Senaste nytt

Swedavia inför kontroll av explosiva ämnen på tio svenska flygplatser

matte_ante

Medlem
Tidens gång skulle jag säga, det förändras och som exempel är väl bara att ta bankrån, rätt sällan man hör om det idag.

Det här är riktigt skärpt säkerhetstänk i USA förresten ;) Undercover security agent gets through new airport scanner whilst carrying a handgun | Daily Mail Online

Att bankerna inte rånas i samma utsträckning längre beror nog på att de inte hanterar kontanter längre snarare än tidens gång.. Rån finns det fortfarande gott om.

Ja, att få igenom en pistol verkar ju helt otroligt. Men alla såna kontroller har ju svagheter i form av människorna som sköter dem. Kommer nog alltid bli fel ibland.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det var väl allt jävulskap med kapningar på 70 talet som skapade hela grejen med säkerhetskontroller, men hjälpte det egentligen något 2001 i USA? Nepp, då införde man ännu vassare kontroller, när händer det nästa gång? Och om säkerheten blir så bra att ingenting slinker igenom då väljer väl framtidens terrorist ett annat mål och kvar står alla vanliga människor och dör av stress.....

Jag tror alla vinner på att vi slutar tramsa med falsk säkerhet, skulle även spara rätt mycket pengar vi kunde använda till någonting kul.
 

Jonas C

Medlem
Det var väl allt jävulskap med kapningar på 70 talet som skapade hela grejen med säkerhetskontroller, men hjälpte det egentligen något 2001 i USA? Nepp, då införde man ännu vassare kontroller, när händer det nästa gång? Och om säkerheten blir så bra att ingenting slinker igenom då väljer väl framtidens terrorist ett annat mål och kvar står alla vanliga människor och dör av stress.....

Jag tror alla vinner på att vi slutar tramsa med falsk säkerhet, skulle även spara rätt mycket pengar vi kunde använda till någonting kul.

Det är förmodligen mycket korruption involverat, vilket i princip är normen i USA. De enda som vinner på att säkerhetskontrollerna skärps är företagen som förser säkerhetsutrustningen, och den amerikanska kongressen mottar med all sannolikhet många "donationer" från dessa företag. Det är samma princip som vapentillverkarna använder, vilket är förklaringen till varför det sker så mycket krig i världen.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det är förmodligen mycket korruption involverat, vilket i princip är normen i USA. De enda som vinner på att säkerhetskontrollerna skärps är företagen som förser säkerhetsutrustningen, och den amerikanska kongressen mottar med all sannolikhet många "donationer" från dessa företag. Det är samma princip som vapentillverkarna använder, vilket är förklaringen till varför det sker så mycket krig i världen.

Jo det är en sjuk värld vi lever i, och Sverige gillar att apa efter USA. Det enda som är konstigt är att det tar sådan tid, bombmanicker har dom haft länge där borta.
 

Bryant

Medlem
Med det resonemang ni för kan vi sluta utreds ex arbetsplatsolyckor. För varför försöka minska risker för människor när allt bara är en falsk säkerhet?

Nåväl, denna "falska säkerhet" gör iallafall att jag tycker att det är tryggare att flyga. Sen struntar jag i att företag tjänar pengar på den.

Men nu börjar detta bli en "allt är USAs fel" så jag hoppar av :).
 

Valley

Medlem
Tycker hela kontrollen är svammel, vill någon hitta på något jävulskap lär dom hitta ett sätt, det är inte direkt svårt att komma förbi kontrollerna. Det enda dom gör är att fånga upp vanliga resenärer och kasta iväg vattenflaskor.... Svammel...

Lite OT eftersom detta lilla inlägg berör frakt. Men det som kan vara svammel om man specifikt ser till explosivt. Det är att man på en specifik flygplats kan flyga dit explosivt material enligt gällande regelverk. Men du kan inte köra tillbaka det. För då gäller andra regler.
Slutsats av detta är att för ankommande är det inte farligt. Men samma gods är det för avgående. Sån logik gillar jag :)

Om man dock bortser från att jag hellre leker med explosivt än med gas, så är nog syftet väldigt gott. Dylik åtgärd kanske får en idiot att låta bli. För just den idioten har inte de kontakter som erfordras för att fixa en annan lösning.
( För övrigt kommer jag fortfarande genom kontrollerna med en brytkniv men inte med en för stor tandkrämstub :D )
 
Toppen