Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Diskussion i 'Flygplatser' startad av 011430121, 14 September 2020.

  1. och har mer passagerartrafik än Arlanda om jag minns rätt.
     
  2. Diskussionen mellan Stockholm och Oslo kan bli missvisande och i mitt tycke en diskussion där man jämför äpplen och päron. Visst Sveriges befolkning är i runda slängar 2x Norge och Storstockholm i runda slängar 2x Osloregionen men den stora skillnaden heter den norska inrikestrafiken.

    Enklaste statistiken att titta på är alla de inrikesrutter i Norge som rankas bland de största i antal resenärer i Europa:
    List of busiest passenger air routes - Wikipedia
     
  3. SK989 gillar detta.
  4. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ett problem som jag m.fl upplevt är att ha landat på Bromma från mindre ort i Norrland för vidare resa utrikes från Arlanda. Transfer Bromma - Arlanda är/var bedrövligt krångligt och tidsödande. Avsevärt smidigare anlända sunkiga terminal två på Arlanda och ta sig till femman eller v.v.
     
    Coalcandy och Cristoffer Cedergren gillar detta.
  5. Ja, alla norrländska kommunalråd som nu är arga missar ju en sak - ska man resa någon annan stans än till Sthlm blir det ju fler avgångar med bytesmöjlighet på Arlanda. BRA kommer kunna bli partners med andra flygbolag. Tex skulle British Airways eller KLM kunna göra mer codeshare på inrikes i Sverige. UME-ARN med BRA och ARN-AMS/LHR med British Airways eller KLM. Då får vi konkurrens med SAS.
     
    Coalcandy, hco, GOTBound och 1 annan gillar detta.
  6. SK989

    SK989 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du eller dina kollegor använder inte Bromma, jaha. Själv använder jag sällan Bromma, i princip bara om det är enda alternativet som när man ska till Växjö. Men det är lika ointressant för diskussionen. 2,5 miljoner passagerare tyckte Bromma var alternativet att föredra 2018 och något färre (-6%) 2019. Få av dem lär ha åkt spårbunden trafik till/från Bromma utan de åkte bil (eller buss). Så nog är körtid intressant. Om de ska flyga till Arlanda istället kan de ta Arlanda Express och sen tunnelbanan men det blir ändå mycket längre restid samt det här med kollektivtrafik... Många åker faktiskt taxi av bekvämlighet och för att de inte hittar och återigen då blir körtiden högst relevant. Och rent krasst är det faktiskt billigare för 2-3 personer att åka taxi från Arlanda än att ta Arlanda Express och sen tunnelbanan - för 2 personer kostar Arlanda Express plus tunnelbana 674 kr, för 3 personer blir det 1 012 kr. Man kommer ganska långt med taxi för de pengarna.

    Även om Bromma sällan är mitt förstahandsval inser jag att miljoner andra ser fördelarna och att Arlanda mycket osannolikt har plats för all trafik i peaktid om förmodligen redan några år och då drabbar det dem som föredrar Arlanda i form av minskat utbud av flyg till/från Stockholm totalt vilket innebär allt från högre priser och färre alternativ.
     
    Last edited: 22 April 2021
    Tomas E och Juancarlos gillar detta.
  7. mha321

    mha321 Medlem

    Ja där finns nog en av de största möjligheterna för bra i en flytt. Nära samarbete antingen i skyteam eller one world. De har ju redan samarbete med Finnair väl, så det kanske är en troligare väg?

    Eller uppköp och bli "British Airways Nordics".
     
    Cristoffer Cedergren gillar detta.
  8. Flyer722

    Flyer722 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Politikerna har nämnt att flygplatsen i Västerås inte avvecklas efter att ha sett valresultatet.
     
  9. HCas

    HCas Medlem

    Ort:
    London
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Vore det bara frågan om trafikflyg skulle man nog kunna flytta över allt till Arlanda utan några större men, folk skulle vänja sig snabbt. Men det finns ju annan flygverksamhet som inte är lika lätt att flytta dit och nu har ju redan Barkarby och Tullinge lagts ner.

    Jag ser personligen gärna att Bromma blir kvar men om inte så hoppas jag att en ny mindre flygplats anläggs i regionen någotsånär nära centrala Stockholm, exklusivt för annat flyg än trafikflyg. Det är kanske orimligt med två trafikflygplatser i Stockholm men det är i mitt tycke också orimligt att staden inte har en enda hårdgjord rullbana inom vettigt avstånd för skolflyg, privatflyg, brandflyg etc.
     
  10. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Ytterligare ett argument att lägga ner Bromma då ju. 2.35 miljoner som tar bilen till Bromma rimmar ju väldigt illa med uppsatta klimatmål. Så att styra över till Arlanda där fler tar spårbunden trafik till flygplatsen är önskvärt.
     
    Berglund gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×