Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Diskussion i 'Flygplatser' startad av 011430121, 14 September 2020.

1. Tveket

Tveket Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Swedavia har ganska bra statistik på det. Jag vet inte var man hittar den på deras hemsida dock. Har lite material liggande någonstans och om jag inte missminner mig ligger fördelningen rätt nära 50/50 vad gäller bil/kollektivtrafik.

2. direktörnSE

direktörnSE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Beror ju på vilken terminal, jag åker ofta från Terminal 2 och de har ju ingen egen säkerhetskontroll för FastTrack, bara en genomväg som gör att du ändå fastnar.

Har aldrig fastnat på Bromma, men därifrån (före pandemin) åkte jag bara ett par ggr om året och uteslutande utrikes.

3. direktörnSE

direktörnSE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har för mig jag läst det i diverse utredningar om ditten och datten men hittar det inte heller.

4. mha321

mha321 Medlem

Finns om inte annat en utredning från Trafikverket 2018: https://trafikverket.ineko.se/Files...arinfrastruktur_som_ansluter_till_Arlanda.pdf

Genomsnittlig kollektivtrafiksandel 47%. 26% var tåg (22% buss).

H4ipM8adRg9nvkRu gillar detta.
  5. direktörnSE

direktörnSE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  6. Herr Sjödin

Herr Sjödin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    pswe, Brandten, apknug och 4 andra gillar detta.
  7. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En intressant artikel från Mitti (gratislokalblaska i Stockholmsområdet som ges ut i olika stadsdels/kommunupplagor med delvis samma innehåll) med viss skepsis till möjligheterna att bygga väldigt många bostäder på Bromma och den möjliga byggnadstakten:
    "Ekopark mest troligt om Bromma flygplats läggs ner"

Slutklämmen är väl svår att argumentera emot:
    Vad tror du, kommer flygplatsen att läggas ner?
    – Frågan har diskuterats länge, men den här gången finns det flera saker som talar för att det är mer på allvar. Det enda man kan säga med säkerhet är att sista ordet inte är sagt.

8. H4ipM8adRg9nvkRu

H4ipM8adRg9nvkRu Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är jag ingen byggexpert, men tycker det här var lite lustig uträkning

"
    Enligt Tore Englén kan man jämföra med Hammarby Sjöstad, där det tog cirka 20-30 år att få klart drygt 12 000 bostäder.

– Med samma bostadsbyggnadstakt som i Hammarby Sjöstad tar det 100 år."

EkstromChris gillar detta.
  9. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan han som figurerar i artikeln kalla sig flygplatsexpert kan du utan att rodna kalla dej byggexpert. Hela resonemanget är lustigt.

Berglund, 011430121 och igelkotten gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!