Senaste nytt

SWISS - New fare concept for Europe & SWISS Choice

Senator

Moderator
Förändring är alltid jobbigt. Just i detta fall, förstår jag varför Lufthansagruppen (men också British Airways) har gjort dessa förändringar för att möta konkurrensen från LLC. Kom ihåg, vi (läs: konsumenter i allmänhet) har valt detta själva med ständigt krav att det skall vara billigt..

Så här ser en resa med Swiss mellan ARN och ZRH ut i september..

Swiss.JPG


Rätt enkelt att se vad som ingår. Jag vet att det kan kännas "fel" att Handbaggage Only är samma pris som billigaste tidigare, men bolaget måste ha rätt att tjäna pengar. 859kr en väg med bagage är ganska billigt.

Tittar vi på affärsklass:

Swiss II.JPG


så är priset till ZRH. Det finns två vinklar att se på detta: positiva eller negativa. Det är bara 2 år sedan den var nästan omöjligt att åka affärsklass till Zurich för under 10 000kr...

Den största nackdelen med den nya Swiss.com sidan för min del är att Business bara visar "P"... Tråkigt....

Gällande uppgraderingar (Business Upgrade) tror jag det blir samma pris som att köpa Business Saver i första steg...

"You win some, you loose some..."
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Kan ju inte vara fördelaktigt att ha en bas med kostnader i CHF o intäkter i växlade Euro...
Synd om ett bolag med redan dyra kostnader som får ett 20% valutapåslag på majoriteten av sina kostnader över en natt.

Enda rutterna man kan få betalt i egen valuta är ju inrikes, o det är inte en gigantiskt marknad i det lilla landet (men ändå stor med tanke på hur litet det är).
Samtidigt subventionerar staten inrikeskonkurrensen med tåg.

De måste ha sämsta tänkbara förutsättningar för en flyghubb, så när som på geografiskt läge o infrastruktur på flygplatser.

För min del är det redan Lufthansa som gäller.
 

Flying P

Medlem
Har gett en hel del affärer till Swiss eftersom jag varit relativt lyckosam med opup där under åren då Lufthansa gett opup främst baserat på fare bucket.
Senaste halvåret har jag i princip övergett Swiss till förmån för Lufthansa eftersom de nu erbjuder G klass till de flesta destinationerna.

OT: Ett tips när man bokar G klass på Lufthansa är att man då bokas i Y på den connection som man har med Lufthansa, vilket på Lufthansa är vanlig ekonomi. I de fall man har SAS codeshare på connection (Operated by SK men marketed by LH) så seatas man i Y (SAS Plus) på SAS istället för M.
 

agehall

Medlem
Måste ha missat den helt enkelt. Eller så registrerade jag den inte pga destinationerna. Hsh, bra pris.
 

tob

Medlem
Gällande detta nya (nåja, hyfsat iaf) koncept, vet någon hur det fungerar med poäng om man uppgraderar en "light"-biljett till Business med deras så kallade Comfort Package? Får man poäng enligt discounted business eller för ursprunglig klass (K)?
Bokade precis en torsdag till söndag Göteborg-Zurich i slutet av november för 1105 SEK i Light, vilket ju får anses mycket prisvärt!
Därtill erbjuder Swiss uppgradering till Business för 530 kronor per väg vilket ju också känns prisvärt, ännu mer så om jag inte redan haft tillgång till lounge med *G.
 

fcx

Medlem
Gällande detta nya (nåja, hyfsat iaf) koncept, vet någon hur det fungerar med poäng om man uppgraderar en "light"-biljett till Business med deras så kallade Comfort Package? Får man poäng enligt discounted business eller för ursprunglig klass (K)?
Bokade precis en torsdag till söndag Göteborg-Zurich i slutet av november för 1105 SEK i Light, vilket ju får anses mycket prisvärt!
Därtill erbjuder Swiss uppgradering till Business för 530 kronor per väg vilket ju också känns prisvärt, ännu mer så om jag inte redan haft tillgång till lounge med *G.

Jag är mycket tveksam till att du skulle få någon annan intjäning än den för Light, med tanke på att hemsidan inte skriver någonting om vad som händer med bokningsklass eller poäng.
 
Toppen