Senaste nytt

Svenskar får ej gå på planet i Sydafrika

Vi flög ju ner med Swiss till Sydafrika för ca en vecka sen innan omikron fanns. Utan att ha fått någon som helst information från Swiss läste jag på deras hemsida att dom nu endast tillåter Schweizare flyga hem med dom från Sydafrika.
Vi sitter med bokad biljett hem med Swiss… Award bokad via SAS.
Vi har väl ingen jättepanik just nu men det vore skönt att veta att vi kommer hem som planerat och mycket kan hinna hända.
Men är det någon som kan tänkas veta vad som gäller? Kan ett flygbolag bara vägra en gå på en flight pga att man inte har rätt pass? Dessutom på en retur där samma bolag flugit en till resmålet.
Lufthansagroup därtill…
Vad har SAS för ansvar i en sån här situation? Resan är ju bokad genom dom…
 
R
I det här fallet kan vi konstatera att Sveriges ambassadör bett svenskar åka hem.

Problemet för TS och Swiss är att det är regeringen som bestämt saker efter att utresan genomförts.

Det är bara att försöka hitta något bolag som flyger, vilket som helst, och ta sig hem.[/QUOTE
Nej. Regeringen har inte bestämt något. FHM rekommenderar testning när man kommer hem och karantän.
Däremot har Juholt varit ute å pladdrat att han ”tycker” att svenskar ska resa hem. Men UD avråder inte resor till Sydafrika. Så det är onekligen ett märkligt agerande av ambassadören.
 

NyfikenGrau

Medlem

Mikeswede

Medlem
R

Nej. Regeringen har inte bestämt något. FHM rekommenderar testning när man kommer hem och karantän.
Däremot har Juholt varit ute å pladdrat att han ”tycker” att svenskar ska resa hem. Men UD avråder inte resor till Sydafrika. Så det är onekligen ett märkligt agerande av ambassadören.
Måste säga att jag tycker att ambassadör Juholt angerat föreömligt. Han vet hur läget i landet är och förväntar sig troligen en kraftif försämring. På grund av detta försöker han ge goda råd. Om det böir totala nedstängningar blir det mycket svårt att komma hem. Naturligtvis kan man alltid hävda att UD inte avråder men som vi diksuterat förut i tråden , EGET ANSVAR.
 

Hachans

Medlem
Vi flög ju ner med Swiss till Sydafrika för ca en vecka sen innan omikron fanns. Utan att ha fått någon som helst information från Swiss läste jag på deras hemsida att dom nu endast tillåter Schweizare flyga hem med dom från Sydafrika.
Vi sitter med bokad biljett hem med Swiss… Award bokad via SAS.
Vi har väl ingen jättepanik just nu men det vore skönt att veta att vi kommer hem som planerat och mycket kan hinna hända.
Men är det någon som kan tänkas veta vad som gäller? Kan ett flygbolag bara vägra en gå på en flight pga att man inte har rätt pass? Dessutom på en retur där samma bolag flugit en till resmålet.
Lufthansagroup därtill…
Vad har SAS för ansvar i en sån här situation? Resan är ju bokad genom dom…

De kan absolut göra så. Lufthansa gjorde så tidigare med tex Brasilien och andra länder efter beslut från tyska regeringen.

Vad är din plan B? Jag tänker du reser ju under global pandemi så du måste ha funderat över det? Vad säger försäkringsbolaget?
 

mha321

Medlem
Ett flygbolag kan absolut neka dig att gå ombord om du inte har rätt pass. Faktum är att det är deras skyldighet - inte vara i det här fallet. Det är ju därför som de kontrollerar alla papper och intyg och så innan du åker.

Det smidigaste I det här fallet verkar vara att få Swiss att boka om till Lufthansa. Det är fortfarande Lufthansa group, och de tillåter ju flyget så länge du har en uppdaterad test. Jag skulle köra av mig till Swiss asap och försöka få till en sådan ombokning.

Att kontakta sas hjälper nog föga. Eftersom resan redan är igång, så är det väl upp till operating carrier att hantera disruptions, och det gör kan väl ses som en sådan... Men risken är såklart att varken Swiss eller sas vill peta på biljetten proaktivt - reglerna kan ju hinna ändras igen före avgång...
 

NyfikenGrau

Medlem
Det smidigaste I det här fallet verkar vara att få Swiss att boka om till Lufthansa. Det är fortfarande Lufthansa group, och de tillåter ju flyget så länge du har en uppdaterad test. Jag skulle köra av mig till Swiss asap och försöka få till en sådan ombokning.

Även i Tyskland finns liknande direktiv från regeringen att bara tyska medborgare och personer bosatta i Tyskland får flygas till Tyskland (av t.ex. Lufthansa). Edit: Lufthansa tillåter transit på flygplatsen även för icke-tyskar!

COVID-19: Wichtige Informationen zur Einreise nach Südafrika und Rückkehr nach Deutschland - Auswärtiges Amt

Sedan är det ju enormt bokningstryck just nu, enligt tyskar som sitter i Sydafrika nu, men då är det iaf möjligt via t.ex. FRA.
 
Toppen