Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Diskussion i 'Flygplatser' startad av 011430121, 14 September 2020.

  1. Eller varför inte satsa på LPI? Blir ju bara 1h restid från Stockholm C när Ostlänken är klar
     
    Tobias V B gillar detta.
  2. HCas

    HCas Medlem

    Ort:
    London
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Kul idé faktiskt. Lägg ner Arlanda och kör effektiv matartrafik till internationella hubbar från Bromma och Skavsta. Och inte ett omöjligt scenario att vi går mer mot en sådan trafikprofil i framtiden.

    För min del är jag lite kluven i frågan. Ser ogärna en total nedläggning av Bromma men gärna att linjetrafiken försvinner om det innebär att mer plats tillkommer för allmänflyget. Nu när Hässlö ska läggas ner kanske en del flygskolor och flygklubbar kan återbaseras på Bromma, i så fall. Men det är ju knappast troligt...
     
    Autonom gillar detta.
  3. Mr Basic

    Mr Basic Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Som @mha321 skriver blir inte antalet rörelser (starter/landningar) ngt problem om man ”flyttar” trafik från Bromma till Arlanda (iaf inte de närmsta 5-10 åren). Det som kan bli problem är snarare terminaler, passagerarflöden, bagagehantering mm.
     
  4. SK989

    SK989 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker att man kanske bör se till behovet av en flygplats på sikt snarare än att man "passar på" när få reser p.g.a. en pandemi. Kontroversiellt eller inte att lägga ned Bromma är mer politik än en behovsanalys. De senaste tio åren har antalet inrikespassagare med flyg varierat mellan 12 och 14 miljoner per år, varav merparten utgörs av resor till/från Stockholm. Om den efterfrågan på flyg består på sikt eller minskar med högst säg 15-20% behövs Bromma, minskar efterfrågan mer behövs Bromma sannolikt inte. Sen kan man förstås strunta i efterfrågan på flygtransporter till Stockholm och lägga ned Bromma ändå, men då är det av politiska och principella skäl och inget annat.
     
    NyfikenGrau och Autonom gillar detta.
  5. Renato

    Renato Medlem

    Stäng ner Bromma tycker jag är en bra deal, och satsa på Arlanda men för Guds skull arlanda express behöver förbättras.

    Bromma flygplats kommer rymma bra med bostäder, eller bygg världens största gocart bana. :)
     
    Scanwing, TheTravelGuy och hco gillar detta.
  6. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om Heathrow klarar sig med 2 banor och Gatwick klarar sig utmärkt med 1 bana så kan jag lova att Stockholm kan klara den kommersiella trafiken med 3 banor på Arlanda + Skavsta för lågprisflyg. T.ex. går det flyg till Visby, Malmö, Göteborg, Ronneby eller Sundsvall mer eller mindre samtidigt från ARN och BMA. Istället för att skicka varsitt plan med 50-100 pax från ARN och BMA, så skickar man ett plan med 120-180 pax från ARN. Så allt är möjligt om man vill se lösningar, istället för problem.
     
    Berglund, hco och STO-ARN gillar detta.
  7. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om Heathrow klarar 80 miljoner pax med 2 banor
    Och Gatwick klarar klarar 46 miljoner pax med 1 bana
    Så LOVAR jag att Arlanda klarar 26+2 miljoner med 3 banor
     
    Jönsson, Berglund, TheTravelGuy och 1 annan gillar detta.
  8. Rebel

    Rebel Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Men med den minskade flygtrafiken vi har just nu, borde vi inte använda Bromma, den räcker säkert. Och så kan vi lägga ner Arlanda ??
    Tänka vad bra det blir för miljön utan all trafik till Arlanda. ;)
     
    Canadien gillar detta.
  9. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    När flygplatsen väl är borta blir det väl bostäder där som behöver kollektivtrafik, men det tar ju en stund innan det händer.
     
  10. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Då spårar jag in på den intressanta observationen att samtliga svenska flygplatser verkar ha byggts utan tanke på spårbunden kollektivtrafik/fjärrtrafik och därmed under överskådlig tid kommer att ha för små upptagningsområden för att kunna fungera bra.

    Landvetter och Sturup saknar och lider av samma problem - diverse barriärer mellan befintligt järnvägsnät och flygplatsen. Att komplettera med en separat bana à-la Arlandabanan är kostsamt och kommer inte att göras. Landvetter kan få förbindelse först om ny stambana blir verklighet Borås-Gbg. Sturup kommer troligen aldrig att anslutas - det finns en idé om att ansluta Sturup via en "tvärbana" som kopplar sydöstra Skåne med Lund och då skulle det kunna gå en ringlinje malmö-sturup-lund - men Sturup ligger så avigt till att det inte finns någon resandeström för kollektivtrafik på en sådan bana. Och en ren flygplats linje kommer aldrig att bära sig. Sturup ligger för nära konkurrensen. Kastrup har ju både tåg och metro och har därmed enkel anknytning för omkring 3,8 miljoner invånare. (En ännu galnare idé var att göra Sturup till en storflygplats typ "Kastrup Östra" och köra pendel mellan flygplatserna. Den som kom på det har nog aldrig förstått den danska inställningen till Kastrup)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×