Senaste nytt

SWISS - New fare concept for Europe & SWISS Choice

Flying P

Medlem
Nej för oss resenärer är det inte alltför stor skillnad förutom att man som SEN/HON inte kan göra gratis reservation av säte med light fare.
För flygbolagen blir det å andra sidan bättre. Stabilare kassaflöde på betalda fasta biljetter och lägre rörliga kostnader (bagagehantering).
 
Trist! Som påpekats innan, "Light" är ju det gamla economy priset, fast nu får man inte incheckat baggage eller välja plats. Idiotiskt. Om de ska sälja en "cattle-class" biljett så sänk priset på den, låt oss inte betala mer för sånt som ingick innan Swiss!

Ser inte heller vad som hänt med Swiss Business Saver / Upgrade (P)?

Innan kunde man flyga med riktigt vettiga priser under sommaren i denna klass, har de plockat bort den möjligheten totalt? Ett nedköp helt klart. Har alltid föredragit Swiss, men med dyrare priser för samma biljetter så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Byta till Lufthansa? Är inte så förtjust att mellanlanda i Tyskland. Samt vinet man fick på LX var ju oftast riktigt bra, även längst bak i kärran.
 

Dr. Miles

Expert
Ser inte heller vad som hänt med Swiss Business Saver / Upgrade (P)?

Innan kunde man flyga med riktigt vettiga priser under sommaren i denna klass, har de plockat bort den möjligheten totalt? Ett nedköp helt klart. Har alltid föredragit Swiss, men med dyrare priser för samma biljetter så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Byta till Lufthansa? Är inte så förtjust att mellanlanda i Tyskland. Samt vinet man fick på LX var ju oftast riktigt bra, även längst bak i kärran.
Det finns SWISS P klass inom Europa men det kostar ca 650 EUR för t ex Barcelona-Stockholm t/r.
 
Det finns SWISS P klass inom Europa men det kostar ca 650 EUR för t ex Barcelona-Stockholm t/r.

Det var samma som man kunde åka med innan för bra mycket mindre, flög t.ex. CPH - ZRH - BCN för 2900 SEK förra sommaren. Man hade även chansen att uppgradera till P från sin bokningssida ibland för 100-150 euro enkel väg. Är detta också borta nu? Var ju ett smidigt sätt för LX att fylla upp kabinen på tycker jag.

Verkar som de bara har en C-klass nu, innan hade de tre olika varav den billigaste låg på mindre än 650 EUR i vanliga fall. Full flex kostade väl över 1000 EUR då, så de har väl gjort något mellanting nu istället.
 

Magino

Medlem
Märkte även en annan sak, om man ska tro på informationen på Swiss webbsajt ingår det ingen mat (snacks) eller dryck i Economy light utan bara Classic och Flex? Hur kan cabin crew hålla reda på detta? Man lär ju sitta i samma kabin och i en bur längst bak?

SWISS Economy | Just as you desire | SWISS

Går man inte om läser om Swiss matkoncept så står det följande
Best quality
Meals in SWISS Economy
Your ticket entitles you to enjoy, as well as fly. On board, we serve a selection of meals and snacks made from fresh seasonal products of the very best Swiss quality.
SWISS Economy catering | Finest quality on-board | SWISS

Så informationen på hemsidan är inte konsekvent.
 

dino_81

Medlem
Märkte även en annan sak, om man ska tro på informationen på Swiss webbsajt ingår det ingen mat (snacks) eller dryck i Economy light utan bara Classic och Flex? Hur kan cabin crew hålla reda på detta? Man lär ju sitta i samma kabin och i en bur längst bak?

SWISS Economy | Just as you desire | SWISS

Jag tolkar det som att mat/snacks/dryck ingår även i Light.

Men annars kan jag tänka mig att de delar upp kabinen (antagligen sitter Light längst bak, vilket isf vore bra får slipper man det förhatliga mittsätet).
 
Toppen