Senaste nytt

Swiss - Dubbelbokat säte

Var med om en lurig försening på gårdagens flygning ZRH - ARN (LX1250) som berodde på oklart passagerarantal. Tog nån timme extra att komma iväg.

Vad jag förstår så var det två/flera passagerare med samma/liknande namn som vid incheckningen hade fått samma plats. Gate-personalen kom in i planet och bad alla med ett vanligt namn att räcka upp handen. 6 pax räckte upp. Två av dessa verkade ha något lurigt med sina platser och fick tillhandahålla boarding cards som sen gate-personalen rusade iväg med. Två extra vändor och noggranna kontroller verkade inte hjälpa. Passagerarna fick sen ta med sina personliga tillhörigheter och snällt följa med till gaten. Efter ytterligare en tid kom de tillbaka och allt var utrett. Applåder.

Jag förhörde mig lite om vad som hade hänt och uppfattar det ungefär såhär:

1. Andersson Lina checkar in med pass i automat, får boarding card
2. Olsson Anders är en del av en gruppbokning. Checkar in via gruppens bokningsnummer. Får upp en lista på ännu ej incheckade passagerare i bokningen. Väljer att checka in samtliga med ett bagage. Totalt.
3. Andersson Anna (mellannamn Linda) är en del av gruppbokningen. Checkar in med pass, möts av "Du är redan incheckad", går till bagage-drop och blir incheckad på nytt och får bagage-tag. Här blir det fel.

4. Boarding. Andersson Lina blir stoppad i gaten. En Andersson Linda har redan boardat och fått Linas säte. Lina får sitta på det säte som Andersson Linda skulle ha suttit på. Inga konstigheter. Det är dessutom betydligt bättre.

5. Boarding Complete. Här blir det svettigt. Gate-personalen upptäcker att passagerarlistorna inte stämmer. Det finns en Andersson för mycket. Som dessutom verkar sitta på fel (flera?) plats/er.

6. Boarding Not Complete. Gate-personalen går igenom passagerarlistan om och om igen, alla Andersson L* kontrolleras och slutligen sållas Andersson Lina och Andersson Linda ut.

7. Andersson Lina och Andersson Linda Anna får identifiera sig med pass vid gaten och det hela verkar bli utrett.

Jag antar att en mänsklig faktor vid #3 har fått tag i Annas mellannamn (Linda) och "skrivit över" incheckningen gjord av Lina: "Ah, du har redan blivit incheckad på plats 33E, jag checkar in dig igen på samma plats med dina (nya) uppgifter". Kan också tänka att hennes mellannamn användes vid gruppbokningen, vilket också kan ha bidragit till förvirringen.

Ja, det här inlägget blev ju lika förvirrat som gårdagens flygning :rolleyes:
 

malmokalle

Medlem
Vi hade ett inlägg för några dagar sedan med tre pax med samma plats, så visst finns det luckor i systemet. Sen borde väl inte ett d eller ej spela någon större roll eftersom det finns en unik bokniningsreferens. Kanske kan någon med djupare kunskaper reda ut problematiken?
 

Dr. Miles

Expert
Vi hade ett inlägg för några dagar sedan med tre pax med samma plats, så visst finns det luckor i systemet. Sen borde väl inte ett d eller ej spela någon större roll eftersom det finns en unik bokniningsreferens. Kanske kan någon med djupare kunskaper reda ut problematiken?
Om det är just på SWISS, kan det vara så att det här är med byte av SWISS bokningssystem att göra.

Swiss byter system till Amadeus! | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Jag var med om något liknande för ett par år sedan. Boardar på CPH mot EWR. Hade typ 40D eller något sådant. Pling i gaten, boardingkortet kommer ut med 40D överkorsat och ersatt med 1C. "Ojdå, det var inte dåligt" tänkte jag och satte mig på 1C. Strax innan boarding complete kommer en stressad dansk och vill ha min stol. Lite förvirring och då kommer det fram att han heter L*rs och jag A*ders. Samma efternamn. Slutar med att jag sitter kvar och L*rs får en annan stol i C. Slutet gott, allting gott (speciellt för mig ...). Antar att någon i markpersonalen krånglat till det vid en uppgradering och helt enkelt valt fel namn.
 

AABack2ARN

Medlem
Har ofta sett när de skall boarda folk eller leta upp en bokning så anger de några bokstäver från efternamnet och några från förnamnet (typ 3 + 2). Då får de upp en lista med passagerare vars namn passar in på urvalet.

Så skriver de in AND/LI kommer de få träff på bägge passagerarna i exemplet ovan. Väljer så personalen fel så blir det rörigt...
 

FF#1

Medlem
Har ofta sett när de skall boarda folk eller leta upp en bokning så anger de några bokstäver från efternamnet och några från förnamnet (typ 3 + 2). Då får de upp en lista med passagerare vars namn passar in på urvalet.

Så skriver de in AND/LI kommer de få träff på bägge passagerarna i exemplet ovan. Väljer så personalen fel så blir det rörigt...
Precis, var med om nått liknande när jag åkte med min far som har samma förnamn som mitt "mellan namn" som dessutom är före mitt förnamn, då vart det knas... :)
 

Mike@GOT

Medlem
Sånt där händer ibland - kanske inte att det är så många passagerare som påverkas men att en person gör det. Det kan vara krångligare vad man tror att checka in passagerare, eller så är det vi som kan vara slarviga :rolleyes:
 
Hoppas att det brukar lösas betydligt fortare än närmare en timme, å andra sidan brukar det kanske inte finnas 6 AND/LI pax på samma plan.

Korea Air, de borde vara experter! :)
 
Toppen