De enorma rasen i trafiken bara fortsätter till glädje för trafikflygets motståndare. Verkligen inte konstigt heller att bolagen flyttar sina linjer med mellanlandning som resultat för svenska pax. Jag har läst ett flertal riktigt ärliga kommentarer från bl a NAS att de känner sig motarbetade av svenska myndigheter och därför hellre flyttar verksamheten.
Till min glädje är SAS den stora vinnaren tack vare flygskatten som jag förutspådde långt tidigare bl a här på B.C. Detta då fulflyget har långt priskänsligare kunder. Nästan så jag gillar skatten numera då de försvinner. Mellanlandningar har jag heller aldrig haft något emot. Mer poäng och fler lounger.
Problemet är dock att ARN mister nästan all intercont trafik till bl a Danmark som satsar framåt utan flygskatt. Enbart flygskatt på inrikes hade varit ett bättre alternativ och varför inte dubbla denna istället så skatten kommer in till alla utmaningar.
Med dessa ras tror jag avslutningsvis att vi kommer få se såväl flygplatsnedläggningar och att antingen NAS eller BRA kastar in handduken inrikes snart. Ohållbart med all denna infrastruktur och konkurrenssituation med ständiga tvåsiffriga ras i trafiken. Yielden kan då bli riktigt bra för SAS som ensamma på flera större norrlandsdestinationer.
Spännande tider!