Senaste nytt

Swedavia inför angörningsavgifter för bussar

Jacob

Medlem
I höst införs angörningsavgifter på Arlanda, Bromma och Landvetter flygplats. Flygbussarna kommer beröras och tvingas med stor sannolikhet höja biljettpriserna.

Inledningsvis har det pratats om 2-3 kronor per biljett men Flygbussarnas VD John Strand menar att det är missvisande då Swedavia räknat på fulla bussar, vilket förstås inte är fallet under lågtrafik. Istället gissar han på en höjning på 20 kronor per passagerare.

Enligt Göteborgsposten berörs även Västtrafiks bussar 511 och 616 som trafikerar Landvetter flygplats. De kommer istället vända vid hotellet och passagerarna får gå de sista 200 meterna till terminalen.

Flygbussbiljetter blir dyrare - Göteborg - www.gp.se
 

MarcusC

Medlem
Verkar inte så jättesmart av Swedavia tycker jag,..vill man inte öka antalet kollektivresande till&från flygplatserna?

I exemplet Landvetter, där vissa bussar då stannar 200m från terminalen istället, suck! Skapar ju bara bekymmer för resenärer etc. Ska man införa angörningsavgift för personbilar också då snart?
 

agehall

Medlem
Swedavia gör ju en lysande sak här. Man har ett monopol på en eftertraktad vara och mjölkar det så mycket det går. Frågan är om det är helt rätt dock. I princip allt sånt här som de hittar på minskar ju iaf mitt incitament att ens försöka åka kollektivt till ARN.

Borde de inte istället uppmuntra att folk åker kollektivt?
 

jurgenb

Medlem
Angörningsavgift för Arlanda Express snart också då så kan även dom "passa" på att höja avgiften rejält - skylla på att Swedavia räknat på fulla tåg osv..
 

Moco

Medlem
"Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan." Det beror väl på hur man resonerar då....

Minskar skillnaden så minskar ju incitamentet att åka kollektivt. Givetvis är miljö inget prioriterat, det handlar om att "make the last buck there ever was to make.."
 
Jag tycker det är helt uppåt väggarna. På Arlanda kan du argumentera att du har tåget som möjlighet och vilja främja det, men eftersom det inte blir någon bana till Landvetter på bra många år så försämrar de ju möjligheten att ta sig till flyget på ett av de mest miljövänliga sätten...
 

MarcusC

Medlem
Swedavia gör ju en lysande sak här. Man har ett monopol på en eftertraktad vara och mjölkar det så mycket det går. Frågan är om det är helt rätt dock. I princip allt sånt här som de hittar på minskar ju iaf mitt incitament att ens försöka åka kollektivt till ARN.

Borde de inte istället uppmuntra att folk åker kollektivt?

Exakt..det är ju helt kontraproduktivt. Swedavia säger sig vilja öka andelen som reser kollektivt till flygplatserna. Då kan de lika gärna höja avgifterna för kollektivtrafiken resonerar man tydligen. Snacka om idioti, och att man ytterligare harcett incitament välja bilen....
 

Jonas C

Medlem
Hur berör detta lokalbussarna? Kommer man bli tvungen att betala tilläggsavgift för SL bussen till T5?
 
Toppen