Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Alf

Medlem
Ett bra tillfälla att i förtid lägga ner Bromma. Men se till att genomföra erforderliga utbyggnader på Arlanda En sådan utbyggnad är förlängning av Bana 01R/19L. Fördela gärna en del trafik till Skavsta. Det behövs direktförbindelser till Norrland även för oss som bor söder om Stockholm, exv i Östgötaområdet.
 
Dock dålig timing med de stora investeringar som Swedavia precis har gjort på Bromma Flygplats - samt de investeringar som görs (exempelvis tvärbanan byggs för stopp vid Bromma Flygplats).

Personligen berörs jag inte så mycket - då jag bara flygit från BMA en gång - trots att jag bor 15 minuter bort. Väljer alltid Arlanda. Den som lever får se!
Riktigt tråkigt med tanke på alla nya investeringar som sagt. Ny ankomsthall, ny brandstation som nyligen öppnade samt ny ramp och breddning/förstärkning av taxibanor. 1-1.5 miljarder till ingen nytta :( Dessutom renoverade man dopplerradarn (golfbollen) för något år sedan till en mycket stor kostnad.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Ett bra tillfälla att i förtid lägga ner Bromma. Men se till att genomföra erforderliga utbyggnader på Arlanda En sådan utbyggnad är förlängning av Bana 01R/19L. Fördela gärna en del trafik till Skavsta. Det behövs direktförbindelser till Norrland även för oss som bor söder om Stockholm, exv i Östgötaområdet.
Det är väl inte Swedavia som väljer om trafik ska förläggas till Skavsta? Finns de tnågot bolag som vill driva sådan trafik i dagsläget utan att det blir subventionerat av stat/kommun? Tror inte SAS kommer att flyga på Skavsta, inte heller Norwegian (om de blir kvar). Det är väl fritt fram för BRA att använda Skavsta om de vill, eller någon annan aktör, men jag ser det som låg sannolikhet.
 

LPC123

Medlem
Att stänga Bromma drabbar inte mig heller direkt och jag har aldrig förstått tjusningen med Bromma. Har slutat flyga dit och nu är det nog 5-6 år sedan sist. Trångt och rörigt var min känsla då. Nej jag tycker att med en utbyggnad av Arlanda så borde det vara bättre men en flygplats som är riktigt bra både inrikes och utrikes. Tyvärr är ju inrikes rätt försatt idag med lounger etc.
 

mha321

Medlem
Det är väl inte Swedavia som väljer om trafik ska förläggas till Skavsta? Finns de tnågot bolag som vill driva sådan trafik i dagsläget utan att det blir subventionerat av stat/kommun? Tror inte SAS kommer att flyga på Skavsta, inte heller Norwegian (om de blir kvar). Det är väl fritt fram för BRA att använda Skavsta om de vill, eller någon annan aktör, men jag ser det som låg sannolikhet.
Det skulle väl snarare vara "baklängesflyg" då. Precis som vi har ett nytt "gotlandsflyg" numera, så skulle vi ju tex kunna få ett nytt "norrlandsflyg" som är baserat i säge Umeå och flyger till både ARN och NYO, om det finns underlag (och kanske även direkt till säg MMX). Större sannolikhet att ett sådant upplägg kan fungera än att någon skulle förlägga en inrikesbas på NYO.
 

Alf

Medlem
Det är väl inte Swedavia som väljer om trafik ska förläggas till Skavsta? Finns de tnågot bolag som vill driva sådan trafik i dagsläget utan att det blir subventionerat av stat/kommun? Tror inte SAS kommer att flyga på Skavsta, inte heller Norwegian (om de blir kvar). Det är väl fritt fram för BRA att använda Skavsta om de vill, eller någon annan aktör, men jag ser det som låg sannolikhet.

Jag har inte heller påstått att det är Swedavia. Skulle inte tro att Swedavia förslår någon trafik till en konkurrerande flygplats. Det är naturligtvis flygbolagen själva som tar detta beslut. Jag skriver bara de personliga önskemål jag har.
 

palmen

Moderator
Jag har inte heller påstått att det är Swedavia. Skulle inte tro att Swedavia förslår någon trafik till en konkurrerande flygplats. Det är naturligtvis flygbolagen själva som tar detta beslut. Jag skriver bara de personliga önskemål jag har.
Jag tolkad det som att du syftade på Swedavia då tråden handlar om att Swedavia vill lägga ner Bromma och att du skrev fördela trafik till Skavsta.
Ett missförstånd i så fall från mig av vad du menade.
 

mha321

Medlem
Jag har inte heller påstått att det är Swedavia. Skulle inte tro att Swedavia förslår någon trafik till en konkurrerande flygplats. Det är naturligtvis flygbolagen själva som tar detta beslut. Jag skriver bara de personliga önskemål jag har.

Fram tills dess att det finns ett snabbtåg till NYO tror jag nog inte det finns någon chans på det. Men när det finns, kanske, då ökar ju upptagningsområdet markant.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Toppen