Senaste nytt

Swiss First London–Nordamerika under 22 000 kr

mha321

Medlem
Funderar på en bokning till YUL som ankommer 1505 och sedan vidare på en separat biljett med Air Canada kl 1650.
Hemresan landar i YUL med Air Canada kl 1549 och sedan vidare med Swiss till ZRH kl 1705.

Förutom risken med försenat flyg hur ser ni som har lite mer erfarenhet av YUL samt flyg Canada-USA och v.v. på transfertiden?

MCT ser ut att vara 60 minuter.

Jag skulle inte chansa på den. Med lite otur så kan det ta ganska lång tid i pre-clearance, och kombinerar du det med en liten försening går det åt skogen.
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som både oneworld JV fare och Star Alliance JV fare inte tillåter End-on-End med internationalla biljetter.
Annars hade man kunnat att kombinera t ex Norden-London T/R och London-Seattle T/R och få bort UK APD.
 

rsimon

Medlem
Det ser ut som både oneworld JV fare och Star Alliance JV fare inte tillåter End-on-End med internationalla biljetter.
Annars hade man kunnat att kombinera t ex Norden-London T/R och London-Seattle T/R och få bort UK APD.

Kommer SAS på Arlanda kunna checka in väskan hela vägen ARN-LHR-ZRH (där jag har lay over) trots olika pnr?
 
Last edited:

CJR

Medlem
Då var man bokad igen! Kunde inte släppa detta så åker till Seattle en sväng strax före julhelgen. A330 via ORD åt båda hållen så det blir nog riktigt bra : )
 

CJR

Medlem
Möt våren i Illinois! Ett par dagar i Chicago i slutet av mars för 22 kkr :D
Åker från London kvällen innan för att avnjuta morgon, förmiddag och lunch i relativt nya FCL i E-terminalen. Gick smidigt att välja och styra anslutningsflygen från London i Lufthansas bokning.

Jag åker också kvällen innan från London till Zurich. Kan det tänkas att Swiss då erbjuder en hotellnatt som en del flygbolag gör? Eller ska man själv boka hotell i Zurich?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag åker också kvällen innan från London till Zurich. Kan det tänkas att Swiss då erbjuder en hotellnatt som en del flygbolag gör? Eller ska man själv boka hotell i Zurich?
Hotell får du stå för själv, att du väljer att boka start på resa 1 dag innan tar de inte hänsyn till. De bolag som erbjuder detta gör det när kortaste möjliga connection överstiger 8h, väljer man att åka en avgång tidigare av egen vilja får man inget hotell.
 

palmen

Moderator
Kommer SAS på Arlanda kunna checka in väskan hela vägen ARN-LHR-ZRH (där jag har lay over) trots olika pnr?
Det kan eventuellt göra det, men inget de har skyldighet till. Utgå ifrån att det inte går Och ute det som en positiv överraskning om de gör det när du frågar snällt.
 
Fattar verkligen inte det här med poäng. Men. En resa i First på ca 12000 miles borde alltså ge minst 18000 poäng (12000x150%) till EB, dvs minst 22500 till EBG? Eller räknar jag fel?
LHR-ZRH-ORD-SEA-IAD-LHR.

Å andra sidan, har svårt att se att den här resan spikas i sten innan den här dealen har försvunnit...
 

Senator

Moderator
Fattar verkligen inte det här med poäng. Men. En resa i First på ca 12000 miles borde alltså ge minst 18000 poäng (12000x150%) till EB, dvs minst 22500 till EBG? Eller räknar jag fel?
LHR-ZRH-ORD-SEA-IAD-LHR.

Å andra sidan, har svårt att se att den här resan spikas i sten innan den här dealen har försvunnit...

Swiss och United i Förstaklass ger 200% av distans på interkontinentala sträckor. Så tar du t.ex ZRH-ORD som jag gissar är runt 5 000 miles skulle det bli 2 x 5 000 miles eller 10 000 EuroBonuspoäng för den sträckan.

Du måste alltid räkna per segment. Sedan inom Europa får du på vissa bolag fasta poäng för sträckorna. Vet ej hur det är med Swiss. United inom Nordamerika är distans x 200%.

Jag har tittat på priserna och jag ser inte att Lufthansa har dessa, men Swiss och United. Bokat du ett United flygnummer på t.ex. FRA-ORD som flygs av Lufthansa borde du få 300% av distans då Lufthansa Förstaklass ger 300%.

Jag klurar till på tisdag om det blir 1, 2 eller 3 resor bokade och på vilket bolag
 
Jag och en kollega vill till seattle omkring andra halvan av november och första av december, datum väldigt flexibla, gärna där en dryg vecka (förproduktion inför ett album) och såklart gärna maximalt med poäng. Men jag fattar inte riktigt hur det ska göras.
Jag borde för övrigt kunna köpa mig till min första Amex-voucher idag om det behövs...
 
Toppen