Svenska pass känsliga för slitage?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Jonas C, 21 December 2014.

1. Lite OT.

Jag har inte tagit med mig mitt pass till en disco för nästan 20 år (det var när jag pluggade i Beijing...) men enligt en artikel på japansk webbsida, svenskt pass har sån här feature när man lyser passet med UV ljus.

Svenskt pass
    (Foto: 「カナダの新パスポートに隠された秘密がカッコいい!」称賛されていたデザイン:らばQ

Förresten, även på norskt pass
    (Foto: 「カナダの新パスポートに隠された秘密がカッコいい!」称賛されていたデザイン:らばQ

silwer gillar detta.
  2. silwer

silwer Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Jodå. Min gammelmosters pass från 1926 håller sig väldigt bra i trycket tycker jag.

image.jpg

:)

bstark, rob74, charlesswe och 3 andra gillar detta.
  3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fel - tänkte på att undersöka passet idag på väg till LHR och trycket är helt slätt, dvs det är inte inpräglat eller nedsänkt på något sätt.

4. SkaneHON

SkaneHON Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har ordinariepass utställt 2013 där hela framsidan numera är röd. Inget guldtryck kvar

Mitt extrapass utställt 2014 är redan halvt bortslitet på framsidan

Har dock aldrig haft problem i passkontroller med slitna framsidor - hittills

5. doc

doc Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det något äldre modellen hade trycket inpräglat lite och där är själva trycket av en betydligt högre kvalitet. Jämför min farfars och mitt pass. Bara på denna resa på tio dagar har mitt pass från i maj förlorat en hel del färg. Anmärkningsvärt och pinsamt tycker jag. Farfars har hållit utmärkt. Jag tor man folierat in guldet i den föregående versionen, men nu snålat och bara tryckt det rakt på.mEn annan skillnad verkar också vara i själva materialet som passet är ombundet i som är något ojämnare på det nya passet, vilket säkert bidrar till att trycket inte fastnat.

6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tycker det låter som du beskriver ytan på mitt pass från 2010 som har all färg kvar...

7. Christian R

Christian R DYKWIA

Så er det nok derfor der er så stor forskel på Svensk vs. Dansk...

8. marbe166

marbe166 Medlem

En halvrelaterad fråga angående pass: Polisen organiserades ju om till en enda polismyndighet vid årsskiftet, är det någon som skaffat nytt pass under 2015 och som kan tala om om det står något annat än "Polismyndigheten i XXX län" under utfärdande myndighet, och i så fall vad?

9. jlarsson

jlarsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skaffade nytt pass första veckan på 2015 och det står numera kort och gott "Polismyndigheten" som utfärdare.

marbe166, thh och agehall gillar detta.
  10. silwer

silwer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skönt. Då kanske man får plats att skriva i issued by-rutan på landing cardsen i framtiden. Blir ofta oerhört klottrigt i nuläget!

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!