Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Lite kul att leka med idén att lägga ner Arlanda istället. Arlanda har ju sina utmaningar när det gäller att möta framtida efterfrågan (buller-konflikt med när-kommunerna) och problemet med monopolet ARN-express. Så om jag nu ändå leker sim-airport i tanken, så kommer min vision här...

I stället för internationell långdistanstrafik från ARN kunde Bromma mata t.ex. OSL, HEL och CPH med en hyper-effektiv flotta av kortdistansplan för anslutningar.
Inrikes-flyg från regionerna till Stockholm kunde ersättas av snabb-tåg längs förbättrade stambanor för allt inom 40-50 mils radie. (Jaja, ostkustbanan skulle behöva gå ihop med mälarbanan i Sundbyberg. Där kan man ha incheckning på tågstationen och en underjordisk APM till flygplatsen.)

De södra regionernas behov av internationell trafik går redan idag utanför ARN, för övriga kanske kan hanteras med viss point-to-point alternativt via BMA.

Charter för Stockholmsregionen hamnar på Skavsta och för de regioner som i dag har charter via ARN kanske kan ha viss egen point-to-point charter direkt från regionerna.

Naturligtvis en otänkbar nesa för en huvudstad att inte ha reguljärtrafik på världen, men en liten rolig tanke.

En annan rolig tanke är var hade vi stått i dag om något av de ursprungliga förslagen (t.ex. Jordbro eller Skå-Edeby) gått igenom istället för Halmsjön/Arlanda
Eller varför inte satsa på LPI? Blir ju bara 1h restid från Stockholm C när Ostlänken är klar
 

HCas

Medlem
Kul idé faktiskt. Lägg ner Arlanda och kör effektiv matartrafik till internationella hubbar från Bromma och Skavsta. Och inte ett omöjligt scenario att vi går mer mot en sådan trafikprofil i framtiden.

För min del är jag lite kluven i frågan. Ser ogärna en total nedläggning av Bromma men gärna att linjetrafiken försvinner om det innebär att mer plats tillkommer för allmänflyget. Nu när Hässlö ska läggas ner kanske en del flygskolor och flygklubbar kan återbaseras på Bromma, i så fall. Men det är ju knappast troligt...
 

Mr Basic

Medlem
Som @mha321 skriver blir inte antalet rörelser (starter/landningar) ngt problem om man ”flyttar” trafik från Bromma till Arlanda (iaf inte de närmsta 5-10 åren). Det som kan bli problem är snarare terminaler, passagerarflöden, bagagehantering mm.
 

SK989

Medlem
Är väl knappast något kontroversiellt i nuläget, perfekt tid att genomdriva nedläggningen i. Framtiden ser ändå inte ljus ut för inrikesflyget, pandemin får som nämnts redan den indirekta effekten att många generellt får smak på att jobba hemifrån, videokonferenser i största möjliga utsträckning mm vilket minskar affärsresandet.
Och som flera varit inne på hoppas jag iom detta på att ARN kan få ännu bättre marktransportförbindelser söder om Stockholm, där de flesta svenskar faktiskt bor. Pandemin har lärt oss att och varför det inte är nåt vidare att alltid behöva lita till CPH, även om den för åtminstone 3-4 miljoner svenskar kommer vara snabbare att nå än ARN även på lång sikt.
Jag tycker att man kanske bör se till behovet av en flygplats på sikt snarare än att man "passar på" när få reser p.g.a. en pandemi. Kontroversiellt eller inte att lägga ned Bromma är mer politik än en behovsanalys. De senaste tio åren har antalet inrikespassagare med flyg varierat mellan 12 och 14 miljoner per år, varav merparten utgörs av resor till/från Stockholm. Om den efterfrågan på flyg består på sikt eller minskar med högst säg 15-20% behövs Bromma, minskar efterfrågan mer behövs Bromma sannolikt inte. Sen kan man förstås strunta i efterfrågan på flygtransporter till Stockholm och lägga ned Bromma ändå, men då är det av politiska och principella skäl och inget annat.
 

fly4fun

Medlem
För ett halvår sedan låg antalet rörelser i peaktid på Bromma på en sådan nivå att det vore helt omöjligt för Arlanda att ta över de flygningarna, eftersom Arlanda i princip nått sitt kapacitetsmax i peaktid. Att lägga ned Bromma skulle därför innebära att antalet förbindelser till/från Stockholm skulle behöva minskas väsentligt i peaktid.

Om Heathrow klarar sig med 2 banor och Gatwick klarar sig utmärkt med 1 bana så kan jag lova att Stockholm kan klara den kommersiella trafiken med 3 banor på Arlanda + Skavsta för lågprisflyg. T.ex. går det flyg till Visby, Malmö, Göteborg, Ronneby eller Sundsvall mer eller mindre samtidigt från ARN och BMA. Istället för att skicka varsitt plan med 50-100 pax från ARN och BMA, så skickar man ett plan med 120-180 pax från ARN. Så allt är möjligt om man vill se lösningar, istället för problem.
 

Rebel

Medlem
Men med den minskade flygtrafiken vi har just nu, borde vi inte använda Bromma, den räcker säkert. Och så kan vi lägga ner Arlanda ??
Tänka vad bra det blir för miljön utan all trafik till Arlanda. ;)
 

intuition

Medlem
Då spårar jag in på den intressanta observationen att samtliga svenska flygplatser verkar ha byggts utan tanke på spårbunden kollektivtrafik/fjärrtrafik och därmed under överskådlig tid kommer att ha för små upptagningsområden för att kunna fungera bra.

Landvetter och Sturup saknar och lider av samma problem - diverse barriärer mellan befintligt järnvägsnät och flygplatsen. Att komplettera med en separat bana à-la Arlandabanan är kostsamt och kommer inte att göras. Landvetter kan få förbindelse först om ny stambana blir verklighet Borås-Gbg. Sturup kommer troligen aldrig att anslutas - det finns en idé om att ansluta Sturup via en "tvärbana" som kopplar sydöstra Skåne med Lund och då skulle det kunna gå en ringlinje malmö-sturup-lund - men Sturup ligger så avigt till att det inte finns någon resandeström för kollektivtrafik på en sådan bana. Och en ren flygplats linje kommer aldrig att bära sig. Sturup ligger för nära konkurrensen. Kastrup har ju både tåg och metro och har därmed enkel anknytning för omkring 3,8 miljoner invånare. (En ännu galnare idé var att göra Sturup till en storflygplats typ "Kastrup Östra" och köra pendel mellan flygplatserna. Den som kom på det har nog aldrig förstått den danska inställningen till Kastrup)
 
Toppen