Senaste nytt

Swedavia inför kontroll av explosiva ämnen på tio svenska flygplatser

Har åkt på det i Vancouver, London och Schewiz. Alltid när jag reser ensam, så jag vet ej hur slumpmässigt det är. Man känner sig ganska utpekad när det händer. Tycker för övrigt de är fruktansvärt petiga i Schweiz, hela väskan skulle gås igenom bara för att jag hade en mugg i väskan jag hade köpt på flygplatsen innan.
 
LHR har också denna kontroll. Ser ut som en platt jättetops som de rör runt i handbagaget med.
Jag undrar hur många jägare som åker fast, då de kan ha haft ammunition i väskan tidigare?

Jag åkte på detta i Rom för några år sedan, med en militär ryggsäck som jag använt för att transportera just ammunition. Men de verkade dock inte hitta något vid detta tillfälle. Men jag var väldigt nervös :D
 

Timotey

Medlem
Tycker hela kontrollen är svammel, vill någon hitta på något jävulskap lär dom hitta ett sätt, det är inte direkt svårt att komma förbi kontrollerna. Det enda dom gör är att fånga upp vanliga resenärer och kasta iväg vattenflaskor.... Svammel...
Är ju precis det jag menar att plocka vattenflaskor att semesterfirare är "svammel" men anser att söka explosiva ämnen är ett steg i rätt riktning.
 

wheaa

Medlem
Jag åkte på det första gången i Melbourne för många år sedan. Var lite nervös för drogkoll eftersom jag varit i nimbin tidigare men:p det gick bra :cool:
 
D

Deleted member 4971

Guest
Är ju precis det jag menar att plocka vattenflaskor att semesterfirare är "svammel" men anser att söka explosiva ämnen är ett steg i rätt riktning.

Med kontroll, menade jag hela säkerhetsapparaten. Tycker gott den kan plockas bort i sin helhet.
 

Timotey

Medlem
Ja vi har ju alla rätt till en åsikt även om vi inte är överens. Utan säkerhetskontroller så hade vi förmodligen haft betydligt fler kapade och sprängda plan.

Håller med om att dagens säkerhetskontroller inte är fulländande men de avskräcker nog en del idioter.

Att man sedan jagar vattenflaskor och tandkräm är en helt annan historia
 

Bryant

Medlem
Med kontroll, menade jag hela säkerhetsapparaten. Tycker gott den kan plockas bort i sin helhet.

Det handlar ju om att göra det svårare att hitta på elände. Man har ju inte ett inbrottslarm för att det gör en immun mot inbrott. Däremot gör man det svårare för tjuven.

Vill du så är det klart att du kan, men varför göra det enkelt?
 

sembl

Medlem
Jag har alltid undrat, vad händer om man nu har hittat spår av sprängämne i din väska. Jag har haft min bag i 2 år för dator och andra saker. Om den mot förmodan kommer i kontakt med något på valfritt ställe i världen och sedan testas positivt. Kommer man bara vinka förbi det eller kommer jag hamna i förhör utan att egentligen ha svar på det.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det handlar ju om att göra det svårare att hitta på elände. Man har ju inte ett inbrottslarm för att det gör en immun mot inbrott. Däremot gör man det svårare för tjuven.

Vill du så är det klart att du kan, men varför göra det enkelt?

Frågan är väl om inbrottslarmet behövs? Finns det egentligen någon hotbild, varför finns det då inte samma typ av kontroll vid ingång till köpcentra, centralstationen etc...

För om jag egentligen skulle ha med mig en bomb, skulle jag då försöka ta mig genom säkerhetskontrollen? Nej under inga omständigheter, varför ens riskera att åka fast när det finns betydligt bättre vägar.
 
Toppen