Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

intuition

Medlem
Riksdagen har petat i detaljer i budgeten oavbrutet senaste tiden till regeringens förtret. Politiskt lustiga majoriteten M-KD-SD-V har upprepade gånger petat i detaljer i regeringens många ändringsbudgetar och anslagit mer pengar än regeringen och januaripartierna tänkt sig.
Det är också sant. Men det är inte världens smartaste strategi.
Efter nästa val kan vi få se Kristersson administrera en regering som höjer skatten och ger ökade anslag till arbetsförmedlingen.


Själv tror jag att det är S som kör med spel för gallerierna - det här utspelet, som inte kommer att gå igenom riksdagen, var priset för att MP skulle gå med på regeringens linje om en hårdare utlänningslag än MP ville ha. Allt detta viskas det om bland de som jobbar i politiken...
Det är också fullt möjligt!
 
D

Deleted member 30163

Guest
app, detta måste lösas nu i detta nya läge. 778 mijarder ska ju läggas på infrastruktur så det borde ju finnas pengar till att lösa ut Arlanda Express.
Lösa ut låter som något man gör vid kaffebordet inte något svenska staten borde göra eller SLL

Ska vi lägga miljarder på att köpa ett bolag för det är jobbigt att gå igenom en spärr på Arlanda?

Svårt att tro SL går plus på avgång vid Arlanda, avtalen är ju hemliga trots offentlighetsprincipen i vårt land - vart våra skattepengar går är hemligt.

Nu har vi ju modern teknik så biljetten ligger väl på ditt sl kort? Jobbigt
 

palmen

Moderator
Lösa ut låter som något man gör vid kaffebordet inte något svenska staten borde göra eller SLL

Ska vi lägga miljarder på att köpa ett bolag för det är jobbigt att gå igenom en spärr på Arlanda?

Svårt att tro SL går plus på avgång vid Arlanda, avtalen är ju hemliga trots offentlighetsprincipen i vårt land - vart våra skattepengar går är hemligt.

Nu har vi ju modern teknik så biljetten ligger väl på ditt sl kort? Jobbigt
Vet inte om du åkt med SL-kort till Arlanda med pendeltåg, men för att passer spärren kan du inte dra ditt SL-kort och bara gå ut, det är en extra avgift som ska betalas vid spärren när du går ut (eller köpa i förväg), den ligger inte på ditt vanliga SL-kort (om vi med vanligt anser ett månadskort på SL-trafiken utan några tillägg). Jag har själv bara nyttjat detta alternativ en gång och att betala 120 kronor extra för en passage genom spärren när jag istället kunde tagit bussen från Märsta som tar ca 15 minuter längre tid utan extra kostnad känns ovärt för mig. Hade jag varit i tidskris hade jag tagit arlanda express från första början eller åkt taxi direkt hemifrån.
 

Tomas E

Medlem
Japp, detta måste lösas nu i detta nya läge. 778 mijarder ska ju läggas på infrastruktur så det borde ju finnas pengar till att lösa ut Arlanda Express. Det är ju också rätt tid att göra nu, det kan inte ha gått så bra för dem senaste året. Men viktigast är att ta bort den fjantiga biljettkontrollen när man kommer till Arlanda med SJ. Borde spara ett par miljoner varje år redan där.
De pengarna är väl vikta för annat, såsom snabbspårvägarna, som tenderar att bli väldigt mycket dyrare varje gång kostnaden beräknas? Det är inte direkt så att det "slaskar omkring" oanvända miljarder i infrastrukturbudgeten, snarare tvärtom.
 

Tomas E

Medlem
Vet inte om du åkt med SL-kort till Arlanda med pendeltåg, men för att passer spärren kan du inte dra ditt SL-kort och bara gå ut, det är en extra avgift som ska betalas vid spärren när du går ut (eller köpa i förväg), den ligger inte på ditt vanliga SL-kort (om vi med vanligt anser ett månadskort på SL-trafiken utan några tillägg). Jag har själv bara nyttjat detta alternativ en gång och att betala 120 kronor extra för en passage genom spärren när jag istället kunde tagit bussen från Märsta som tar ca 15 minuter längre tid utan extra kostnad känns ovärt för mig. Hade jag varit i tidskris hade jag tagit arlanda express från första början eller åkt taxi direkt hemifrån.
Pendeln till Arlanda är också ett byte mindre än pendel till Märsta + byte till buss. För mig är Arlandapendeln ett byte mindre (och ett bekvämare byte med kortare promenadsträcka) än Arlanda Express, vilket är rätt bekvämt de gånger man har mycket bagage, även om restiden är några minuter längre. Men det beror förstås på var i 08-området man bor.
 

Flyer722

Medlem
Även om inte Ostlänken kommer att stanna vid Skavsta så tror jag att trafiken där kommer att öka, i varje fall med lågprisbolagen. Kan också bli så att det blir mer charter på Skavsta. Västerås blir nog utan flygplats trots att lokala omröstningen var för att behålla flygplatsen. Jag tror inte heller att Norrköpings flygplats kommer att återhämta sej efter pandemin, speciellt nu när kommunen håller på att sälja av flygplatsen.

Förstår inte vad du menar med att Västerås blir utan flygplats? Tror 80% ville ha kvar flygplatsen.
 
Har ett krav till och det är att SAS nu bygger en stor och fräsch inrikeslounge på Arlanda, ungefär som Air New Zealand i Wellington
9cb0327b6146c8dc82ae162f7acd18b0.jpg

Stor buffe, massor med olika sorters local beer och utsikt mot banan!
 

Alf

Medlem
Förstår inte vad du menar med att Västerås blir utan flygplats? Tror 80% ville ha kvar flygplatsen.
Tyvärr tror jag inte politikerna kommer att följa detta valresultat. Det totala valdeltagandet var ju lågt, endast 37,78 procent. Men vi får se till sommaren.
 
Toppen