Senaste nytt

Swiss i Europa under en dag

MarcusC

Medlem
Tack för denna rapport och alla trevliga bilder. Ska försöka bidra med en tredje LX rapport i dagarna. Flyger strax LX1267 CPH-ZRH..ser fram emot den "rosa" müslin....eller kanske mer mot efterföljande flight till DXB.. ;)
 

Randy Marsh

Medlem
Kul grej! Skulle gärna få ett smakprov av Swiss business class innan jag reser med dem til Beijing i september.

Hur gjorde du för att hitta biljetten? Jag provade ett par olika destinationer under olika datum i juli på Swiss hemsida, men jag klarade bara att hitta Business Saver på utresan, aldrig på hemresan. Verkar inte heller som att ITA Matrix hittar bokningsklass P, annars hade ju det gjort saken betydligt enklare.
 

Malu

Medlem
Hur gjorde du för att hitta biljetten?

De körde en Business Saver-kampanj i slutet av april/början av maj, så jag var snabb att leta fram en lämplig biljettkandidat som gick att klara över dagen. Det lustiga är att det var betydligt billgare att flyga vidare från ZRH till andra destinationer än att stanna i Zürich. Håller annars med om att det kan vara svårt att hitta saver-priserna, men kolla även vad det står i "vanliga" business-kolumnen på swiss webbsida - för ibland är det i princip samma som det lägsta priset.
 

Senator

Moderator
Mycket trevlig rapport!!
Hur skulle du säga att prisnivån på Tax-freen i ZRH är gämfört med t ex. LHR?

Hejsan,

Från LHR är det nog Intra-Europa regler som gäller medan från ZRH är man utanför EU. För det som jag köper som till stor del är Skumpa och lite vin är LHR mycket bättre trots detta. Jag gissar det är delvis valutabaserat då CHF har gått upp rejält medan GBP har sänkts sedan 2009 markant.

Stort tack även till Malu för en excellent reseskildring från Europas bästa bolag (IMHO).
 

Malu

Medlem
Jag håller med om att prisnivån på taxfreen till stor del påverkats negativt av växelkursen. En CHF har väl varit uppe och nosat på 8 SEK - och då blir det inte så konkurrenskraftigt. Notera också att Schweiz alltså inte är med i EU, men däremot i Schengen-samarbetet.

(Tack för alla trevliga kommentarer också!)
 

Lukas2

Medlem
Trevligt repotage. Ska ev. ner till Nice i sommar och funtar på flyga med Swissen. Trevligt och veta vad man kan tänkas få. :)
 

Swisser

Medlem
Hej Malu,

Trevligt reportage och en extremt squeezad resa. Kul att allt fungerade så att du hann med allt under samma dag. Få se om någon i forumet kan åstadkomma något ännu tuffare (fler miles och eller legs per tidsenhet).

Jag har en fråga betr. "myChoice" bonusen: Har du fått den redan eller vet du när man får den? Jag frågar därför att jag har gjort ett par resor på min registrerade "myChoice" sträcka tidigare under månaden, men ännu ej erhållit dessa bonusmiles krediterade till mitt konto. Mina vanliga miles plus executive bonus miles har jag redan fått.
 
Toppen