Du eller dina kollegor använder inte Bromma, jaha. Själv använder jag sällan Bromma, i princip bara om det är enda alternativet som när man ska till Växjö. Men det är lika ointressant för diskussionen. 2,5 miljoner passagerare tyckte Bromma var alternativet att föredra 2018 och något färre (-6%) 2019. Få av dem lär ha åkt spårbunden trafik till/från Bromma utan de åkte bil (eller buss). Så nog är körtid intressant. Om de ska flyga till Arlanda istället kan de ta Arlanda Express och sen tunnelbanan men det blir ändå mycket längre restid samt det här med kollektivtrafik... Många åker faktiskt taxi av bekvämlighet och för att de inte hittar och återigen då blir körtiden högst relevant. Och rent krasst är det faktiskt billigare för 2-3 personer att åka taxi från Arlanda än att ta Arlanda Express och sen tunnelbanan - för 2 personer kostar Arlanda Express plus tunnelbana 674 kr, för 3 personer blir det 1 012 kr. Man kommer ganska långt med taxi för de pengarna.
Även om Bromma sällan är mitt förstahandsval inser jag att miljoner andra ser fördelarna och att Arlanda mycket osannolikt har plats för all trafik i peaktid om förmodligen redan några år och då drabbar det dem som föredrar Arlanda i form av minskat utbud av flyg till/från Stockholm totalt vilket innebär allt från högre priser och färre alternativ.
Last edited: 22 April 2021
Tomas E och Juancarlos gillar detta.