Avståndet är väl knappast ointressant. Det tar längre tid att köra 41 km än 9 km även om det är motorväg på en stor del av sträckan från Arlanda även om det brukar vara kö där redan från Järva krog... Sen har det väl betydelse vart man ska för att bedöma tidsvinster. Ska man till västra Stockholm, Sundbyberg eller Solna - för att ta några exempel var många företag och myndigheter har sina huvudkontor - så är Arlandas nackdel betydligt mer än 5 - 10 minuter. Om man tar in avståndet från gate till gata i ekvationen så hamnar vi snarare på en skillnad bestående av 45 - 60 min till Arlandas nackdel enkel väg om man åker taxi till/från flygplatsen. Att jämföra skillnaden mellan att ta sig från flygplatsen till Stockholm central är bara intressant om det är till det området man ska och då är Arlanda Express en relevant jämförelse.
Enligt Google Maps är körtiden med bil normalt 30 - 50 minuter från Arlanda till Solna Business Park medan körtiden från Bromma till Solna Business Park är 8 - 16 min. Ser man på restiden till Sundbyberg från respektive flygplats är körtiden 35 - 55 min från Arlanda och 9 - 16 min från Bromma.
Last edited: 22 April 2021