare ska jag iväg, planet är försenat redan i CPH. Jag har bara 60min att byta i ZRH så det börjar bli lite jobbigt. Då jag har dålig koll på ZRH och ska byta terminal, frågar jag personalen ombord innan vi ska landa om det blir problem när vi är nere på 40-45 min. En av dom bara svarar ’ibland hinner man, ibland inte’. Slut på den konversationen.
- Går ombord på ZRH-SIN. Ser (enligt ovan) hur personalen med stor möda och koncentration står och häller tillbaka slattarna i champagne-flaskan. Efter det att ’lampan släckts’ tar jag på öronpropparna, ögonbindel och filt, lägger sätet tillbaka och försöker sova då klockan är över midnatt. Blir raskt väckt en liten stund senare där dom säger att dom ska servera middag, varpå jag sarkastiskt svarar med att ’ser det ut som jag vill ha middag?’. Somnar om lätt irriterad.
- Är vaken då frukosten ska serveras och blir tillfrågad vad jag vill ha att dricka. Vill ha mousserande vin, men blir tillsagd att ’dom inte har någon öppnad flaska’. Svarar med ett leende att jag kan hjälpa till att öppna en. Svaret jag får är iatt vagnen bara rullar vidare, dvs inget kaffe, te, juice eller ens vatten erbjuds. Efter frukosten är uppäten kommer ett glas med mouserande vin med en smäll på mitt bord.

Alla bolag presterar ibland bra, ibland dåligt och oftast mittemellan, Swiss presterar konsekvent dåligt. Dom har tappat kundfokus. Vidare fakta är att om jag betalar över trettiotusen för en C-klass biljett förväntar jag mig ett bra kundbemötande, absolut inte så dåligt som dom i mina ögon konsekvent levererar.

Swiss verkar ha stora kostnadsproblem och vet inte hur man ska hantera dom, man försöker satsa sig ur dom med hårdvara (tex ny F-lounge) och outsourcing (Fiji), men det är inte där det brister utan det är återigen på kundbemötandet. Det är jag som kund som betalar deras löner, men man har missat det. Man glömmer mjukvaran.

Jag ska åka F-klass med LH tillbaks, där vet man åtminstone vad man får...
 

Hachans

Medlem
’Tvånget’ bestod av tillgänglighet och passandet av tider.

Min subjektiva bedömning är att man har slutat att ha kunden i fokus, man ses mer som ett ’nödvändigt ont (Hänvisar till exempel från mina förra inlägg).

Denna resan bara fortsatte det:
- Kommer på några dagar innan att Swiss har öppnat en ny First-lounge i ZRH och tänker spontant att det hade varit trevligt att testa den. Sagt o gjort. Ringer till Svenska Swiss-numret för att se om min C-biljett kan uppgraderas till F. Kommer efter lite surr fram till ett call-center på Fiji (!!). Snackar med en man som säger att deras datorer är nere och ber mig återkomma. Ringer en timme senare och får då vänta i ca 15 min men dom kan inte lösa detta årende, dom får mitt nummer och ber att få ringa upp senare. 24h senare ringer jag tillbaks då dom inte ringt tillbaks som lovat. Hamnar hos en annan man på Fiji som säger att det absolut inte finns några anteckningar om mitt ärende och kollar igen. Återkommer och säger att det går inte att lösa. Efter några frågor ger jag upp då jag aldrig får veta varför. Spårar upp det Schweiziska numret och hamnar på ett call-center i Tjeckien. Förklarar mitt ärende och efter en lååång väntan återkommer damen och säger att det ska kosta ca €7200 att uppgradera ena benet av resan. Jag frågor om detta verkligen stämmer då det låter alldeles för mycket. Hon ska kolla, tar mitt nummer och ska återkomma. Ingen återkommer. Där tappade dom mig som ’F-kund’.
- Några dagar senare ska jag iväg, planet är försenat redan i CPH. Jag har bara 60min att byta i ZRH så det börjar bli lite jobbigt. Då jag har dålig koll på ZRH och ska byta terminal, frågar jag personalen ombord innan vi ska landa om det blir problem när vi är nere på 40-45 min. En av dom bara svarar ’ibland hinner man, ibland inte’. Slut på den konversationen.
- Går ombord på ZRH-SIN. Ser (enligt ovan) hur personalen med stor möda och koncentration står och häller tillbaka slattarna i champagne-flaskan. Efter det att ’lampan släckts’ tar jag på öronpropparna, ögonbindel och filt, lägger sätet tillbaka och försöker sova då klockan är över midnatt. Blir raskt väckt en liten stund senare där dom säger att dom ska servera middag, varpå jag sarkastiskt svarar med att ’ser det ut som jag vill ha middag?’. Somnar om lätt irriterad.
- Är vaken då frukosten ska serveras och blir tillfrågad vad jag vill ha att dricka. Vill ha mousserande vin, men blir tillsagd att ’dom inte har någon öppnad flaska’. Svarar med ett leende att jag kan hjälpa till att öppna en. Svaret jag får är iatt vagnen bara rullar vidare, dvs inget kaffe, te, juice eller ens vatten erbjuds. Efter frukosten är uppäten kommer ett glas med mouserande vin med en smäll på mitt bord.

Alla bolag presterar ibland bra, ibland dåligt och oftast mittemellan, Swiss presterar konsekvent dåligt. Dom har tappat kundfokus. Vidare fakta är att om jag betalar över trettiotusen för en C-klass biljett förväntar jag mig ett bra kundbemötande, absolut inte så dåligt som dom i mina ögon konsekvent levererar.

Swiss verkar ha stora kostnadsproblem och vet inte hur man ska hantera dom, man försöker satsa sig ur dom med hårdvara (tex ny F-lounge) och outsourcing (Fiji), men det är inte där det brister utan det är återigen på kundbemötandet. Det är jag som kund som betalar deras löner, men man har missat det. Man glömmer mjukvaran.

Jag ska åka F-klass med LH tillbaks, där vet man åtminstone vad man får...

Att hälla tillbaka i flaskorna är något alla flygbolag sysslar med innan man kasserar flaskan. Helt enkelt för att det ska bli mindre flytande avfall.

Och jag måste nog säga att erfarenheterna från Swiss verkar variera mycket. Nu har jag inte flugit long haul business med dem än, men inom Europa tycker jag de ger en bra service. Champagne utan att behöva fråga (on this flight we only have champagne sir) och helt okej mat. Uppmärksam personal och snabb service. Däremot har jag lärt mig att spydigheter mot personal inte uppskattas på något flygbolag och är ett säkert sätt att se till att ingen lyfter ett finger. Precis som att en trevlig ton kan landa ganska många chipspåsar på SAS. Fråga mannen som hamnade sidan om mig sist om han tyckte det var värt att snäsa mot personalen när de sen totalt ignorerade hans plingande om öl medan de serverade mig och grannarna över gången och bakom.

Vidare fick jag egen business class buss på Zürich när vi stannade på apron, och loungen i Zürich på E-piren lämnar inte mycket att önska.
 

Krotan

Medlem
Hur har det gått för er som startat rättsprocesser i Madrid och Italien?

Mitt ärende ligger fortsatt hos advokat via ClaimAir i Italien. Får anta att man väntar på att det ska gå upp i rätten eftersom absolut ingenting har hänt.
Det man kan tolka ur det är alltså att Swiss står på sig trots en stämningsansökan. Spännande utveckling :(
 
Toppen