Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Xilan

Medlem
Nja, det en majoritet i riksdagens trafikutskott väl säger är att ingenting ska utredas förrän pandemin är över och man kan se hur flygtrafiken utvecklas. Det lär nog inte ske till augusti.

I förslaget till tillkännagivande i trafikutskottet, som en majoritet beslutat gå vidare med, står att Bromma fortsatt ska vara en modern flygplats och att ett beslut om framtiden kan tas först på sikt, när flyget har återhämtat sig och tillförlitliga prognoser finns för flygets utveckling.
Sedan är ju ett tillkännagivande inte något som är bindande på något sätt. Ett utskott kan enas om ett tillkännagivande som innebär att de på ett formellt sätt meddelar regeringen vad en riksdagsmajoritet tycker i en viss fråga.

Regeringen kan strunta i det ett eller på olika sätt maska och förhala så att det inte blir enligt tillkännagivandet.
Riksdagen kan då ett intiativ till en misstroendeförklaring. Hotet om en sådan brukar få ansvarig minister att backa.
Osv osv.

Det är ett slags chicken race där det blir tydligt till slut hur viktigt frågan är för de olika parterna.

Min poäng är att det nog är många turer kvar innan detta är avgjort. Ingen sida bör fira med tårta än på långa vägar.
 
Nja, det en majoritet i riksdagens trafikutskott väl säger är att ingenting ska utredas förrän pandemin är över och man kan se hur flygtrafiken utvecklas. Det lär nog inte ske till augusti.

I förslaget till tillkännagivande i trafikutskottet, som en majoritet beslutat gå vidare med, står att Bromma fortsatt ska vara en modern flygplats och att ett beslut om framtiden kan tas först på sikt, när flyget har återhämtat sig och tillförlitliga prognoser finns för flygets utveckling.
Regeringen har tillsatt en utredning.

Men ja, sista ordet är inte sagt.
 

ulagun

Medlem
Finns tydligen de som inte tror på nedläggning.
Läste att Leap air startat dotterbolag Air Skåne som ska trafikera Malmö-Bromma.
Utlovar bättre ombordservice. Ja sämre än tex SAS inrikes är nog svårt att åstadkomma
 

mha321

Medlem
Finns tydligen de som inte tror på nedläggning.
Läste att Leap air startat dotterbolag Air Skåne som ska trafikera Malmö-Bromma.
Utlovar bättre ombordservice. Ja sämre än tex SAS inrikes är nog svårt att åstadkomma

Under pandemin har de ingen servering alls, så där vinner sas som ju nu har viss minimal service.

I normala tider ska de köra med kaffe/te, vatten och en chokladbit.

Så man frågar lite vilka de ska vara bättre än. Eller de kanske bara menar att de ska ha bättre service efter pandemin än de har under den... Eller så är det en direkt jämförelse med bra som ju också flyger på Bromma, och kör med noll service under pandemin (och har vad jag vet inte uttalat sig om vad det blir för service efteråt).

Så tragiskt nog är sas absolut minimala service idag den klart högsta nivån på inrikes... Det går tyvärr absolut att vara sämre än dem.
 

011430121

Medlem
Jag tycker SAS har den bästa servicen både under och icke pandemi, SAS använder ofta A320neo maskiner känns rymligare än ATR och SAAB som konkurenterna flyger med SAS maskinerna som är max 3 år gamla flyger 15 minuter snabbar till Stockholm.
 

ulagun

Medlem
OK
Bortsett o/b service är jag fundersam vilken kundkategori de förväntar välja dem.
Hur många på forumet kommer att föredra flyga med Air Skåne och i så fall varför.
 

mha321

Medlem
OK
Bortsett o/b service är jag fundersam vilken kundkategori de förväntar välja dem.
Hur många på forumet kommer att föredra flyga med Air Skåne och i så fall varför.
Hela planen är ju i princip en kopia av gamla Sverigeflyg.

Målgruppen är isåfall troligen det lokala näringslivet som reser till Stockholm, snarare än stockholmare som reser utåt tex. Och de som ska till eller från något där Bromma faktiskt ligger bättre till.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Handlar den här tråden nu om vilken ost SAS har på sin macka?
 

samet

Medlem
Äntligen!
20210601_164305.jpg
 
Toppen