Senaste nytt

Swedavia tappar stort i november 2019

Resenaren55

Medlem
Var väl kring inrikes flyget det största tappet var, fler personer kanske har börjat resa med tåg?
Plus det usla värdet på kronan just nu jämfört med dollar.... och att man ser avtappning i högkonjunkturen vilket kan vara en början på att vi är på väg in i en lågkonjunktur igen.
 

011430121

Medlem
Inrikessiffrorna beror inte på svagare krona utan mer på en annalkande förväntad konjunktur nedgång, samt miljödebatten.
Undrar hur BRA ledningen sitter och resonerar, samt vad händer med GOT, UME och LLA destinationerna hos Norwegian, UME och LLA tappar även transfer pax till MM@
 

M.K

Medlem
De enorma rasen i trafiken bara fortsätter till glädje för trafikflygets motståndare. Verkligen inte konstigt heller att bolagen flyttar sina linjer med mellanlandning som resultat för svenska pax. Jag har läst ett flertal riktigt ärliga kommentarer från bl a NAS att de känner sig motarbetade av svenska myndigheter och därför hellre flyttar verksamheten.

Till min glädje är SAS den stora vinnaren tack vare flygskatten som jag förutspådde långt tidigare bl a här på B.C. Detta då fulflyget har långt priskänsligare kunder. Nästan så jag gillar skatten numera då de försvinner. Mellanlandningar har jag heller aldrig haft något emot. Mer poäng och fler lounger. :D

Problemet är dock att ARN mister nästan all intercont trafik till bl a Danmark som satsar framåt utan flygskatt. Enbart flygskatt på inrikes hade varit ett bättre alternativ och varför inte dubbla denna istället så skatten kommer in till alla utmaningar.

Med dessa ras tror jag avslutningsvis att vi kommer få se såväl flygplatsnedläggningar och att antingen NAS eller BRA kastar in handduken inrikes snart. Ohållbart med all denna infrastruktur och konkurrenssituation med ständiga tvåsiffriga ras i trafiken. Yielden kan då bli riktigt bra för SAS som ensamma på flera större norrlandsdestinationer.

Spännande tider!
 
Last edited:

Resenaren55

Medlem
Tycker ofta att flygen ARN-UME alltid är fulla förutom kvällsavgången med norwegian som senaste gången jag åkte inte var mer än halvfull om inte mindre än det.
Tyvärr tror jag att det ända sättet för BRA att överleva är att satsa på utrikes linjer eftersom att det ser mörkt ut just nu för inrikes marknaden med ständiga tapp vet inte hur det var innan malmö aviation och sverige flyg vart bra men på den senaste tiden har det väl varit ganska extrema förluster i mångmiljon klassen för ett så litet bolag
Resultat efter finansiella poster, före poster av engångskaraktär:
2015: 33 MSEK
2016: -136 MSEK
2017: 18 MSEK
2018: -144 MSEK
 
Enbart flygskatt på inrikes hade varit ett bättre alternativ och varför inte dubbla denna istället så skatten kommer in till alla utmaningar.
Dubbla flygskatten på inrikes, ja så resonerar bara en storstadsbo #helasverigeskaleva

Vad sägs om att istället införa enbart dubbel flygskatt för inrikesresor som startar från ARN? Eller kanske trippla.

Spännande tider! ;)
 

M.K

Medlem
@Mattias Holmén Helt ok med dubbel skatt inrikes från ARN om vi tvunget måste ha denna skatt. De gånger jag betalar själv kan jag ta 60kr i extra kostnad. Jag förstår att alla utmaningar kostar och då ska naturligtvis pengarna helst in på plastpåsar och annat där fina motiveringar kan användas. ;)

Poängen är att en högre inrikes beskattning är bättre för Sveriges BNP än att vi mister fler utrikeslinjer och den stora positiva effekt de för med sig. Inrikes finns det dessutom andra alternativ som då får en ännu större skattedriven konkurrensfördel.
 
Last edited:

McFace

Medlem
Det är en intressant vinkling att lägga allt skattetryck på inrikesflyg eftersom det är där man verkligen kan göra skillnad (med tanke på att hög skatt på interkontinentalt bara leder till merutsläppande mellanlandningar i Danmark eller Norge) om man tror att flygutsläpp är ett reellt problem.
 

BAS

Medlem
Är ju redan dubbel flygskatt inrikes. Får ju betala för både tur och retur. Dessutom är det även moms på skatten inrikes.
 
@Mattias Holmén Helt ok med dubbel skatt inrikes från ARN om vi tvunget måste ha denna skatt. De gånger jag betalar själv kan jag ta 60kr i extra kostnad. Jag förstår att alla utmaningar kostar och då ska naturligtvis pengarna helst in på plastpåsar och annat där fina motiveringar kan användas. ;)

Poängen är att en högre inrikes beskattning är bättre för Sveriges BNP än att vi mister fler utrikeslinjer och den stora positiva effekt de för med sig. Inrikes finns det dessutom andra alternativ som då får en ännu större skattedriven konkurrensfördel.

Jag röstar istället för slopad flygskatt (istället för att dubbla den) :)
 
Toppen